Gå til innhold

Regler for syklister?

Gjest både bilist og syklist

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.budstikka.no/meninger/sykkelvett-i-pannen-1.7228754

Jeg er uenig i en av reglene, jeg mener at det helt klart burde være slik at i utgangspunktet skal syklistene kjøre en og en. Med to i bredden er det umulig å kjøre forbi. Jeg ser ofte to og to syklister kjøre i lag, ved siden av hverandre, og det er provoserende for en bilist som da ikke kan passere.

Noe annet er hvis det er snakk om en hel haug med syklister samtidig.

Jeg har inntrykk av at mange syklister ikke husker hvordan det er å være bilist - til tross for at de fleste er begge deler.

Gjest Sinbad Sjøfareren
Skrevet

Nei, det er du som tar feil.

Når man foretar en forbikjøring av syklist skal man ha minst 1,5 meters klaring, dvs du skal legge deg over i motgående kjørefelt på samme måte som når du kjører forbi en annen bil. Man skal ikke presse seg forbi mellom motgående trafikk og syklisten.

Det er mange som synder mot dette og skaper farlige situasjoner for syklister for å spare noen sekunder. Derfor velger mange syklister å legge seg midt i kjørefeltet for sin egen sikkerhet.

http://www.dinside.no/866897/du-skal-ha-15-meters-avstand-her

Skrevet

Grunnen til at de sykler to i bredden er vel nettopp fordi at bilistene ikke skal skvise seg forbi mot motgående trafikk og skape farlige situasjoner på den måten.

Skrevet

Grunnen til at de sykler to i bredden er vel nettopp fordi at bilistene ikke skal skvise seg forbi mot motgående trafikk og skape farlige situasjoner på den måten.

Dersom veien er bred nok, er det ikke noe problem at to biler i passerer hverandre med en syklist på den ene siden. Det er bare hvis veien er altfor smal at dette er et problem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...