Gå til innhold

Astma? eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå har jeg vært 100 % sykmeldt siden midten av august, diagnose utbrent. Må si at jeg nå mot da er ett helt nytt menneske, tiden leger mange sår, men riktignok ikke alle. Ved siden av utbrent har jeg også fått diagnosen "depresjon" og bruker Fluoxetin 1 stk hver dag.

Da jeg først ble sykemeldt ble jeg sendt til Thorax røntgen, ingen ting kunne sees på bildene. Det surklet og pep mye i brystet og jeg hostet en del. Det gjør det fortsatt 2 og en halv måned senere. Har fått Seretide Diskus som jeg tar morgen og kveld Hoster kanskje enda mer etter inntak av den men pipingen er bedre. Har hoppet over kveldsdosen 2 ganger for å sjekke virkningen og våkner grytidlig av at jeg hoster og ikke får puste. ca 04.00 til 05.00 (plagsomt i seg selv, når man ikke får sove igjen)

Fikk betennelsesdempende tabletter for korsrygg og skuldre, er ferdig med dem

Har sjekket med blodprøve om det er infeksjon i kroppen, det er det ikke nå.

Sliter med nakkesmerter også, får "kink" og det tar lenger og lenger tid før det blir bra. Begynte med 3 dager er oppe i 6 dager nå før det blir bedre.Hostingen gjør det ikke bedre akkurat.

Jeg finner det merkelig at jeg ikke blir bra igjen, vil gjerne komme meg tilbake i jobb, men jeg blir jo aldri frisk. Er det noe annet jeg kan prøve, noe inntrykk av at jeg blir feilmedisinert?

Det må sies at jeg røyker, vel og merke mindre enn før, jeg har lagt på meg over 10 % av kroppsvekten jeg hadde før sykmelding i løpet av 2 mnd, jeg går turer hver dag med bikkja, jeg kan ikke løfte noe særlig, mot at jeg for 3mnd siden løftet fra 2-3 tonn om dagen.

Redd for at jeg aldri blir bra igjen og takknemlig for råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38069-astma-eller-noe-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Muligens vil det hjelpe deg å ta en inhalasjon med Ventoline ( en annen astmamedisin som skal redusere tungpusten der og da , helt ufarlig) 3-4 minutter før du tar Seretide. Da vil luftveiene dine forhåpentligvis være mer åpne og ikke så lett irriterte.

For øvrig må jeg diskutere litt med andre, så jeg kommer tilbake.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38069-astma-eller-noe-annet/#findComment-144450
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier

Muligens vil det hjelpe deg å ta en inhalasjon med Ventoline ( en annen astmamedisin som skal redusere tungpusten der og da , helt ufarlig) 3-4 minutter før du tar Seretide. Da vil luftveiene dine forhåpentligvis være mer åpne og ikke så lett irriterte.

For øvrig må jeg diskutere litt med andre, så jeg kommer tilbake.

Endelig tilbake, men dessverre uten særlig nytt. Det rådet jeg skal gi deg er at du bruker din Seretide som forskrevet, men at du altså tar litt Ventolin i forkant. Da har du i alle fall gjort det du kan med din astma så langt.

At du vil bli frisk og komme deg tilbake til arbeid, er jo en god motivasjonsfaktor. Her er det vanskelig for meg å si noe som sykepleier annet enn at du selv er oppmerksom på det med å røyke (!). Men det er klart at ikke alle problemer kan løses ved å slutte å røyke. Hvis astmaen er under kontroll, vil hosten stoppe opp ( det er i alle fall regelen) og nakken muligens bli bedre. Hva med å få henvisning til nevrolog, de er ofte de beste på nakkesmerter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38069-astma-eller-noe-annet/#findComment-144793
Del på andre sider

Endelig tilbake, men dessverre uten særlig nytt. Det rådet jeg skal gi deg er at du bruker din Seretide som forskrevet, men at du altså tar litt Ventolin i forkant. Da har du i alle fall gjort det du kan med din astma så langt.

At du vil bli frisk og komme deg tilbake til arbeid, er jo en god motivasjonsfaktor. Her er det vanskelig for meg å si noe som sykepleier annet enn at du selv er oppmerksom på det med å røyke (!). Men det er klart at ikke alle problemer kan løses ved å slutte å røyke. Hvis astmaen er under kontroll, vil hosten stoppe opp ( det er i alle fall regelen) og nakken muligens bli bedre. Hva med å få henvisning til nevrolog, de er ofte de beste på nakkesmerter?

Takk for svar, jeg skal prøve den inhalasjonen først. Jeg håper i det lengste at jeg skal slippe inhalasjon av noe som helst, men det er jo ikke det verste man kan leve med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38069-astma-eller-noe-annet/#findComment-145228
Del på andre sider

Takk for svar, jeg skal prøve den inhalasjonen først. Jeg håper i det lengste at jeg skal slippe inhalasjon av noe som helst, men det er jo ikke det verste man kan leve med.

Som astmatiker får du dekket et visst antall behandlinger hos fysioterapeut. Det bør du benytte deg av, for nakkeplager og muskelsmerter ellers er en vanlig plage for oss astmatikere.

Jeg får selv låsninger i nakken, det er smertefullt og avhjelpes ofte ved fysioterapi.

Et lite tips i forhold til timer er at du hos spesialist får noen flere timer enn hos almennlege.

Hvofor ikke benytte noe som er gratis? Det er nyttig både for kropp og sjel, og anbefales varmt!

:o)

God bedring, Kristin!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38069-astma-eller-noe-annet/#findComment-145230
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...