Gå til innhold

Forskjeller i inntekt

Anbefalte innlegg

megler Smekk
Skrevet

Ingen vits i å utdanne alle til mestre f.eks.

Mange ville gjøre "drittjobbene" hvis det ikke lenger var drittjobber! For hvis man tjener like mye uansett, så blir det nok mer status i å steke kebab, skal du se...

'' For hvis man tjener like mye uansett, så blir det nok mer status i å steke kebab, skal du se...''

Det tror jeg ikke. Og definitivt ikke hvis man får det samme for å nave.

• Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Apeldoorn

62

• PieLill

25

• megler Smekk

14

• Bookworm

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

'' For hvis man tjener like mye uansett, så blir det nok mer status i å steke kebab, skal du se...''

Det tror jeg ikke. Og definitivt ikke hvis man får det samme for å nave.

Poenget er vel at da er alle endel av samme systemet, enten du kaller det "NAV, det nye" eller whatnot.

Uansett må det jo være lagt mer vekt på behandling av sykdom og motivasjonsmangel i forhold til å jobbe da, men selvsagt ingen tvang, da...

megler Smekk
Skrevet

Poenget er vel at da er alle endel av samme systemet, enten du kaller det "NAV, det nye" eller whatnot.

Uansett må det jo være lagt mer vekt på behandling av sykdom og motivasjonsmangel i forhold til å jobbe da, men selvsagt ingen tvang, da...

''Poenget er vel at da er alle endel av samme systemet, enten du kaller det "NAV, det nye" eller whatnot.''

Poenget er at ditt system ikke ville fungert.

Skrevet

''Poenget er vel at da er alle endel av samme systemet, enten du kaller det "NAV, det nye" eller whatnot.''

Poenget er at ditt system ikke ville fungert.

Her o g nå jeg, jeg er ikke revolusjonær... jeg er bare en stakkars reformist.

Skrevet

Nei. Ingen skjønner hva jeg mener!

''Nei. Ingen skjønner hva jeg mener!''

Kan det være fordi du tar feil, tro?

Skrevet

''Nei. Ingen skjønner hva jeg mener!''

Kan det være fordi du tar feil, tro?

Kan vel ta feil ja, men det jeg tenkte på var mer argumentasjonen min... den er jo ikke feil i seg selv, ingen tankerekker er feilaktige med mindre de ikke er logiske :)

Skrevet

Jeg må bare stusse over hva sta og repeterende du er. :-)

''Menneskenaturen har vært den samme så langt tilbake som vi kjenner historien. Det at menneskene skal bli så forandrede og fantastiske har også ligget til grunn for alle tidligere likhetseksprimenter.''

1) Finnes det egentlig noen menneske-"natur"?

2) Hvordan i huleste kan du si at denne er stabil, har du i det hele tatt noen erfaring med historie?

3) Dette er ikke noe likhetseksperiment...

Alt du sier har blitt hevdet og prøvd ut mange ganger før gjennom noen tusen år med kjent histore, med dårlige til katastrofale resultater hver gang. Du kan stikke hodet i sanden og hevde at det ikke er slikt og insistere på at tabbene bør gjentas.

Du har sikkert hørt uttrykkene "Historien gjentar seg," og "Intet er nytt under solen." Det henspeiler på hvordan mennesker gjennom ulike deler av historien handler og reagerer på samme måte.

Du må gjerne kalle det noe annet enn "menneskets natur", men det forandrer ikke på hva man erfaringsmessig kan forvente vil skje under ulike forhold.

mvh

Skrevet

Alt du sier har blitt hevdet og prøvd ut mange ganger før gjennom noen tusen år med kjent histore, med dårlige til katastrofale resultater hver gang. Du kan stikke hodet i sanden og hevde at det ikke er slikt og insistere på at tabbene bør gjentas.

Du har sikkert hørt uttrykkene "Historien gjentar seg," og "Intet er nytt under solen." Det henspeiler på hvordan mennesker gjennom ulike deler av historien handler og reagerer på samme måte.

Du må gjerne kalle det noe annet enn "menneskets natur", men det forandrer ikke på hva man erfaringsmessig kan forvente vil skje under ulike forhold.

mvh

Hva med fattigdom og menneske"naturen" da, har du lest/erfart noe om den? Hva med sult?

Skrevet

Glemte litt av poenget:

Selvfølgelig vil jeg ha bedre lønn enn de som ikke gidder å kjempe like hardt, det har jeg da også fortjent.

Selvfølgelig skal det lønne seg å ta en krevende utdanning og jobbe hardt.

Stå på videre!

:-)

mvh

Skrevet

Ja, men jeg klager ikke jeg. :-) jeg sier dette bare ut i fra et teoretisk ståpunkt, det er absolutt ikke for å syte eller klage, for jeg er ikke misfornøyd jeg... kunne vært langt verre.

Og viss du selger en luksusvilla på 520 kvadrat skal du ikke få mer betalt enn om du selger en nedslitt rønne på 74 kvadrat.

Ingen må få mer enn andre, må vite.

mvh

Skrevet

Og viss du selger en luksusvilla på 520 kvadrat skal du ikke få mer betalt enn om du selger en nedslitt rønne på 74 kvadrat.

Ingen må få mer enn andre, må vite.

mvh

Arvegods er ondskap!!!

Skrevet

Det lønner da seg å arbeide selv om man ikke får mer penger for det, det er en kjennsgjerning ved siden av at jeg har forklart dette mange ganger allerede... altså hva jeg mener om det, da.

Status, helse, selvbilde, trivsel...

''Det lønner da seg å arbeide selv om man ikke får mer penger for det, det er en kjennsgjerning ved siden av at jeg har forklart dette mange ganger allerede... altså hva jeg mener om det, da.

Status, helse, selvbilde, trivsel...''

Om du virkelig mener dette, går jeg ut fra at du allerede i morgen melder deg til å jobbe gratis. Du får jo uansett trygd. Du kan klippe plenen for minstepensjonister, besøke ensomme på sykehjem, vaske eller handle for folk som ikke klarer å gjøre det selv.

mvh

Skrevet

Arvegods er ondskap!!!

Å tjene penger er i det hele tatt fryktelig kynisk og ondskapsfullt. Jo mer man tjener, jo mer forråtnelse.

Vi burde igrunn alle leve i en slum.

;-)

mvh

Skrevet

''Det lønner da seg å arbeide selv om man ikke får mer penger for det, det er en kjennsgjerning ved siden av at jeg har forklart dette mange ganger allerede... altså hva jeg mener om det, da.

Status, helse, selvbilde, trivsel...''

Om du virkelig mener dette, går jeg ut fra at du allerede i morgen melder deg til å jobbe gratis. Du får jo uansett trygd. Du kan klippe plenen for minstepensjonister, besøke ensomme på sykehjem, vaske eller handle for folk som ikke klarer å gjøre det selv.

mvh

Hva vet du om hva jeg gjør av frivillig arbeid? :)

Skal ikke si jeg står på dagen lang, noe annet ville vel være rimelig klart jeg ikke gjorde.

Skrevet

Å tjene penger er i det hele tatt fryktelig kynisk og ondskapsfullt. Jo mer man tjener, jo mer forråtnelse.

Vi burde igrunn alle leve i en slum.

;-)

mvh

Hehe, nytter ikke diskutere dette, det er som to tros"paradigmer" som står imot hverandre...

Jeg tilhører altså den typen som ikke tror at det er det å tjene penger som er er nøkkelen til at ting går fremover.

Skrevet

Mange har det ikke sånn i forhold til arbeid, jeg ser den... men systemet er jo også sånn at man må jobbe masse for å klare seg uten trygd. Les 100% arbeid, selv om helsen skranter litt. Hva om vi jobbet litt mindre og tjente litt mer.

''Hva om vi jobbet litt mindre og tjente litt mer.''

"Hva om jeg sår og gjøsler litt mindre og høster litt mer," sa bonden.

Kanskje vi burde gjøre som i mellomkrigstiden. Trykke opp en haug med penger.

mvh

Skrevet

''Hva om vi jobbet litt mindre og tjente litt mer.''

"Hva om jeg sår og gjøsler litt mindre og høster litt mer," sa bonden.

Kanskje vi burde gjøre som i mellomkrigstiden. Trykke opp en haug med penger.

mvh

Vel, de pengene gikk vel med til å produsere og kjøpe våpen og annet krigsmateriell... på et vis.

Finnes ikke mer mat for økonomien enn krig...

Skrevet

Hehe, nytter ikke diskutere dette, det er som to tros"paradigmer" som står imot hverandre...

Jeg tilhører altså den typen som ikke tror at det er det å tjene penger som er er nøkkelen til at ting går fremover.

''Jeg tilhører altså den typen som ikke tror at det er det å tjene penger som er er nøkkelen til at ting går fremover.''

Jeg er av den enfoldige oppfatning at ingen ting blir til av seg selv.

Skal man ha mat, klær og tak over hodet, må noen ta jobben med den verdiskapningen. Vil man i tillegg ha helsestell, kultur, underholdning og bekvemmeligheter, må verdiskapningen for å bære dette være desto større.

Man kan si mye stygt om penger og all urett og urettferdighet som hefter seg ved dem. Men det er likevel det mest rasjonelle byttemiddelet vi har i vårt avanserte samfunn.

mvh

Gjest sukker sukker
Skrevet

Kan vel ta feil ja, men det jeg tenkte på var mer argumentasjonen min... den er jo ikke feil i seg selv, ingen tankerekker er feilaktige med mindre de ikke er logiske :)

Problemet er bare at tankerekken din er direkte ulogisk.

Gjest sukker sukker
Skrevet

Hva vet du om hva jeg gjør av frivillig arbeid? :)

Skal ikke si jeg står på dagen lang, noe annet ville vel være rimelig klart jeg ikke gjorde.

''Hva vet du om hva jeg gjør av frivillig arbeid? ''

Får du tid til det da, altså utenom DOLing?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...