Gå til innhold

Forskjeller i inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Jeg tilhører altså den typen som ikke tror at det er det å tjene penger som er er nøkkelen til at ting går fremover.''

Jeg er av den enfoldige oppfatning at ingen ting blir til av seg selv.

Skal man ha mat, klær og tak over hodet, må noen ta jobben med den verdiskapningen. Vil man i tillegg ha helsestell, kultur, underholdning og bekvemmeligheter, må verdiskapningen for å bære dette være desto større.

Man kan si mye stygt om penger og all urett og urettferdighet som hefter seg ved dem. Men det er likevel det mest rasjonelle byttemiddelet vi har i vårt avanserte samfunn.

mvh

Der svarer du innvikende, fordi jeg sier "tjene penger", som du bytter ut med "penger". Du svarer jo med å si at det bare er et byttemiddel. Et bra et.

Det er jeg vel enig i. Jeg er ikke av den oppfatning at man ikke trenger penger. :-P

Det jeg imidlertid mente var at man fint kan være "produktiv" uten å måle dette i kroner og øre. Eller høvdinger!

• Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Apeldoorn

62

• PieLill

25

• megler Smekk

14

• Bookworm

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva vet du om hva jeg gjør av frivillig arbeid? :)

Skal ikke si jeg står på dagen lang, noe annet ville vel være rimelig klart jeg ikke gjorde.

Jeg vet ikke hva du gjør av frivillig arbeid.

Kanskje du vil fortelle meg det?

Ut fra de meningene du legger for dagen, burde du bruke alt du har av energi og restarbeidsevne til ulønnet arbeid.

mvh

Gjest sukker sukker
Skrevet

Arvegods er ondskap!!!

Du vil ha 100% arveavgift?

Skrevet

''Hva vet du om hva jeg gjør av frivillig arbeid? ''

Får du tid til det da, altså utenom DOLing?

Jah, helt klart. For når man ikke har arbeid, og ikke har hobbyer... da blir det ganske mye tid å ta av.

Gjest sukker sukker
Skrevet

Jah, helt klart. For når man ikke har arbeid, og ikke har hobbyer... da blir det ganske mye tid å ta av.

hva da?

Skrevet

Jeg vet ikke hva du gjør av frivillig arbeid.

Kanskje du vil fortelle meg det?

Ut fra de meningene du legger for dagen, burde du bruke alt du har av energi og restarbeidsevne til ulønnet arbeid.

mvh

Desverre, jeg vil ikke at de jeg har "jobbet" for skal finne igjen dagsverket her.

Starter dog opp med VTA om jeg ikke skal studere til høsten, da. Det er ulønnet, i alle fall det første året som pensjonist.

Jeg burde kanskje gjort mer, ja... nei, jeg vet ikke. Jeg mener folk jobber for mye. Mye kunne vært effektivisert på helt andre måter om det ble tenkt mer i de baner, at folk skal ha gode jobber å gå til, i stedet for at noen få skal leve i luksus.

Uansett... for min del... alle monner drar. Hvis jeg skriver et bra innlegg her på DOL har jeg jo "jobbet" litt. Forsøker, selv om jeg gjør en jævla dårlig jobb til tider.

megler Smekk
Skrevet

Desverre, jeg vil ikke at de jeg har "jobbet" for skal finne igjen dagsverket her.

Starter dog opp med VTA om jeg ikke skal studere til høsten, da. Det er ulønnet, i alle fall det første året som pensjonist.

Jeg burde kanskje gjort mer, ja... nei, jeg vet ikke. Jeg mener folk jobber for mye. Mye kunne vært effektivisert på helt andre måter om det ble tenkt mer i de baner, at folk skal ha gode jobber å gå til, i stedet for at noen få skal leve i luksus.

Uansett... for min del... alle monner drar. Hvis jeg skriver et bra innlegg her på DOL har jeg jo "jobbet" litt. Forsøker, selv om jeg gjør en jævla dårlig jobb til tider.

''Uansett... for min del... alle monner drar. Hvis jeg skriver et bra innlegg her på DOL har jeg jo "jobbet" litt.''

Javist, det ønsker nok nasjonalproduktet med opptil flere prosent.

Skrevet

Du vil ha 100% arveavgift?

Hehe. Ikke på ting kun av emosjonell verdi.

Skrevet

Problemet er bare at tankerekken din er direkte ulogisk.

Den er mer logisk stringent enn mye mye annet... om jeg har feil _premisser_ i form av naivitet derimot, det kan være, men det har ingenting med logikk å gjøre.

Skrevet

Der svarer du innvikende, fordi jeg sier "tjene penger", som du bytter ut med "penger". Du svarer jo med å si at det bare er et byttemiddel. Et bra et.

Det er jeg vel enig i. Jeg er ikke av den oppfatning at man ikke trenger penger. :-P

Det jeg imidlertid mente var at man fint kan være "produktiv" uten å måle dette i kroner og øre. Eller høvdinger!

''Det jeg imidlertid mente var at man fint kan være "produktiv" uten å måle dette i kroner og øre. Eller høvdinger!''

Selvsagt kan man være produktiv uten å måle det i kroner og øre. Anser meg selv som produktiv hver gang jeg gjør noe nyttig her hjemme.

Produktivitet på jobben verdsettes primært i kroner og øre. Siden penger er et hendig byttemiddel, er det som regel den greieste måten å gi ansatte sin de av verdiskapningen.

Man kan verken spise, kle seg, bo eller reise av edle tanker og ord. Mennesker med allminnelig overlevelsesdriv og rettferdighetsbegrep forventer en sammenheng mellom innsats og uttelling.

mvh

Skrevet

''Uansett... for min del... alle monner drar. Hvis jeg skriver et bra innlegg her på DOL har jeg jo "jobbet" litt.''

Javist, det ønsker nok nasjonalproduktet med opptil flere prosent.

_Hvis_ jeg skriver noe bra, mener jeg det har en verdi.

Det kan ha stor verdi. Folk kan få tips/hint om behandling av psykiske problemer og situasjoner, som i sin tur kan få folk til å fungere bedre...

Sier ikke at jeg spesielt gjør dette, men i teorien kan du ikke rakke ned på arbeidet som f.eks. frosken og faktisk også NHD gjør her inn (sier _faktisk_ fordi mange tror han får betaling).

megler Smekk
Skrevet

_Hvis_ jeg skriver noe bra, mener jeg det har en verdi.

Det kan ha stor verdi. Folk kan få tips/hint om behandling av psykiske problemer og situasjoner, som i sin tur kan få folk til å fungere bedre...

Sier ikke at jeg spesielt gjør dette, men i teorien kan du ikke rakke ned på arbeidet som f.eks. frosken og faktisk også NHD gjør her inn (sier _faktisk_ fordi mange tror han får betaling).

'' faktisk også NHD gjør her inn (sier _faktisk_ fordi mange tror han får betaling).''

Det gjør han da vitterlig også.

Skrevet

'' faktisk også NHD gjør her inn (sier _faktisk_ fordi mange tror han får betaling).''

Det gjør han da vitterlig også.

Han får litt, ja, men han gjør MYE mer enn det han får betalt for.

Skrevet

Vel, de pengene gikk vel med til å produsere og kjøpe våpen og annet krigsmateriell... på et vis.

Finnes ikke mer mat for økonomien enn krig...

''Vel, de pengene gikk vel med til å produsere og kjøpe våpen og annet krigsmateriell... på et vis.''

Pengene ble trykket opp uten backup i reelle verdier. Det førte til en absurd inflasjon. Folk måtte skynde seg å handle fordi pengene allerede neste dag kunne mistet mye verdi. Lønn ble utbetalt i trillebårer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Tysklands_historie_(1918%E2%80%931933)

mvh

Skrevet

Han får litt, ja, men han gjør MYE mer enn det han får betalt for.

''Han får litt, ja, men han gjør MYE mer enn det han får betalt for.''

Men det gjør da ingen ting. Alle skal tjene like mye samme pokker hva de gjør eller ikke gjør.

;-)

mvh

Skrevet

Nei. Ingen skjønner hva jeg mener!

''Nei. Ingen skjønner hva jeg mener!''

Min uenighet bygger på at jeg forstår hva du mener, og jeg vet det ikke kommer til å fungere like lite som et trekantet hjul triller jevnt.

mvh

Skrevet

''Det jeg imidlertid mente var at man fint kan være "produktiv" uten å måle dette i kroner og øre. Eller høvdinger!''

Selvsagt kan man være produktiv uten å måle det i kroner og øre. Anser meg selv som produktiv hver gang jeg gjør noe nyttig her hjemme.

Produktivitet på jobben verdsettes primært i kroner og øre. Siden penger er et hendig byttemiddel, er det som regel den greieste måten å gi ansatte sin de av verdiskapningen.

Man kan verken spise, kle seg, bo eller reise av edle tanker og ord. Mennesker med allminnelig overlevelsesdriv og rettferdighetsbegrep forventer en sammenheng mellom innsats og uttelling.

mvh

''Man kan verken spise, kle seg, bo eller reise av edle tanker og ord. Mennesker med allminnelig overlevelsesdriv og rettferdighetsbegrep forventer en sammenheng mellom innsats og uttelling.''

Håhå, du skal ikke få lure meg! :-)

Det er ofte slik at de som jobber mye får lite, og de som jobber lite får mye! Det er så mye forskjellige greier, men mye av dette avhenger av materielle kår som er bestemt på forhånd, kapital etc.

Nå skjønner du sikkert at jeg trekker frem Marx, så jeg skal slutte der av hensyn til deg...

MEN!!! Når du trekker inn ordet "alminnelig rettferdighetsbegrep", så stusser jeg. Det er ikke noe statisk. Det er noe som tilhører en kultur, og kan forandres.

Problemet med det du sier er at mange med en annen tankegang enn din kanskje ville tenke at det faktisk alltid _var_ en sammenheng mellom innsats og uttelling... ta f.eks. husmødre, som det er mange av her på DOL, hehe... eller folk som pleier folk i familien, som det også er mange av her på DOL (kjenner at jeg er heldig i denne debatten, som kan trekke frem så slagkraktige eksempler...)... noen som er syke legger mye arbeid i å bekjempe og kontrollere sykdommen, men taper likevel i forhold til det som er regnet som "verdier" i dag, da.

Skrevet

''Han får litt, ja, men han gjør MYE mer enn det han får betalt for.''

Men det gjør da ingen ting. Alle skal tjene like mye samme pokker hva de gjør eller ikke gjør.

;-)

mvh

Ja, du har misforstått poenget mitt...

Syns ikke det gjør det spor noe, jeg.

Jeg nevnte dette fordi den godeste megleren trodde han fikk penger for alt han gjorde, noe jeg da måtte tilbakevise.

Skrevet

Den er mer logisk stringent enn mye mye annet... om jeg har feil _premisser_ i form av naivitet derimot, det kan være, men det har ingenting med logikk å gjøre.

''Den er mer logisk stringent enn mye mye annet... om jeg har feil _premisser_ i form av naivitet derimot, det kan være, men det har ingen ting med logikk å gjøre.''

Hvilken nytte har man av 'logikk' som bygger på umulige forutsetninger?

mvh

Skrevet

''Vel, de pengene gikk vel med til å produsere og kjøpe våpen og annet krigsmateriell... på et vis.''

Pengene ble trykket opp uten backup i reelle verdier. Det førte til en absurd inflasjon. Folk måtte skynde seg å handle fordi pengene allerede neste dag kunne mistet mye verdi. Lønn ble utbetalt i trillebårer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Tysklands_historie_(1918%E2%80%931933)

mvh

Kjenner til den ja. Orker ikke lese artikkelen nå, for A) jeg er så opptatt her, og B) tror jeg kjenner historien godt nok. Jeg svarte vel litt flåsete.

Jeg _tror_ det var fordi de da kunne fortsette krigen. Det holdt vel på en måte hjulene i gang, den stakket stunden det gikk til skeis. De visste vel ikke helt hva de gjorde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...