Gå til innhold

Åtteåring alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Minstejenta fylte åtte for en mnd siden, og jeg føler meg litt usikker på om det er jeg som er hønemor her, så hadde vært godt å få lufta dette med dere :)

Barna har nå ferie og skal i neste uke være hos faren sin. Han mener det ikke er noe problem at minstemor kan greie seg selv på dagtid når han er på jobb. Han skal jobbe i nærheten, men være ulike steder (antar innenfor ca ti minutter unna med bil). Storesøstrene er delvis hjemme, men de ønsker selvsagt frihet til å treffe venner osv i løpet av dagen. Faren mener minsta kan gå og besøke venner slik hun selv ønsker og dermed ha noen å leke med (iallefall slik jeg oppfatter det).

Selv liker jeg absolutt ikke tanken på dette, da jeg mener hun må vite hvem som har ansvar for henne og når, og at hun har en som følger henne opp hele dagen på en eller annen måte (trenger ikke fotfølge henne selvsagt, men være tilstede for henne når hun trenger det).

Jeg har tilbudt meg at hun kan være hos meg på dagtid, noe faren heldigvis synes er greit - men han mener hun kan bestemme dette selv. Nå er ikke dette noe problem siden minsta ikke helt liker tanken på å ta ansvar for seg selv uten en klar følelse av hvem som "passer" henne, så da velger hun å være hos meg. Jeg er allikevel usikker på om jeg er for beskyttende? De har naboer rundt seg på alle kanter, men vet jo ikke om de er hjemme på dagtid osv - og har ingen avtale om at de skal se etter jentungen.

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

6

• frosken

3

• mariaflyfly

3

• Elis31

3

mariaflyfly
Skrevet

Jeg hadde ikke gått med på det.

Min 8-åring elsker å være aleine hjemme, men det begrenser seg til at jeg tar en tur på butikken eller sitter hos naboen og drikker kaffe. I første tilfelle er jeg ikke borte mer en en time, maks halvannen, og jeg har da avtalt med en nabo at hun kan gå dit hvis det skulle være noe.

Vi har ikke fasttelefonen, og hun har ikke mobil.

Skrevet

''Storesøstrene er delvis hjemme, men de ønsker selvsagt frihet til å treffe venner osv i løpet av dagen. Faren mener minsta kan gå og besøke venner slik hun selv ønsker og dermed ha noen å leke med (iallefall slik jeg oppfatter det).

''

Jeg synes du er litt hønemor her. Åtteåringen bør etter min oppfatning ikke overlates helt til seg selv i åtte timer, men storesøstrene må kunne pålegges noe ansvar i forhold til henne. De trenger ikke full frihet hele dagen, og kan pålegges å f.eks være sammen med henne et par timer midt på dagen. Dersom åtteåringen selv synes det er greit å styre seg selv noen timer på formiddagen og noen timer etter lunch, så mener jeg det er greit såfremt hun har tilgang til telefon og kan få tak i faren sin ganske raskt. Hun vil jo også kunne be om hjelp av naboer ol om noe galt skulle oppstå.

Mange unger ønsker ikke å gå på SFO når de begynner i tredje klasse og nevøen min og kameraten hans hadde da en av sine "storhetsperioder" da de fikk styre seg selv ca tre timer daglig hver ettermiddag. De ønsket det selv og det gikk helt bra.

Hva mener jenta selv om saken?

Skrevet

Min 8-åring elsker å være aleine hjemme, men det begrenser seg til at jeg tar en tur på butikken eller sitter hos naboen og drikker kaffe. I første tilfelle er jeg ikke borte mer en en time, maks halvannen, og jeg har da avtalt med en nabo at hun kan gå dit hvis det skulle være noe.

Men hun har vel heller ikke to storesøstre som kan være med å ta ansvar?

mariaflyfly
Skrevet

Men hun har vel heller ikke to storesøstre som kan være med å ta ansvar?

Jeg synes ikke det er fair å pålegge to storesøstre å ta ansvaret for ei 8-åring på dagtid i ei hel uke når de har ferie.

Skrevet

Jeg synes ikke det er fair å pålegge to storesøstre å ta ansvaret for ei 8-åring på dagtid i ei hel uke når de har ferie.

Det er ikke noe kjempeansvar å spise lunch med lillesøster, synes jeg :-) Men åtteåringen må selv ha et ønske om å være der og kanskje kan det være et alternativ å være noen dager hos mor og noen dager sammen med søstrene hos far.

black wealch
Skrevet

Om hun ikke har noe imot det selv, ville jeg synes det var greit. Hun har jo storsøstrene, telefon, naboer og pappa 10 min unna.

Gjest spørs litt da
Skrevet

Det kan være lange dager for en åtteåring....

og det spørs litt hvordan nabolaget er...

Er det slik at hun kan ferdes trygt (tenker på biler, pedoer osv... huff huff...)

og har dere gode naboer som kan "se" litt til henne?

Det kan også være litt skummelt. Jeg var jo 11 jeg første gang jeg var alene hjemme, jeg var husredd... og det var jo så lenge til mamma og pappa kom hjem... vi hadde jo verken data, tv-spill eller parabol den gangen, kun nrk - og de hadde jo bare barnetv kl 18,

og radio da... Så da ble det vel tegneserier, å tegne litt.... lese litt... tjah, var vel ikke stort mer å finne på. Vennene var jo bortreist på ferie.

Skrevet

Jeg har to på straks åtte. De får ikke være alene lenge om gangen. De har to eldre brødre som passer. Men den eldste er 17 straks.. Hvis søstrene er typer som glemmer at de har ansvar, så ville jeg IKKE gjort det. Som i å sitte og spille og ikke legge merke til at noen rundstjeler huset imens.. (typisk fjortis liksom) ;0)

Sånn "flytende" barnevakt hadde jeg ikke turt. Mine er oppfinnsomme så det holder nemlig.

Gjest sangsol
Skrevet

Minsten her sluttet SFO på dagen da h*n fylte 8 år. Ville være hjemme etter skolen.

Så slik ble det. H*n hadde et par storesøsken som kom hjem til ulike tider- men som oftest før foreldre.

Kunne ringe begge foreldre om det var noe.

Du må nok snakke litt med jenta selv. Hva foretrekker hun? Dersom hun mener seg moden nok, skal du stole på det eller betvile hennes vurderiner?

Gjest togli
Skrevet

Minsten her sluttet SFO på dagen da h*n fylte 8 år. Ville være hjemme etter skolen.

Så slik ble det. H*n hadde et par storesøsken som kom hjem til ulike tider- men som oftest før foreldre.

Kunne ringe begge foreldre om det var noe.

Du må nok snakke litt med jenta selv. Hva foretrekker hun? Dersom hun mener seg moden nok, skal du stole på det eller betvile hennes vurderiner?

Hun vil det ikke - heldigvis;)

...og jeg er stolt over at jeg IKKE har påvirka henne til å ikke ønske å være hjemme alene;).. var hun som fortalte dette til meg en gang hun var lei seg og litt engstelig for en slik situasjon..må legge til at pappaen sier hun må avgjøre dette selv, men det jeg lurer på er vel egentlig om det hadde vært uansvarlig å la henne ta ansvar for seg selv en hel arbeidsdag..et par timer er noe annet..

Gjest togli
Skrevet

Jeg har to på straks åtte. De får ikke være alene lenge om gangen. De har to eldre brødre som passer. Men den eldste er 17 straks.. Hvis søstrene er typer som glemmer at de har ansvar, så ville jeg IKKE gjort det. Som i å sitte og spille og ikke legge merke til at noen rundstjeler huset imens.. (typisk fjortis liksom) ;0)

Sånn "flytende" barnevakt hadde jeg ikke turt. Mine er oppfinnsomme så det holder nemlig.

Jeg vet at storesøstrene (12 og 15) vil begynne å krangle om hvem som skal (eller helst "ikke-skal";)) ta ansvar for lillesøster, og liker ikke tanken på at hun skal stå imellom og føle at ingen vil passe på henne :/

Gjest togli
Skrevet

Det kan være lange dager for en åtteåring....

og det spørs litt hvordan nabolaget er...

Er det slik at hun kan ferdes trygt (tenker på biler, pedoer osv... huff huff...)

og har dere gode naboer som kan "se" litt til henne?

Det kan også være litt skummelt. Jeg var jo 11 jeg første gang jeg var alene hjemme, jeg var husredd... og det var jo så lenge til mamma og pappa kom hjem... vi hadde jo verken data, tv-spill eller parabol den gangen, kun nrk - og de hadde jo bare barnetv kl 18,

og radio da... Så da ble det vel tegneserier, å tegne litt.... lese litt... tjah, var vel ikke stort mer å finne på. Vennene var jo bortreist på ferie.

Det er nok et ganske trygt nabolag, men jeg liker at hun vet _hvem_ hun skal kontakte dersom det er noe, og at hun ikke kan gå rundt som hun selv ønsker i seks-syv timer uten at noen har sjekket henne innimellom...

Gjest togli
Skrevet

Om hun ikke har noe imot det selv, ville jeg synes det var greit. Hun har jo storsøstrene, telefon, naboer og pappa 10 min unna.

Hun vil det ikke selv... Var hun som tok det opp med meg (jeg ante det ikke før hun fortalte det selv). Må legge til at pappaen sier hun må velge selv, men han tror antagelig jeg har påvirka henne til å si at hun ikke ønsker å være alene hjemme...

Storesøstrene er 12 og 15, og jeg VET at de vil krangle om hvem som skal ta ansvar for henne.... og det gjør henne utrygg :/ Det er ingen eldre naboer der, bare litt yngre - og de farter jo rundt hele dagen uansett... så det blir litt tilfeldig for vesla om det er noen hjemme eller ikke. Tlf er nok ok, men jeg føler det alene ikke er trygt nok... å gå rundt alene i seks-syv timer uten at noen sjekker at hun har det bra, har spist mat osv... nei, det liker jeg ikke... men er redd jeg er for mye myrsnipe?

Skrevet

Jeg vet at storesøstrene (12 og 15) vil begynne å krangle om hvem som skal (eller helst "ikke-skal";)) ta ansvar for lillesøster, og liker ikke tanken på at hun skal stå imellom og føle at ingen vil passe på henne :/

Ah den der ja. Her er det jeg som er sjefsdiktator. Og jeg bestemmer kort og godt at den ene har hovedansvaret. Men den eldste min er veldig "mann i huset" på sånt... faren reiser vet du, og har gjort det hele livet hans. Broren er per i dag veldig i hormontåka så han får ikke alltid med seg.. Vi har gått igjennom alle disse fasene her, med hvem som skal hva og ansvar og hele møla. Jeg er alene stort sett i hele verden så jeg avhenger av unger som er til å stole på. Og har hatt griseflaks med at de har tatt til seg oppdragelsen uten å tenke så mye selv.. hehehehe... (Det høres så lett ut å si det, men mange sliter med ungene/tenåringene selv om de gjør alt "riktig", så derfor sier jeg at jeg har hatt flaks. For det har jeg.)

Alternativt kan det deles, storesøster fra morgen til kl 13. Og mellomssøster fra 13 til far kommer hjem.

Skrevet

Kanskje man kunne pålagt storesøsken å holde seg hjemme til 1100 eller 1200 alt ettersom når far slutter på jobb.

Gjest togli
Skrevet

''Storesøstrene er delvis hjemme, men de ønsker selvsagt frihet til å treffe venner osv i løpet av dagen. Faren mener minsta kan gå og besøke venner slik hun selv ønsker og dermed ha noen å leke med (iallefall slik jeg oppfatter det).

''

Jeg synes du er litt hønemor her. Åtteåringen bør etter min oppfatning ikke overlates helt til seg selv i åtte timer, men storesøstrene må kunne pålegges noe ansvar i forhold til henne. De trenger ikke full frihet hele dagen, og kan pålegges å f.eks være sammen med henne et par timer midt på dagen. Dersom åtteåringen selv synes det er greit å styre seg selv noen timer på formiddagen og noen timer etter lunch, så mener jeg det er greit såfremt hun har tilgang til telefon og kan få tak i faren sin ganske raskt. Hun vil jo også kunne be om hjelp av naboer ol om noe galt skulle oppstå.

Mange unger ønsker ikke å gå på SFO når de begynner i tredje klasse og nevøen min og kameraten hans hadde da en av sine "storhetsperioder" da de fikk styre seg selv ca tre timer daglig hver ettermiddag. De ønsket det selv og det gikk helt bra.

Hva mener jenta selv om saken?

Jeg er enig i at storesøstrene kan ta ansvar, og det gjør de her hjemme hos meg - men da med klar beskjed om hvem av dem som har ansvar og når. Hos faren krangler de om hvem som har ansvaret fordi de ikke har fått klar beskjed... det synes selvsagt vesla er vanskelig... Jeg har egentlig aldri tenkt på denne problemstillingen før vesla gråtende fortalte det til meg, så det er helt klart et problem for henne.

Når det gjelder å være alene hjemme et par timer før/etter SFO, så går det selvsagt greit - men jeg får ikke fred om jeg vet hun går rundt i seks-syv timer uten at en bestemt person vet hvor hun er eller hva hun foretar seg...

Gjest togli
Skrevet

Vesla her er nok slik også... men hun har nettopp fått mobil..problemet er at hun aldri finner den når hun trenger den ;)

Skrevet

Hun vil det ikke selv... Var hun som tok det opp med meg (jeg ante det ikke før hun fortalte det selv). Må legge til at pappaen sier hun må velge selv, men han tror antagelig jeg har påvirka henne til å si at hun ikke ønsker å være alene hjemme...

Storesøstrene er 12 og 15, og jeg VET at de vil krangle om hvem som skal ta ansvar for henne.... og det gjør henne utrygg :/ Det er ingen eldre naboer der, bare litt yngre - og de farter jo rundt hele dagen uansett... så det blir litt tilfeldig for vesla om det er noen hjemme eller ikke. Tlf er nok ok, men jeg føler det alene ikke er trygt nok... å gå rundt alene i seks-syv timer uten at noen sjekker at hun har det bra, har spist mat osv... nei, det liker jeg ikke... men er redd jeg er for mye myrsnipe?

Dersom storesøsken blir pålagt kan de ta annenhver dag, eller ulike klokkeslett så er det ikke noe å krangle om. Da kan de ha besøk av venner hjemme hos far.

Gjest togli
Skrevet

Det var godt du sa dette, for her har jeg vært usikker selv ;) Storesøstrene vil jo dra og bade sammen med venner osv, men det kan de ikke dersom de skal ta ansvar for lillesøster. En dag innimellom er det selvsagt greit, men ikke mange dager på rad...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...