Gå til innhold

På tide å avlive katten?


Gjest pusekatta

Anbefalte innlegg

Gjest pusekatta

Vi har en katt som har vært med oss i snart 17 år. Hadde det vært opp til meg hadde den nå vært avlivet, men jeg har en voksen datter som ser noe annerledes på den saken.

Den kaster opp mye, men spiser litt enda. Er noe slapp og greier ikke å hoppe lengre, den drar seg opp etter klørne. Drikker mye. Idag ble den plutselig skeiv og datt mot en side, akkurat som et slag, eller noe? Katter kan vel også få hjerneslag? Nå er den helt fin igjen sånn sett.

Føler jeg har en "baby" i hus som må passes på hele tiden. Må gå dorunder, bære den rundt omkring, det liker den. Når er tiden inne for avliving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pusekatta

Herregud dere må jo dra til dyrlegen og få sjekket den?

Ja, skal gjøre det, har vært bortreist lenge og noen andre har passet den ei stund. Den er ikke skeiv eller noe nå, så høyst sannsynlig har han vel hatt et "drypp" eller noe? Regner ikke med at en dyrlege kan gjøre noe fra eller til. Den maler og er helt "normal" igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eier selv

Ja, skal gjøre det, har vært bortreist lenge og noen andre har passet den ei stund. Den er ikke skeiv eller noe nå, så høyst sannsynlig har han vel hatt et "drypp" eller noe? Regner ikke med at en dyrlege kan gjøre noe fra eller til. Den maler og er helt "normal" igjen nå.

Jeg hadde rushet avsted til dyrlegen med en gang...for å si det slik, det er jo tydelig den ikke har det bra. Dyrlegen vet eksakt hva som må gjøres av behandling eller om det er best den får slippe, ikke vi på dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pusekatta

Jeg hadde rushet avsted til dyrlegen med en gang...for å si det slik, det er jo tydelig den ikke har det bra. Dyrlegen vet eksakt hva som må gjøres av behandling eller om det er best den får slippe, ikke vi på dol.

Ja, du har nok rett i dette. Dyrlegen neste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest resten av tråden, så andre har muligens sagt nøyaktig det samme som jeg har tenkt å si.

Den dyrlegen jeg forholder meg til, ville sannsynligvis ha anbefalt avlivning nå. Hun sier at hun setter en grense ved at dyret må være i stand til å reise seg opp selv. Jeg ville kontaktet en dyrlege og drøftet situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eier selv

Jeg har ikke lest resten av tråden, så andre har muligens sagt nøyaktig det samme som jeg har tenkt å si.

Den dyrlegen jeg forholder meg til, ville sannsynligvis ha anbefalt avlivning nå. Hun sier at hun setter en grense ved at dyret må være i stand til å reise seg opp selv. Jeg ville kontaktet en dyrlege og drøftet situasjonen.

Et bedre svar ville vært å forsøke finne årsaken til hvorfor den ikke klarer stå selv. Det kan være alderdom, det kan og være noe helt annet, da er det bedre at hun tar med seg dyret til en kvalifisert dyrlege enn at vi her skal sitte å tippe på hva det kan være. Min katt på 16 klarte ikke reise seg eller gå selv, slik du presenterer svaret burde den vært avlivet for lenge siden. Årsaken var derimot en gigantisk blæresten som gjorde det smertefullt å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bedre svar ville vært å forsøke finne årsaken til hvorfor den ikke klarer stå selv. Det kan være alderdom, det kan og være noe helt annet, da er det bedre at hun tar med seg dyret til en kvalifisert dyrlege enn at vi her skal sitte å tippe på hva det kan være. Min katt på 16 klarte ikke reise seg eller gå selv, slik du presenterer svaret burde den vært avlivet for lenge siden. Årsaken var derimot en gigantisk blæresten som gjorde det smertefullt å gå.

Jeg foreslo at hun skulle kontakte dyrlege for å diskutere situasjonen. Da antar jeg at dyrlegen vil ha kompetanse til å vurdere hva som er alderdom og hva som er noe som bør behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pusekatta

Jeg ville nok avlivet den....Evt.får du be datra di ta ansvaret for den til den dør av seg selv?

Den er mye bedre idag. Ringte dyrlegen og han mente katten kunne greie seg en stund til. Den får ønskekost og god pleie og omsorg ;-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annve

Jeg ville nok avlivet den....Evt.får du be datra di ta ansvaret for den til den dør av seg selv?

Hvorfor mener du at den bør avlives uten at de har vært hos dyr legen?

Det finnes katter som blir veldig gamle, jeg vet om en som ble 22 år gammel. Den hadde flere sykdomsperioder den kom seg av.

Jeg synes man alltid skal la dyrene undersøkes og la dyr legen bestemme når det er tid for avliving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Den er mye bedre idag. Ringte dyrlegen og han mente katten kunne greie seg en stund til. Den får ønskekost og god pleie og omsorg ;-)))

Godt den får god pleie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvorfor mener du at den bør avlives uten at de har vært hos dyr legen?

Det finnes katter som blir veldig gamle, jeg vet om en som ble 22 år gammel. Den hadde flere sykdomsperioder den kom seg av.

Jeg synes man alltid skal la dyrene undersøkes og la dyr legen bestemme når det er tid for avliving.

Fordi den ikke greier å hoppe mer, er skjev osv....dyr skal ikke lide unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annve

Fordi den ikke greier å hoppe mer, er skjev osv....dyr skal ikke lide unødig.

''Fordi den ikke greier å hoppe mer, er skjev osv....dyr skal ikke lide unødig.''

Jeg er enig med deg i at dette er bekymringsverdig. Men jeg ville uansett ha sjekket med en dyr lege. Dette er ting som kan gå over igjen, og kan ha flere årsaker.

Min bror hadde en hund som ble lam fra livet og ned, men den kom seg igjen noen timer etterpå. Et par dager etterpå var den helt fin igjen. Dyr legen trodde den hadde hatt enten et drypp eller virus.

Hunden levde i beste velgående flere år etterpå.

Det er derfor jeg personlig iallfall, ville ha latt dyr legen avgjøre om det er noe å gjøre for å redde kjæledyret eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Fordi den ikke greier å hoppe mer, er skjev osv....dyr skal ikke lide unødig.''

Jeg er enig med deg i at dette er bekymringsverdig. Men jeg ville uansett ha sjekket med en dyr lege. Dette er ting som kan gå over igjen, og kan ha flere årsaker.

Min bror hadde en hund som ble lam fra livet og ned, men den kom seg igjen noen timer etterpå. Et par dager etterpå var den helt fin igjen. Dyr legen trodde den hadde hatt enten et drypp eller virus.

Hunden levde i beste velgående flere år etterpå.

Det er derfor jeg personlig iallfall, ville ha latt dyr legen avgjøre om det er noe å gjøre for å redde kjæledyret eller ikke.

''Men jeg ville uansett ha sjekket med en dyr lege. ''

*kremt* - jeg ville vel ikke nødvendigvis ha valgt den dyreste legen :-D

Måtte bare....

*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annve

''Men jeg ville uansett ha sjekket med en dyr lege. ''

*kremt* - jeg ville vel ikke nødvendigvis ha valgt den dyreste legen :-D

Måtte bare....

*s*

hehe, jeg får faktisk feil på autokorrekturen når jeg skriver dyrlege. Men riktig på dyr lege. Antar det ikke er noe som heter dyrlege, men veterinær. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Fordi den ikke greier å hoppe mer, er skjev osv....dyr skal ikke lide unødig.''

Jeg er enig med deg i at dette er bekymringsverdig. Men jeg ville uansett ha sjekket med en dyr lege. Dette er ting som kan gå over igjen, og kan ha flere årsaker.

Min bror hadde en hund som ble lam fra livet og ned, men den kom seg igjen noen timer etterpå. Et par dager etterpå var den helt fin igjen. Dyr legen trodde den hadde hatt enten et drypp eller virus.

Hunden levde i beste velgående flere år etterpå.

Det er derfor jeg personlig iallfall, ville ha latt dyr legen avgjøre om det er noe å gjøre for å redde kjæledyret eller ikke.

Joda, man kan se det an, men jeg tenker at når en katt er såpass gammel og har slike lidelser, så er det nærliggende å tenke at den snart bør få slippe... uansett regner jeg med ts hadde tatt katten med til veterinæren for evt avliving, og hun kunne da ha snakket med ham/henne om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...