Gå til innhold

Leververdier


Gjest håper noen vet

Anbefalte innlegg

Gjest håper noen vet

Jeg var og tok noen blodprøver hos legen for litt over en uke siden. Tok blodprøver fordi jeg er mye sliten og trøtt for tida. I tillegg har jeg vondt i nakke og skuldre. Antakelig jobbrelatert.

Fikk brev av legen min i dag om at jeg hadde høye leververdier. Skulle få sjekket ut ang om jeg kunne ha gallestein, men har ikke noen typiske gallesmerter.

Skal også tilbake til legen for oppfølging om tre uker.

Men hva kan det komme av at man har høye leververdier? Drikker svært LITE alkohol. Men har nok tatt ibux og paracet omtrent hver dag de siste 6-7 dagene før jeg tok blodprøven.

Jeg vet jo at dette blir fulgt opp av lege - men er allikevel litt interessert i hva dette med høye leververdier kan komme av. Skjønner jo at dere ikke kan vite hvorfor akkurat jeg har det da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Paracet gir forhøyede leververdier. Så det kan nok være synderen her. Ellers så kan kreft og gallestein gi utslag. Diverse infeksjoner også.

Det skal ikke mye til før leververdier svinger. Neste prøve kan vise normale verdier. Men pass på at du da ikke tar Paracet på forhånd. Har du smerter, så nøy deg med IBux, den påvirker ikke leveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Tror ikke du skal bekymre deg før du evt får beskjed om at det er noe å bekymre seg for. Jeg har fått påvist for høye leververdier siden januar 09. Har aldri drukket alkohol og spiste 3-5 paracet i året, og spiste ingen annen medisin heller... så hvorfor verdiene ble for høye er en gåte. De er fortsatt for høye, Det har vært fulgt opp, og utredet uten at noen har funnet ut hva det kommer av, men noen "farlige" diagnoser er jo eliminert bort underveis. I starten var verdiene stigende. Så stabiliserte de seg og begynte etterhvert gå riktig vei. Verdiene går nå sakte men sikkert mot normalen. I starten var det hyppige kontroller, men nå tas det kontrollprøver bare et par ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håper noen vet

Tror ikke du skal bekymre deg før du evt får beskjed om at det er noe å bekymre seg for. Jeg har fått påvist for høye leververdier siden januar 09. Har aldri drukket alkohol og spiste 3-5 paracet i året, og spiste ingen annen medisin heller... så hvorfor verdiene ble for høye er en gåte. De er fortsatt for høye, Det har vært fulgt opp, og utredet uten at noen har funnet ut hva det kommer av, men noen "farlige" diagnoser er jo eliminert bort underveis. I starten var verdiene stigende. Så stabiliserte de seg og begynte etterhvert gå riktig vei. Verdiene går nå sakte men sikkert mot normalen. I starten var det hyppige kontroller, men nå tas det kontrollprøver bare et par ganger i året.

Takk for svar. Må nok prøve å ikke la bekymringene rase avgårde nå uten at det er påvist noe annet enn for høye leververdier.

Men lurer på om det er ved området leveren ligger at jeg i tid har hatt en litt sånn merkelig følelse. Omtrent som at det er noe der, om du skjønner hva jeg mener. I tillegg er jeg super trøtt i perioder - men fant ikke noen mangler ellers på blodprøvene mine.

Har en ny time hos legen om ikke altfor mange ukene - så får tiden vise. Mest sannsynlig er det ikke noe å bekymre seg for. Men utrolig hvor mye alvorlig man finner når man googler slike ting. Og lett å la angsten bre seg.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det kan væe pga Paracet den er forhøyet. Jeg hadde også høye leververdier en gang, og da hadde jeg brukt en del paracet i en periode først. Tok ny prøve etter noen uker (uten bruk av paracet) og da var verdiene normale igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest håper noen vet

Paracet gir forhøyede leververdier. Så det kan nok være synderen her. Ellers så kan kreft og gallestein gi utslag. Diverse infeksjoner også.

Det skal ikke mye til før leververdier svinger. Neste prøve kan vise normale verdier. Men pass på at du da ikke tar Paracet på forhånd. Har du smerter, så nøy deg med IBux, den påvirker ikke leveren.

Da får jeg satse på at paracet er synderen. Tok vel dette min 2 ganger daglig siste uka før jeg tok blodprøvene.

Får iallefall regne med dette fram til jeg kommer tilbake til videre oppfølging hos min lege om noen uker.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håper noen vet

Det kan væe pga Paracet den er forhøyet. Jeg hadde også høye leververdier en gang, og da hadde jeg brukt en del paracet i en periode først. Tok ny prøve etter noen uker (uten bruk av paracet) og da var verdiene normale igjen :)

Ok - takk for svar. Skal tilbake til legen om ikke alt for lenge, så får klare meg uten paracet framover nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...