Gjest Nils Håvard Dahl, debattant Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Det var en diskusjon om dette på DOL for et par måneder siden. http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2423207.ece 0 Siter
Apeldoorn Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Jeg kan bare bekrefte at undersøkelsen de antar er korrekt stemmer med mine erfaringer som både Høgskole og Universitets-student. Jeg syns det er leit jeg, at de ikke bare skal ha universitetsstatus og halvgode Ph.D.-programmer, men samtidig går mer og mer vekk fra en akademisk profil, til fordel for en yrkesretta. Det dreier seg ikke bare om noe så "høyt opp" som Ph.D.-utdannelsen. Det dreier seg også om kvalitet på undervisningen i de lavere gradene. Dette har jeg merket, og jeg gremmes over utviklingen. 0 Siter
Gjest skjønnrikke Skrevet 25. juni 2012 Skrevet 25. juni 2012 Hvorfor er det så om å gjøre for høgskolene å bli universiteter? Kan de ikke heller rendyrke det de er gode på? Lo litt oppgitt da jeg hørte om "Universitetet i Nordland" første gang. Et annet moment vår kjære stat burde ta med seg, er at alt for mange av phd-plassene fylles opp av utenlandske studenter, som etter endt løp tar med seg kompetansen ut av landet. Da ville det kanskje vært bedre å slippe kun de smarteste og mest hardtarbeidende inn på universitetet, heller enn å legge opp til at alle skal ha en master i jalla (medievitenskap, you name it) eller slite seg gjennom et hardere studium de blir utkonkurrert av utenlandske på phd-nivå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.