Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere skrevet her med spørsmål omkring min to år gamle sønn, og takker for veldig ordentlige og hyggelige svar! Det er kjempeflott det du gjør Wenke!

Men jeg må altså spørre litt til...! Sønnen vår har siden torsdag kveld hatt feber, og blitt veldig tett i nesen etc. Natt til lørdag hadde han realtivt ekkel respirasjon både på inn og utpust, og også rask resp. I tilløegg hostet og hoster fortsatt fryktelig stygt. Han er i Ok form, men spiser og drikker nesten ingenting. Har mest feber på natta, da kan den gå over 39, på dagtid mellom 38-39. Har gitt ham ventolin mix., omtrent uten resultat, men med hyperaktivitet som bivirkning.

Var innom legen i går, og fikk cosylan. Han lytta på ham, og mente at vi måtte få utreda ham med tanke på astma, men det går jo så tregt alt! Jeg trodde kanskje at det var falsk skrupp han hadde fått, men jeg fikk ingen gode svar av legen. Han kikka heller ikke i halsen hans.

Sønnen vår har en historie med et svært mykt strupelokk og luftrør, noe som resulterte i endel innleggelser da han var spedbarn. Strupelokket var vedlig deformert, og han trakk det ned i luftrøret hver gang han pusta inn. Dette ga jo svært mye lyd ved innpust, i tillegg til inndragninger i hals og under ribbein. Han hadde også flere innpust før hvert utpust, og en del pustepauser, hvor "alt" hang seg opp. Oksygenmetning ble målt via pulsoksymeter, og det var tilfredsstillende, og han ble også vurdert med tanke på trakeostomi, noe legene fant unødvendig pga. godt oksygenopptak til tross for dårlig utgangspunkt. På kontrol ved ett-årsalder , ble strupelokket antatt å ha utviklet seg til omtrent normalt, og han har ikke hatt "ulyder" ved innpust eller pustestopp etter dette!

Nå bråker det fælt både på inn og litt på utpust, og han sikler særdeles mye. I tillegg har han det jeg tror må være høy resp.hasatighet når han sover, og også puls. Han er ikke blå.

Hva er normal resp. i to-årsalderen? Når begynner den å bli høy, og når er den altfor høy? Det samme gjelder for puls. Hva er normal hvilepuls, hva er forhøyet og hva er altfor høy? Kan han gå med et astmaanfall nå pga. forkjølelsen eller er jeg bare litt nervøs og hysterisk :)! Han har hatt episoder hvor resp. har ligget på over 30 i min., men han har ikke vært blå eller nevneverdig blek. Han er litt blek hele tiden, men det kommer sikkert av feberen. Hvilepulsen ligger på mellom 120-130 de gangene jeg har lyktes i å telle.

Fordi det har vært endel med luftveiene hans, så blir vi kanskje litt overforkusert på det, men han har ikke hatt lyder på innpust på veldig lenge nå, og jeg tenker at det tyder på at det er ganske trange forhold der. Og da blir det litt vanskelig da vet du, når en ukjent lege ber meg følge resp. og puls, når jeg ikke vet hva normalen er.

Jeg vil påpeke at han nå leker seg, og selv om han tar hyppige pauser, så ser han ikke ut til å ha veldig store problemer med tungpusteheten sin. Cosylanen hjelper jo på hosten. Det er absolutt aller værst når han sover eller ligger i vannrett stilling. Han vil helst sitte å sove.

Håper du har tid til å svare på dette innlegget, beklager at det ble litt langt å rotete, men nå har du også litt bakgrunnsinfo.!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38108-om-respirasjonshastighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Nå endelig har jeg fått samlet en del tråder igjen.

For det første - dere må få henvist ham til barnelege som kan astma. På de store sykehusene (sentral-og regionssykehusene) har de stort sett lungeleger som kan ta seg av dette, men barneleger er å foretrekke. Det er viktig at astmabarn ( hvis det er det han er, da) blir behandlet raskt. Kontakt poliklinikken på sykehuset, f eks og forklar situasjonen. Barn skal prioriteres.

Det er sjeldent at feber hører til astma, men det er ikke sjeldent at astmabarn har infeksjoner med feber, for å si det slik.

Barn i 2-årsalderen har rundt 20-30 i normal respirasjonsfrekvens. Pulsen er det vanskelig for meg å si noe om annet enn at den er raskere enn hos voksne.

Det kan være at Ventolin gjør pulsen raskere, men dette gir seg etter få minutter.Det er vanskelig å stille astmadiagnoser på små barn nettopp på grunn av de små luftveiene, som lager så mange rare lyder, som lett kan forveksles med både det ene og det andre.

Jeg tror altså at det absolutt viktigste her ( jeg vet det, forresten) er å få stillet en diagnose av en barnelege, gjerne på et astma- og allergisenter. Ikke ta et nei for et nei, stå på for gutten. Lykke til, og kom gjerne tilbake med andre spørsmål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...