ekte nick Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Tankevekkende synes jeg. http://www.aftenposten.no/meninger/Ikke-for-sent-a-snu-6932998.html "Utøya er ikke bare AUFs sak, det er riktignok AUFs eiendom, men jeg tror AUF vil bli møtt med takknemlighet om de tok inn over seg at terrorangrepene angår hele landet, og at Utøya er blitt allemannseie, det er blitt en del av alle som løftet roser, alle som gråt, alle som mener noe enten det er her eller der, de mener noe fordi inntrykkene sitter fortsatt i, og det gir en slags sval lindring å tenke på om Utøya kunne være et sted å dra, et sted å sørge, et sted der smerten ble utlignet av all den fortettede smerten som fremdeles henger over øya i Tyrifjorden. " 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381148-tankevekkende-innlegg-om-%C3%A5-ikke-ta-ut%C3%B8ya-tilbake/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Jeg er veldig enig med han. Utøya kan aldri bli det samme igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381148-tankevekkende-innlegg-om-%C3%A5-ikke-ta-ut%C3%B8ya-tilbake/#findComment-3358028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Jeg er veldig enig med han. Utøya kan aldri bli det samme igjen. Jeg kan ikke tenke meg at særlig de yngste av fremtidens deltagere vil kunne hygge seg et sted der så mye grotesk har skjedd... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381148-tankevekkende-innlegg-om-%C3%A5-ikke-ta-ut%C3%B8ya-tilbake/#findComment-3358030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Redd spøkelser Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Jeg kan ikke tenke meg at særlig de yngste av fremtidens deltagere vil kunne hygge seg et sted der så mye grotesk har skjedd... Hadde ikke tørt å overnatte der.... Hadde fått angst og mareritt.... og er dessuten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381148-tankevekkende-innlegg-om-%C3%A5-ikke-ta-ut%C3%B8ya-tilbake/#findComment-3358309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Jeg håper virkelig de tar Utøya tilbake! Men jeg tror ikke det blir lett. Utøya er ikke en grav, den er et åsted. Andre åsted blir tatt i bruk igjen, det bør Utøya også bli. Det å la den bli liggende som et sørgelig, fortapt åsted for all fremtid, er i alle fall å la ABB vinne. Og vil føre til at Utøya aldri blir noe annet enn det nasjonale traumet den i dag representerer. Utøya trenger liv! Og menneskene som bor i distriktet trenger at det blir liv der. Jeg er sikker på at AUF trenger at det blir liv der, og at alle vi andre i Norge trenger at det blir liv der. Ellers blir øya et traume for all fremtid. Vi kom oss videre etter 2. verdenskrig. Vi kan klare dette. Og pga beliggenheten, det er faktisk en øy, vil det aldri være mulig at det blir et sted det blir lett å farte til, som et stille sted for sorg, ettertanke. Man trenger båt for å komme dit. Og stakkars naboer, som skal leve med et gedigent mausoleum rett utenfor stuevinduet sitt. Heltene fra Utøya, trenger at øya blir tatt i bruk igjen. Det er mange hensyn å ta. De pårørende bør ikke få bestemme dette. De er for involvert, og tar beslutninger basert på følelser, ikke hva som er fornuftig. Ikke det minste vanskelig å forstå, men det betyr ikke at det kan være styrende. Dette er AUF sin øy, og det må det fortsette å være. Men at det tar mange år før de kan ha leir der igjen, det tror jeg. Og det vil stille helt andre krav til sikkerhet ved arrangementer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381148-tankevekkende-innlegg-om-%C3%A5-ikke-ta-ut%C3%B8ya-tilbake/#findComment-3359149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Jeg håper virkelig de tar Utøya tilbake! Men jeg tror ikke det blir lett. Utøya er ikke en grav, den er et åsted. Andre åsted blir tatt i bruk igjen, det bør Utøya også bli. Det å la den bli liggende som et sørgelig, fortapt åsted for all fremtid, er i alle fall å la ABB vinne. Og vil føre til at Utøya aldri blir noe annet enn det nasjonale traumet den i dag representerer. Utøya trenger liv! Og menneskene som bor i distriktet trenger at det blir liv der. Jeg er sikker på at AUF trenger at det blir liv der, og at alle vi andre i Norge trenger at det blir liv der. Ellers blir øya et traume for all fremtid. Vi kom oss videre etter 2. verdenskrig. Vi kan klare dette. Og pga beliggenheten, det er faktisk en øy, vil det aldri være mulig at det blir et sted det blir lett å farte til, som et stille sted for sorg, ettertanke. Man trenger båt for å komme dit. Og stakkars naboer, som skal leve med et gedigent mausoleum rett utenfor stuevinduet sitt. Heltene fra Utøya, trenger at øya blir tatt i bruk igjen. Det er mange hensyn å ta. De pårørende bør ikke få bestemme dette. De er for involvert, og tar beslutninger basert på følelser, ikke hva som er fornuftig. Ikke det minste vanskelig å forstå, men det betyr ikke at det kan være styrende. Dette er AUF sin øy, og det må det fortsette å være. Men at det tar mange år før de kan ha leir der igjen, det tror jeg. Og det vil stille helt andre krav til sikkerhet ved arrangementer. Jeg er enig med deg. Et tilleggspoeng: Det er massevis av hytter, campingplasser o.l., i området, i tillegg til de fastboende. Dvs. massevis av småbåter. Om sommeren er det svært livlig på vannet. Hvis Utøya blir liggende brakk, kommer den før eller senere til å bli brukt av nysgjerrige. F.eks. kommer ungdom til å ta seg i land der nattestider for å feste. Det er langt mindre verdig enn å bruke øya slik den skal brukes synes 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381148-tankevekkende-innlegg-om-%C3%A5-ikke-ta-ut%C3%B8ya-tilbake/#findComment-3359163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Jeg er enig med deg. Et tilleggspoeng: Det er massevis av hytter, campingplasser o.l., i området, i tillegg til de fastboende. Dvs. massevis av småbåter. Om sommeren er det svært livlig på vannet. Hvis Utøya blir liggende brakk, kommer den før eller senere til å bli brukt av nysgjerrige. F.eks. kommer ungdom til å ta seg i land der nattestider for å feste. Det er langt mindre verdig enn å bruke øya slik den skal brukes synes ''Et tilleggspoeng: Det er massevis av hytter, campingplasser o.l., i området, i tillegg til de fastboende. Dvs. massevis av småbåter. Om sommeren er det svært livlig på vannet. Hvis Utøya blir liggende brakk, kommer den før eller senere til å bli brukt av nysgjerrige. F.eks. kommer ungdom til å ta seg i land der nattestider for å feste. Det er langt mindre verdig enn å bruke øya slik den skal brukes'' Et veldig godt poeng! Og jeg er helt enig med deg! Utøya kringsatt av fulle ungdommer, og kanskje til og med ungdommer som synes det er ekstra spennende å være der, nettopp pga det som har skjedd, man kan jo bare forestille seg hvilke personer som kan tenkes å tiltrekkes et slikt sted, er et mye verre scenario enn at øya fortsatt blir brukt til det den har blitt brukt til. Jeg tipper at vi med tiden vil oppleve en del slike "elementer" uansett vil tiltrekkes øya, dessverre. Det er veldig viktig å demme opp for "mytespinningen" rundt øya og det som skjedde. Det tror jeg man best gjør ved å ta øya tilbake og bruke den på omtrent samme måte som tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381148-tankevekkende-innlegg-om-%C3%A5-ikke-ta-ut%C3%B8ya-tilbake/#findComment-3359173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Jeg håper virkelig de tar Utøya tilbake! Men jeg tror ikke det blir lett. Utøya er ikke en grav, den er et åsted. Andre åsted blir tatt i bruk igjen, det bør Utøya også bli. Det å la den bli liggende som et sørgelig, fortapt åsted for all fremtid, er i alle fall å la ABB vinne. Og vil føre til at Utøya aldri blir noe annet enn det nasjonale traumet den i dag representerer. Utøya trenger liv! Og menneskene som bor i distriktet trenger at det blir liv der. Jeg er sikker på at AUF trenger at det blir liv der, og at alle vi andre i Norge trenger at det blir liv der. Ellers blir øya et traume for all fremtid. Vi kom oss videre etter 2. verdenskrig. Vi kan klare dette. Og pga beliggenheten, det er faktisk en øy, vil det aldri være mulig at det blir et sted det blir lett å farte til, som et stille sted for sorg, ettertanke. Man trenger båt for å komme dit. Og stakkars naboer, som skal leve med et gedigent mausoleum rett utenfor stuevinduet sitt. Heltene fra Utøya, trenger at øya blir tatt i bruk igjen. Det er mange hensyn å ta. De pårørende bør ikke få bestemme dette. De er for involvert, og tar beslutninger basert på følelser, ikke hva som er fornuftig. Ikke det minste vanskelig å forstå, men det betyr ikke at det kan være styrende. Dette er AUF sin øy, og det må det fortsette å være. Men at det tar mange år før de kan ha leir der igjen, det tror jeg. Og det vil stille helt andre krav til sikkerhet ved arrangementer. Svært godt skrevet. Jeg er og redd det skal bli et sted "godt forstyrrede" mennesker valfarter til og setter sitt preg på ala http://www.abctv.no/nyheter/kultur/2012/03/30/fjerner-gravsteinen-til-hitlers-foreldre Utøya fortjener ikke den typen behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381148-tankevekkende-innlegg-om-%C3%A5-ikke-ta-ut%C3%B8ya-tilbake/#findComment-3359181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 ''Et tilleggspoeng: Det er massevis av hytter, campingplasser o.l., i området, i tillegg til de fastboende. Dvs. massevis av småbåter. Om sommeren er det svært livlig på vannet. Hvis Utøya blir liggende brakk, kommer den før eller senere til å bli brukt av nysgjerrige. F.eks. kommer ungdom til å ta seg i land der nattestider for å feste. Det er langt mindre verdig enn å bruke øya slik den skal brukes'' Et veldig godt poeng! Og jeg er helt enig med deg! Utøya kringsatt av fulle ungdommer, og kanskje til og med ungdommer som synes det er ekstra spennende å være der, nettopp pga det som har skjedd, man kan jo bare forestille seg hvilke personer som kan tenkes å tiltrekkes et slikt sted, er et mye verre scenario enn at øya fortsatt blir brukt til det den har blitt brukt til. Jeg tipper at vi med tiden vil oppleve en del slike "elementer" uansett vil tiltrekkes øya, dessverre. Det er veldig viktig å demme opp for "mytespinningen" rundt øya og det som skjedde. Det tror jeg man best gjør ved å ta øya tilbake og bruke den på omtrent samme måte som tidligere. ''...ungdommer som synes det er ekstra spennende å være der, nettopp pga det som har skjedd, man kan jo bare forestille seg hvilke personer som kan tenkes å tiltrekkes av et slikt sted...'' Nøyaktig hva jeg mente. Det kommer garantert til å skje hvis øya bare etterlates for å forfalle. Kanskje ikke i sommer eller neste sommer, men før eller senere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/381148-tankevekkende-innlegg-om-%C3%A5-ikke-ta-ut%C3%B8ya-tilbake/#findComment-3359404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.