Gå til innhold

Konvertitter og mental lidelser

Anbefalte innlegg

Gjest Trist_historie

Dette moren beskriver nok ikke den rette måten å møte ekstremister på. Men hvordan bekjemper man dette da. At det blir de store skillene mellom oss og dem. Som gjør at enkelte velger storsamfunnet og dets verdier bort.

Men denne gutten her har asperger og ADHD og har nå blitt konservativ muslim. Da snakker jeg om en som tilhører kretsen til islamnet som er kjent for å stå for en ekstrem retning av Islam.

En skulle ønske han ikke hadde havnet i grepet til disse men heller i en mer ordinær muslimsk menighet. Uansett håper jeg foreldrene fortsetter å støtte han også når han kanskje engang ikke vil dette lenger.

Tror dere ikke hans tilstand har noe å gjøre med dette valget han nå har tatt? Han skifter navn og begynner å kle seg i tradisjonelle konservative muslimske klesplagg. I England var det en lignende sak men mye grovere hvor en psykisk syk lett tilbakestående mann ble rekruttert til å begå terror. Han endte bare med då skade seg selv heldigvis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381244-konvertitter-og-mental-lidelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

En liten sak først: det er nok relativt "tilfeldig" hvorvidt slike ender opp på den ekstreme høyre-siden eller venstre-siden. Og også hvorvidt de blir ekstreme kristne, muslimer, eller annet.

Hvordan man forhindrer det? Enklere sagt enn gjort, selvsagt, men å inkludere dem tidligere. Oppdage dem (noen kan man visstnok se allerede på barnehagestadiet), og så iverksette tiltak.

Med vennlig hilsen

Gjest Trist_historie

Hei,

En liten sak først: det er nok relativt "tilfeldig" hvorvidt slike ender opp på den ekstreme høyre-siden eller venstre-siden. Og også hvorvidt de blir ekstreme kristne, muslimer, eller annet.

Hvordan man forhindrer det? Enklere sagt enn gjort, selvsagt, men å inkludere dem tidligere. Oppdage dem (noen kan man visstnok se allerede på barnehagestadiet), og så iverksette tiltak.

Med vennlig hilsen

Jeg synes det der er litt vanskelig. På den ene siden tenker jeg det er viktig å ta avstand fra ekstremisme og bekjempe den.

På andre siden så er det uheldig at disse blir bare mer isolert og marginalisert fra samfunnet. Det voldsomme fokuset i europa på faren knyttet til Islam har utvilsomt ført til at endel ungdommer blir mer muslimske enn mohammed og radikaliserer. En må være forsiktig så en ikke skaper flere høyreekstremister når en skal jakte på og beskjempe disse.

Før 22 juli var ikke dette spørsmålet om å ta avstand like komplekst for meg. Det var tankevekkende og tragisk at en av våre også en som delte noen av mine synspunkter knyttet til innvandring og islam som jeg fortsatt står inne for.

Jeg synes det der er litt vanskelig. På den ene siden tenker jeg det er viktig å ta avstand fra ekstremisme og bekjempe den.

På andre siden så er det uheldig at disse blir bare mer isolert og marginalisert fra samfunnet. Det voldsomme fokuset i europa på faren knyttet til Islam har utvilsomt ført til at endel ungdommer blir mer muslimske enn mohammed og radikaliserer. En må være forsiktig så en ikke skaper flere høyreekstremister når en skal jakte på og beskjempe disse.

Før 22 juli var ikke dette spørsmålet om å ta avstand like komplekst for meg. Det var tankevekkende og tragisk at en av våre også en som delte noen av mine synspunkter knyttet til innvandring og islam som jeg fortsatt står inne for.

''en av våre ''

Hva mener du med "en av våre"?

Er ABB "en av våre"?

Er Lisa Tønne og Shabana Rehman "en av våre"?

Det du skriver der er jo nettopp en del av problemstillingen. Du ekskluderer. Er det ikke akkurat det denne tråden handler om?

=====

Vi skal ikke være redde for å fordømme ekstremister som preiker drap og hat.

I tillegg må vi bli flinkere til å inkludere folk (altså, akkurat det motsatte av hva mange på høyresiden gjør), inn i samfunnet.

Med vennlig hilsen

''en av våre ''

Hva mener du med "en av våre"?

Er ABB "en av våre"?

Er Lisa Tønne og Shabana Rehman "en av våre"?

Det du skriver der er jo nettopp en del av problemstillingen. Du ekskluderer. Er det ikke akkurat det denne tråden handler om?

=====

Vi skal ikke være redde for å fordømme ekstremister som preiker drap og hat.

I tillegg må vi bli flinkere til å inkludere folk (altså, akkurat det motsatte av hva mange på høyresiden gjør), inn i samfunnet.

Med vennlig hilsen

''Hva mener du med "en av våre"?''

En etnisk nordmann, selvfølgelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...