Gjest (Anonymous) Skrevet 5. november 2001 Del Skrevet 5. november 2001 Hei Dr. Anker, Takk for en flott tjeneste! Over de siste 6 måneder har jeg utviklet en rekke små blodårer over nesa, ved siden av nesa og under øynene (små edderkopper). Jeg leser dette(spider angioma/nevus) er et relativt vanlig symptom for gravide, unger og ved leversykdom. (og sikkert også for mere). Jeg er en 35 år gammel mann og kan derfor ikke skylde på at jeg er gravid eller barn. Ved leversykdom klarer ikke leveren å bryte ned estrogen som normalt, og dette kan da gi spider nevi også hos en mann i beste alder? Ingen andre i familien min har dette, jeg drikker minimalt med alkohol og spiser og lever sundt. I løpet av de site åra har jeg utviklet smerter i helt nedre del av brystkassa under ribbeina, høyre side spesielt, og litt på venstre side. Jeg har problemer med fordøyelsen og avføringa er blitt veldig lys i fargen. Masse gass i magen og nesten alltid lav energi. Også plaget av tørr hud. Flere av disse symptomene startet rett etter at jeg kom hjem fra en tur i tropisk område i Asia (juni 99). Symptomene var i lang tid mer diffuse og trolig vansklig å finne ut av, men sakte men sikkert ser symptomene ut til å ha "utkrystalisert" seg. Etter min mening tyder symptomene mine på en mulig lever infeksjon. Har testet negativ for HAV, HBV og HCV samt at blodprøver for lever enzymer er normale. Ultralyd og CT scan ser normal ut. Du kan naturligvis ikke gi meg noen diagnose over nettet, men er det galskap av meg og spørre min primer lege om han kan rekvirere en lever biopsy (nålbiopsy)? Det er jo flere merklige sykdommer i topiske områder som kan gi lever problemer. Er det eventluelt stor fare forbundet med en nålbiopsy?. Jeg hadde håpet og vinne tilbake helsa snart, takk for mulig svar :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38125-spider-angiomas-og-min-lever/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 7. november 2001 Del Skrevet 7. november 2001 Spider nevi kan som du skriver forekomme ved leversykdom også hos menn. Ettersom blodprøver, virusprøver, ultralyd og CT viser normale funn, synes jeg det er liten grunn til å tro at du har en leversykdom og at en leverbiopsi vil være til nytte for deg. For en sikker vurdering må du rådføre deg med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38125-spider-angiomas-og-min-lever/#findComment-144913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.