Gå til innhold

Kan melkeallergi gå over?

Anbefalte innlegg

Gjest nyfiken

Jeg har en sønn på åtte som en lengre periode hadde løs mage. Det var mistanke om melkeallerig eller laktoseintoleranse, men vi fikk ikke tatt blodprøve for å få sjekket dette. (Guttungen nektet å la seg stikke...)

Jeg har istedet forsøkt så godt jeg kan å holde ham på en melkefri diett i endel uker, nå i det siste har vi prøvd laktoseredusert melk, og det ser ut til at dette kan gå bra.

Jeg mener å ha hørt at dersom et barn ikke blir "utsatt" for noe melkeholdig over tid, så kan allergien rett og slett forsvinne, slik at når melk på ny introduseres gir det ingen utslag. Stemmer dette?

Og en annen ting: når reaksjonen kun er løs mage (ikke kraftig diarè), er det da ellers noen helsemessige farer forbundet med at barnet får melk i seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38135-kan-melkeallergi-g%C3%A5-over/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære nyfiken

Melkeallergi kan ganske riktig gå over - det dreier seg for det meste om melkeallergi hos riktig små barn som forsvinner ved 3 - 4 års alder.

Symptomene din sønn hadde minner mer om laktoseintoleranse, og den går også ofte over. Prøv detg frem med laktoseredusert lettmelk og syrnede melkeprodukter (yoghurt f.eks) og se om det ikke går bra.

Det er ingen fare å få i seg litt melk hvis man reagerer med løs mage. Det er de som får straksreaksjoner med utslett (elveblest), kløe, hevelser og pustebesvær som må være ytterst forsiktige og ikke få i seg selv spormengder av melk.

Gjest byhuldra

Kjære nyfiken

Melkeallergi kan ganske riktig gå over - det dreier seg for det meste om melkeallergi hos riktig små barn som forsvinner ved 3 - 4 års alder.

Symptomene din sønn hadde minner mer om laktoseintoleranse, og den går også ofte over. Prøv detg frem med laktoseredusert lettmelk og syrnede melkeprodukter (yoghurt f.eks) og se om det ikke går bra.

Det er ingen fare å få i seg litt melk hvis man reagerer med løs mage. Det er de som får straksreaksjoner med utslett (elveblest), kløe, hevelser og pustebesvær som må være ytterst forsiktige og ikke få i seg selv spormengder av melk.

Takker for svar.

Ja, det ser ut for at laktoseredusert melk går bra, og andre produkter med melk i. Har ikke prøvd vanlig melk enda.

Også flott å høre at han slipper å ligge unna melkemat hvis han blir bedt i bursdager og lignende!

(:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...