Gå til innhold

Folkemordretorikk mot romfolk på nettet

Anbefalte innlegg

''Jeg har tenkt på om kanskje romfolket føler seg så utstøtt at de bare gir blaffen...de har kanskje gitt opp, og kjører sitt eget løp..''

De har ALLTID kjørt sitt eget løp.

''De har ALLTID kjørt sitt eget løp. – geitost''

Med tanke på dine og andres meldinger i disse trådene, så er jo ikke det så overraskende. Fordommene dine rammer jo alle romfolk.

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

30

• Mandolaika

21

• flisa

5

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest geitost

''De har ALLTID kjørt sitt eget løp. – geitost''

Med tanke på dine og andres meldinger i disse trådene, så er jo ikke det så overraskende. Fordommene dine rammer jo alle romfolk.

Mer sirkelargumentasjon fra deg. Men du nyter det tydeligvis. Regner med at du skal bruke hele lørdagskvelden til å sitte her og raute og ralle.

''Det er ingen som tror det er lett, men alternativene er mye verre''.

Enig! Jeg bor som kjent i Indre Enfold, og jeg ergres også over innpåslitne tiggere / roseselgere / trekkspillere / hundeselgere / vekslere.. Dog kan man heve blikket.

Personlig kjenner jeg til en håndfull romfolk som oppriktig ønsker jobb.

Den med best odds er ei ung dame som var heldig og fikk en ufaglært jobb, tar ungdomsskoleeksamen og vgs på si og håper på studiekometanse. (Uten å snyllte på skattepengene "våre", for orden skyld) Tipper ho er i jobb som frisør om kort tid, evt helsefagarbeider. Eller noe annet.

De andre jobba isom avløsere innen jordbruksnæringa, aner ikke hvor de er nå. De fikk gode referanser.

Jeg synes egentlig telefonabonnement- og treningssenterselgerne er mye mer innpåslitne enn tiggere.

Det er bra at så mange som mulig får jobber. Bra.

Med vennlig hilsen

Mer sirkelargumentasjon fra deg. Men du nyter det tydeligvis. Regner med at du skal bruke hele lørdagskvelden til å sitte her og raute og ralle.

''Mer sirkelargumentasjon fra deg.''

Nei, det kommer fra deg. Du er med på å gjøre det så godt som umulig for dem å få en jobb, og så kritiserer du dem for det.

'' Men du nyter det tydeligvis. Regner med at du skal bruke hele lørdagskvelden til å sitte her og raute og ralle. – geitost''

Og siden du ikke hadde flere argumenter, så var du over på personagrepene igjen. Som tidligere.

Har du argumenter?

Jeg synes egentlig telefonabonnement- og treningssenterselgerne er mye mer innpåslitne enn tiggere.

Det er bra at så mange som mulig får jobber. Bra.

Med vennlig hilsen

Irriterer meg, men enig :-)

(Og prøver å opptre sisvilisert, har tross alt dressert noen av disse folka)

;-)

Annonse

Hatretorikken er uheldig. Det er jeg enig i. Men jeg synes det er mye farligere at offentlige autoriteter og insitusjoner har svært lav terksel for å regulere språket på den ene siden og for maksimere et marginalt problem først og fremst generert av tankeløse mennesker eller folk som skriver i affekt på den andre siden.

Terskelen for sensur og inngripen blir lavere og lavere. Det skyldes angst på den ene siden og forrakt for ytringsfrihet på den andre siden.

Snart tør vi ikke mene noe om verken romfolk, mørkhudede, islam eller terror. De eneste vi får lov til å herse med nå er konservative kristne og abbortmotstandere.

Hatretorikken er uheldig. Det er jeg enig i. Men jeg synes det er mye farligere at offentlige autoriteter og insitusjoner har svært lav terksel for å regulere språket på den ene siden og for maksimere et marginalt problem først og fremst generert av tankeløse mennesker eller folk som skriver i affekt på den andre siden.

Terskelen for sensur og inngripen blir lavere og lavere. Det skyldes angst på den ene siden og forrakt for ytringsfrihet på den andre siden.

Snart tør vi ikke mene noe om verken romfolk, mørkhudede, islam eller terror. De eneste vi får lov til å herse med nå er konservative kristne og abbortmotstandere.

Nettavisene og andre steder beviser jo nettopp at det vitterlig ikke er slik du beskriver.

Ikke bare det - Norge (sammen med Island) er også best i verden på ytringsfrihet. (Reporters Without Borders, 2007)

Dessverre er vi ikke så flinke på å bekjempe rasisme, og FN har så sent som i 2011 kritisert Norge for vår behandling av nettopp romfolket:

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/fn-kritiserer-norge-for-diskriminering-av-romfolket-3440492.html

Med vennlig hilsen

Støtter dette fullt ut, og jeg er enig i at det er mye hatretorikk mot utsatte grupper. Og folkemordretorikk begynner som regel nettopp som - retorikk. Men det kan fort utvikle seg til noe mer feks vold. Dette tror jeg vi må passe oss godt for. Og en ting til; det virker jo nesten som om jo bedre vi mennesker har det, dess mer fordømmende og trangsynte blir vi.

Gjest spyrja

''Jeg har tenkt på om kanskje romfolket føler seg så utstøtt at de bare gir blaffen...de har kanskje gitt opp, og kjører sitt eget løp..''

De har ALLTID kjørt sitt eget løp.

geitost:

Kanskje var det jeg skrev uklart: Jeg tenkte på historien deres- at de er blitt utstøtt og jaget, et folk som har vært uønsket veldig mange steder. At dette har ført til at de har gitt opp det å skulle innpasse seg, det går liksom ikke uansett for dem- de vil alltid føle seg diskriminert. Men det er bare en tanke jeg har....

Og: De må da få lov til å ha sin egen kultur, de skal jo ikke sjenere andre sånn som de gjør i Oslo nå, men de skal ha få lov til å bevare sin kulturelle identitet, akkuratt som alle andre?

Gjest geitost

geitost:

Kanskje var det jeg skrev uklart: Jeg tenkte på historien deres- at de er blitt utstøtt og jaget, et folk som har vært uønsket veldig mange steder. At dette har ført til at de har gitt opp det å skulle innpasse seg, det går liksom ikke uansett for dem- de vil alltid føle seg diskriminert. Men det er bare en tanke jeg har....

Og: De må da få lov til å ha sin egen kultur, de skal jo ikke sjenere andre sånn som de gjør i Oslo nå, men de skal ha få lov til å bevare sin kulturelle identitet, akkuratt som alle andre?

''Og: De må da få lov til å ha sin egen kultur, de skal jo ikke sjenere andre sånn som de gjør i Oslo nå,

men de skal ha få lov til å bevare sin kulturelle identitet, akkuratt som alle andre?''

Skal de være del av samfunnet, må de også innrette seg. Som for eksempel å sende barna på skole, og arbeide og betale skatt hvis man er arbeidsfør. Ønsker de å stå utenfor må de gjerne det, men da kan de heller ikke forvente støtte fra samfunnet hvis de skulle trenge det.

''Og: De må da få lov til å ha sin egen kultur, de skal jo ikke sjenere andre sånn som de gjør i Oslo nå,

men de skal ha få lov til å bevare sin kulturelle identitet, akkuratt som alle andre?''

Skal de være del av samfunnet, må de også innrette seg. Som for eksempel å sende barna på skole, og arbeide og betale skatt hvis man er arbeidsfør. Ønsker de å stå utenfor må de gjerne det, men da kan de heller ikke forvente støtte fra samfunnet hvis de skulle trenge det.

''Skal de være del av samfunnet, må de også innrette seg. Som for eksempel å sende barna på skole, og arbeide og betale skatt hvis man er arbeidsfør. Ønsker de å stå utenfor må de gjerne det, men da kan de heller ikke forvente støtte fra samfunnet hvis de skulle trenge det. – geitost''

Ja, og for å jobbe så må de få en jobb, og det får knapt noe individ av dem (uansett om de ønsker) fordi du og andre sprer fordommer mot dem.

Så kan du fortsette å si at de bør få en jobb. Noe du personlig er med på å forhindre gjennom det du skriver.

Gjest spyrja

Syns det er vanskelig å mene noe om...for på en måte så har de sitt eget lille (evt store) mobile samfunn med egne normer og regler, og så skal de samtidig innpasse i "andres" samfunn...en middelvei kanskje? Er for så vidt enig i at de også skal gjøre noe selv for å oppnå det- akkuratt som det norske samfunn skal gjøre det samme. Det finnes jo også romfolk som faktisk inngår i vårt samfunn på den måte som vi forventer m. jobb osv.

Annonse

''men da kan de heller ikke forvente støtte fra samfunnet hvis de skulle trenge det.''

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10066917

''Far Cáldáraru Ghorghe (f.v.) og sønnen Sando Jon har flyttet fra Sofienbergkirken og opp til Østreheimsveien på Årvoll. De syns ikke dette er noe egnet sted og bo siden det er alt for langt fra byen og de ikke har noe bil. - Jeg ønsker meg bare et liv og en jobb forteller Sando Jon til NTB.''

De er ikke fornøyde, det er altfor langt fra byen og han har ikke bil! Det er det mange av de andre som har. Kan ikke noen av de andre som har bil, kjøre ham, eller kan han ikke ta t-bane eller buss hvis han får seg jobb?

''men da kan de heller ikke forvente støtte fra samfunnet hvis de skulle trenge det.''

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10066917

''Far Cáldáraru Ghorghe (f.v.) og sønnen Sando Jon har flyttet fra Sofienbergkirken og opp til Østreheimsveien på Årvoll. De syns ikke dette er noe egnet sted og bo siden det er alt for langt fra byen og de ikke har noe bil. - Jeg ønsker meg bare et liv og en jobb forteller Sando Jon til NTB.''

De er ikke fornøyde, det er altfor langt fra byen og han har ikke bil! Det er det mange av de andre som har. Kan ikke noen av de andre som har bil, kjøre ham, eller kan han ikke ta t-bane eller buss hvis han får seg jobb?

Ja, du er flink til å plukke ut enkeltutsagn, og gjøre dem gjeldende for hele gruppen.

Gjelder det også for "din gruppe"? Er du også ansvarlig for å lagt en diger bæsj på trappen til Marie Simonsen, etter at hun skrev en artikkel?

Du er vel like ansvarlig for det som andre romfolk er for hva han sier?

Ja, du er flink til å plukke ut enkeltutsagn, og gjøre dem gjeldende for hele gruppen.

Gjelder det også for "din gruppe"? Er du også ansvarlig for å lagt en diger bæsj på trappen til Marie Simonsen, etter at hun skrev en artikkel?

Jeg har ikke gjort dem gjeldende for hele gruppen. Jeg skrev "de" og det er far og sønn!

Var det ellers noe du lurte på? Du kunne kanskje ikke svare på spørsmålene jeg stilte i det innlegget? Ah, det ante meg!

Tror du forresten han blir sett på som en attraktiv arbeidssøker, som sutrer over at Årvoll er for langt fra byen og at han ikke har bil?

Jeg har ikke gjort dem gjeldende for hele gruppen. Jeg skrev "de" og det er far og sønn!

Var det ellers noe du lurte på? Du kunne kanskje ikke svare på spørsmålene jeg stilte i det innlegget? Ah, det ante meg!

Du er jo med på å forhindre ham i å få en jobb med de fordommene du og andre sprer.

Du er jo med på å forhindre ham i å få en jobb med de fordommene du og andre sprer.

''Du er jo med på å forhindre ham i å få en jobb med de fordommene du og andre sprer.''

Nå synes jeg du skal holde kjeften din, rett og slett. Du leser ting inn i innlegg som faktisk ikke står der! Du er besatt av dette med fordommer.

Tror du forresten han blir sett på som en attraktiv arbeidssøker, som sutrer over at Årvoll er for langt fra byen og at han ikke har bil?

''Tror du forresten han blir sett på som en attraktiv arbeidssøker, som sutrer over at Årvoll er for langt fra byen og at han ikke har bil? – Mandolaika''

På grunn av all hatretorikken så kommer han aldri langt nok til å få et intervju.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...