Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Før man uttaler seg om romfolket, så er det faktisk nødvendig med litt kunnskap.

For eksempel, under 2. Verdenskrig ble mellom 250000 og 500000 romfolk drept i Holocaust - den prosentvis største gruppen bortsett fra jøder. De ble nådeløst jaktet ned.

I dag er romfolket Europas mest diskriminerte gruppe - og spesielt ille er det i Ungarn (hvor det sitter nasjonalister i regjeringen) og i Romania.

Dette er fra Romania:

''Romania har ført en særlig brutal politikk mot romfolket, og det er derfor mange av romfolket i Norge er rumenere, sier Bastrup.

Både Ungarn og Bulgaria har større rombefolkninger enn Romania.

– Selv om det ikke er mye, er det noe bedre i Bulgaria og Ungarn, sier han.

– Vi snakker om at barn bor i kloakksystemet i Bucurestis gater for å slippe unna politiets forfølgelser. Vi snakker om at de blir regelrett nedskutt, og sett på som et renovasjonsproblem.''

Kilde: http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.8245297

Videre, Frp tar til orde for å bryte Menneskerettighetene (slik som land vi helst ikke vil sammenligne oss med) for å bli kvitt jødene, ...eh.. jeg mener romfolket:

''De siste dagene har blant annet Frp krevd at regjeringen må sende romfolket ut av landet.''

Dette er mennesker som er LOVLIG i Norge, og å utvise dem som gruppe er faktisk ULOVLIG. Både iht. det norske lovverket og Den europeiske Menneskerettighetskonvensjonen.

Behandlingen som storsamfunnet gir en liten, resurssvak gruppe er en skam.

De siste dagene har vi sett noen av de verste boltre seg i media - oppmodtninger til drap, masseutsendelser, og det som verre er - har blitt publisert hver dag. Det er skremmende likt det som skjedde årene før 2. VK.

For hatet og utsagnene de siste dagene i media har vært skremmende og uverdige.

Nå er det faktisk nødvendig å stå opp mot trakasseringen. Dette er mennesker. De har rettigheter. De trenger at noen sier "nei" til trakasseringen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

43

• Goliath

18

• Katt-ja

7

• Mandolaika

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg har (dessverre, må jeg innrømme) ikke satt meg godt inn i denne saken - eller de rent generelle reglene rundt dette.

Men, jeg lurer på en ting. Hvis det kommer 100 stk og det er lovlig og vi plikter å ta imot dem og hjelpe dem - betyr det at Norge er forpliktet uansett hvor mange det kommer? Tusen, to tusen, ti tusen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364072
Del på andre sider

Jeg har (dessverre, må jeg innrømme) ikke satt meg godt inn i denne saken - eller de rent generelle reglene rundt dette.

Men, jeg lurer på en ting. Hvis det kommer 100 stk og det er lovlig og vi plikter å ta imot dem og hjelpe dem - betyr det at Norge er forpliktet uansett hvor mange det kommer? Tusen, to tusen, ti tusen?

De har lov å være her i 3 mnd for å søke jobb, etter som jeg har forstått det. De skal jo klare å forsørge seg selv. De har nok ikke status som flyktninger, så det er mulig å sende de tilbake når den perioden er over. Men da skal de jo registreres først - aner ikke om de er det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364074
Del på andre sider

De har lov å være her i 3 mnd for å søke jobb, etter som jeg har forstått det. De skal jo klare å forsørge seg selv. De har nok ikke status som flyktninger, så det er mulig å sende de tilbake når den perioden er over. Men da skal de jo registreres først - aner ikke om de er det.

Ok...

Jeg bare lurte litt på om de reglene tok høyde for at det virkelig strømmet folk inn, i tusenvis, som ikke har mulighet til å skaffe seg sted å bo etc.... (Jeg liker å eskalere ting for å teste ut regler/teorier). Nå vil vel kanskje ikke det skje i virkeligheten, men det er jo interessant å se om hva lover og forordninger sier om det....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364075
Del på andre sider

Ok...

Jeg bare lurte litt på om de reglene tok høyde for at det virkelig strømmet folk inn, i tusenvis, som ikke har mulighet til å skaffe seg sted å bo etc.... (Jeg liker å eskalere ting for å teste ut regler/teorier). Nå vil vel kanskje ikke det skje i virkeligheten, men det er jo interessant å se om hva lover og forordninger sier om det....

det er mulig det - at alle som vil kan komme hit, i og med at vi ikke har noen bevoktede grenser. Det gjelder i hele Schengen også. Vi har kjørt mye rundt i Europa i mange år - med pass, men har bare vist det EN gang -og det var fra Danmark og inn i Sverige på vei hjem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364076
Del på andre sider

Gjest Så enkelt er det!

Enig! Derfor bør alle som føler seg forfulgt eller på annen måte tilsidesatt få opphold i Norge og alle de hjelpemidler som trenges. Jeg lukker opp mitt hjem for dem jeg har plass til. Jeg regner med at du lukker opp ditt hjem til noen du også.

Det er mye hat for tiden. Hat mot Rom-folk. Mot politiske motstandere. Nynazister hates jo i de fleste leire. Jeg hater også nynazister. Men jeg elsker Rom-folk og alle på venstresiden. Så jeg er et godt menneske!

Jeg vil oppfordre alle til å slippe inn noen Rom-folk. Om alle slipper dem inn og gir dem husly, så kan jo kommunen gi ly til andre grupper som vil komme til Norge. Stenger vi grensene er vi rasister. Så enkelt er det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364094
Del på andre sider

Annonse

Enig! Derfor bør alle som føler seg forfulgt eller på annen måte tilsidesatt få opphold i Norge og alle de hjelpemidler som trenges. Jeg lukker opp mitt hjem for dem jeg har plass til. Jeg regner med at du lukker opp ditt hjem til noen du også.

Det er mye hat for tiden. Hat mot Rom-folk. Mot politiske motstandere. Nynazister hates jo i de fleste leire. Jeg hater også nynazister. Men jeg elsker Rom-folk og alle på venstresiden. Så jeg er et godt menneske!

Jeg vil oppfordre alle til å slippe inn noen Rom-folk. Om alle slipper dem inn og gir dem husly, så kan jo kommunen gi ly til andre grupper som vil komme til Norge. Stenger vi grensene er vi rasister. Så enkelt er det!

Må man være på venstresiden for å synes at man ikke skal trakassere romfolk? I så fall har jeg bomma.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364097
Del på andre sider

Gjest terningen

Du kan stole på at andre har lest om romfolket også, før de eventuelt har postet innlegg her. (Nå snakker jeg for meg selv.)

Og folk har forskjellig syn på hvordan ting bør og kunne ha vært.

Etter krigen lå hele europa i ruiner, og skulle gjenoppbygges.

Det hadde skjedd mye grusomt, for alle. Min bestefar ble ikke gasset, men torturert i konsentrasjonleir.

De fleste tok et tak, og fikk orden på saker og ting. Det gjorde mesteparten av romfolket også. De ble vel integrert, og de deltok på alle måter. Og de fikk dermed rettigheter i sine respektive land.

Men, en liten gruppe ønsker ikke å delta i samfunnet slik vi har bygd det opp. Jeg repekterer dette, selv om menneskerettighetene sier at alle barn har rett på en utdannelse. Og jeg synes det er en grusom handlig å ikke la barna få en udtannelse. Frivillig la de få vokse opp i et moderne samfunn - som analfabeter.

(Jeg har vært i et lagerskur utenfor Chittagong i Bangladesh, og der satt 40 smilene barn, og kunne kommunisere med meg - på engelsk. Noe ikke engang de voksne nomadene blandt romfolket har tilegnet seg. Og de "lever" av å reise, og skulle virkelig trenge språk til kommunikasjon.)

Denne lille gruppen med romfolk vil altså kjøre sin helt særegne kultur, og slik ar de holdt på. Her er en link fra 60 tallet. Samme bilder som idag, men i sorthvitt. : http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8025109

Å skrive at romfolket har vært trakassert, er helt riktig. Men vi må være så ærlige at vi kan sette fingeren på_hvorfor_denne lille gruppen av romfolket blir trakassert, mens andre romfolk blir det ikke.

Som det har blitt skrevet_mange_ganger, så har det vært forsøkt å hjelpe de før.

Da sigøyner kontoret stengte i 1991, så hadde det blitt brukt 210 millioner kroner. Uten suksess.

Da er det helt normalt å bli litt motløs, og likeså så blir det vanskeligere å få lignende bevilgninger i fremtiden.

Du står virkelig på barrikadene for disse her sør, og jeg blir å gjøre det samme - den dagen de viser at de ønsker å få hjelp - og ikke bare kjøre rundt som et tiggerfolk i europa.

Andre romfolk har greid dette, og det har de gjort fordi de ønsket å få hjelp.

Vil denne gruppen ikke ha hjelp, så er det greit. Men ikke forvent at samfunnet da skal stå opp for dem heller. Slik de kjører sin kultur, så kommer de, hver eneste sommer, til de forkjellige land. Og de vet utmerket godt hvor lite velkomne de er rundt omkring.

Alt dette mener jeg_UTEN_at jeg vil komme med hatske bemerkninger, eller ser ned på de. Og jeg forventer at mitt innlegg på dol blir tatt like seriøst som noen andre sine.

Hvis dette innlegget betyr at jeg har fordommer, så har jeg ikke et eneste ord mere å bidra med i en diskusjon rundt/om romfolket og deres situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364103
Del på andre sider

Gjest jeg også, men....

Du kan stole på at andre har lest om romfolket også, før de eventuelt har postet innlegg her. (Nå snakker jeg for meg selv.)

Det hadde skjedd mye grusomt, for alle. Min bestefar ble ikke gasset, men torturert i konsentrasjonleir.

De fleste tok et tak, og fikk orden på saker og ting. Det gjorde mesteparten av romfolket også. De ble vel integrert, og de deltok på alle måter. Og de fikk dermed rettigheter i sine respektive land.

Men, en liten gruppe ønsker ikke å delta i samfunnet slik vi har bygd det opp. Jeg repekterer dette, selv om menneskerettighetene sier at alle barn har rett på en utdannelse. Og jeg synes det er en grusom handlig å ikke la barna få en udtannelse. Frivillig la de få vokse opp i et moderne samfunn - som analfabeter.

(Jeg har vært i et lagerskur utenfor Chittagong i Bangladesh, og der satt 40 smilene barn, og kunne kommunisere med meg - på engelsk. Noe ikke engang de voksne nomadene blandt romfolket har tilegnet seg. Og de "lever" av å reise, og skulle virkelig trenge språk til kommunikasjon.)

Denne lille gruppen med romfolk vil altså kjøre sin helt særegne kultur, og slik ar de holdt på. Her er en link fra 60 tallet. Samme bilder som idag, men i sorthvitt. : http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.8025109

Å skrive at romfolket har vært trakassert, er helt riktig. Men vi må være så ærlige at vi kan sette fingeren på_hvorfor_denne lille gruppen av romfolket blir trakassert, mens andre romfolk blir det ikke.

Som det har blitt skrevet_mange_ganger, så har det vært forsøkt å hjelpe de før.

Da sigøyner kontoret stengte i 1991, så hadde det blitt brukt 210 millioner kroner. Uten suksess.

Da er det helt normalt å bli litt motløs, og likeså så blir det vanskeligere å få lignende bevilgninger i fremtiden.

Du står virkelig på barrikadene for disse her sør, og jeg blir å gjøre det samme - den dagen de viser at de ønsker å få hjelp - og ikke bare kjøre rundt som et tiggerfolk i europa.

Vil denne gruppen ikke ha hjelp, så er det greit. Men ikke forvent at samfunnet da skal stå opp for dem heller. Slik de kjører sin kultur, så kommer de, hver eneste sommer, til de forkjellige land. Og de vet utmerket godt hvor lite velkomne de er rundt omkring.

Alt dette mener jeg_UTEN_at jeg vil komme med hatske bemerkninger, eller ser ned på de. Og jeg forventer at mitt innlegg på dol blir tatt like seriøst som noen andre sine.

Hvis dette innlegget betyr at jeg har fordommer, så har jeg ikke et eneste ord mere å bidra med i en diskusjon rundt/om romfolket og deres situasjon.

Flott innlegg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364108
Del på andre sider

Må man være på venstresiden for å synes at man ikke skal trakassere romfolk? I så fall har jeg bomma.

Akkurat det har jeg også lagt merke til.

Hvis jeg skriver noe som er helt i tråd med Menneskerettighetene, og gjerne meget individualistisk (alle skal behandles som individer, osv) så blir jeg anklaget for å være "venstre-ekstremist" (og det er ikke partiet Venstre de snakker om!).

Som om AKP(m-l) og Stalinistene var utpregede tilhenger av Menneskerettigheter.

Kunnskapsløshet er fordømt farlig!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364112
Del på andre sider

Jeg regner med at det kanskje skulle være en mening med det der, men du får heller forklare det i klartekst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364113
Del på andre sider

Ja, og av diverse årsaker så har altså ikke denne gruppen greid det, akkurat som enkelte "helt vanlige nordmenn" heller ikke klarer det. I tillegg så er det jo, på grunn av stigmatisering og generaliseringen, nærmest umulig for romfolk å få et sted å bo, og en jobb. Så muligheten du snakker om er altså knapt nok åpen for dem.

Men uansett, INTET av det er noen som helst grunn til å trakassere romfolket. Og det er det denne tråden handler om - ikke om hva romfolket gjør, men om hva de utsettes for.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364116
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det har jeg også lagt merke til.

Hvis jeg skriver noe som er helt i tråd med Menneskerettighetene, og gjerne meget individualistisk (alle skal behandles som individer, osv) så blir jeg anklaget for å være "venstre-ekstremist" (og det er ikke partiet Venstre de snakker om!).

Som om AKP(m-l) og Stalinistene var utpregede tilhenger av Menneskerettigheter.

Kunnskapsløshet er fordømt farlig!

Med vennlig hilsen

''Hvis jeg skriver noe som er helt i tråd med Menneskerettighetene, og gjerne meget individualistisk (alle skal behandles som individer, osv) så blir jeg anklaget for å være "venstre-ekstremist" (og det er ikke partiet Venstre de snakker om!).''

Slik jeg ser det, er dette fordi du kun fokuserer på hvilke rettigheter, goder og krav man har som individ, aldri på hvilke plikter og hva slags ansvar som følger med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364118
Del på andre sider

Ja, og av diverse årsaker så har altså ikke denne gruppen greid det, akkurat som enkelte "helt vanlige nordmenn" heller ikke klarer det. I tillegg så er det jo, på grunn av stigmatisering og generaliseringen, nærmest umulig for romfolk å få et sted å bo, og en jobb. Så muligheten du snakker om er altså knapt nok åpen for dem.

Men uansett, INTET av det er noen som helst grunn til å trakassere romfolket. Og det er det denne tråden handler om - ikke om hva romfolket gjør, men om hva de utsettes for.

Med vennlig hilsen

''Men uansett, INTET av det er noen som helst grunn til å trakassere romfolket. Og det er det denne tråden handler om - ikke om hva romfolket gjør, men om hva de utsettes for.''

Her er det ofte en sammenheng, ser du.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364119
Del på andre sider

Gjest yps dassom

Jo, men det der er usammenhengende.

Ironi har snert og er relatert til sannheten. Det der var fri fantasi, og stråmannsargumentasjon.

''Det der var fri fantasi, og stråmannsargumentasjon.''

Nuvel, det er jeg ikke enig i. Det var et ganske morsomt lite innlegg i debatten hvor enkelte ble tatt på kornet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364121
Del på andre sider

''Men uansett, INTET av det er noen som helst grunn til å trakassere romfolket. Og det er det denne tråden handler om - ikke om hva romfolket gjør, men om hva de utsettes for.''

Her er det ofte en sammenheng, ser du.

Tja -det finnes da mange norske "slabbedasker" også - som mener at de fortjener å få ting fra staten som andre må jobbe for. Og de mener systemet er på trynet om ikke de får alt de vil. Ingen som kjører svære hatkampanjer mot de som gruppe heller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364126
Del på andre sider

Tja -det finnes da mange norske "slabbedasker" også - som mener at de fortjener å få ting fra staten som andre må jobbe for. Og de mener systemet er på trynet om ikke de får alt de vil. Ingen som kjører svære hatkampanjer mot de som gruppe heller.

Har aldri sagt at det ikke finnes norske slabbedasker også. Det er faktisk nok av dem, derfor behøver vi ikke flere.

''Ingen som kjører svære hatkampanjer mot de som gruppe heller.''

? Vel, i følge Sør er det en rekke grupper i samfunnet som diskrimineres og hates hver sin tur, homofile, alenemødre, handikappede, trygdede osv. osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364127
Del på andre sider

Godt med en litt ballansert fremstilling som kontrast til Sørs ensidige moralpropaganda...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/381587-lever-i-kloakken/#findComment-3364128
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...