Gå til innhold

Stafylokokker i melken

Anbefalte innlegg

Jeg har klumper/kuler i høyre bryst som har sittet i noen uker til tross for jevnlig massasje/håndmelking av klumpene/kulene og nå også bruk av elektrisk pumpe. Jeg synes å kunne tømme en vesentlig del av brystet dersom jeg jobber mye med det, men det jeg klarer å tømme av klumpene kommer fort tilbake, oftest allerede før neste amming. Et par tre harde kuler blir sittende igjen i brystet uansett i tillegg til noen mer diffuse klumper på undersiden av brystet, og jeg antar at det er de som gir meg det stikkende ubehaget som har plaget meg siden disse problemene oppsto for tre til fire uker siden. Stikningene kommer daglig, og de intensiveres når det nærmer seg tid for amming. Jeg antar det er fordi melkekanalene tettes til og brystet bør tømmes. Jeg har vært hos en lege, som tok prøve av melken og som etter dyrkning påviste stafylokokker i melken. (Jeg vet ikke om de var gule eller hvite. Det eneste jeg vet, var at en mikrobiolog ikke utelukket at de stammet fra huden ved prøvetakning, men det er kanskje et forbehold som gjelder alle prøver som tas av morsmelken..?) Jeg har ikke hatt dårlig almentilstand som følge av dette. Jeg ble satt på antibiotika, men denne tok ikke knekken på den eventuelle infeksjonen i brystet. Kulene/klumpene er ikke enormt store, men store nok til at de plager meg konstant og jeg nå vurderer å slutte å amme til tross for at gutten min kun er ni uker gammel. Jeg var hos ny lege her jeg bor (ettersom legen som utskrev antibiotika var i en by jeg ferierte i) for å undersøke brystet ettersom jeg ikke syntes antibiotikakuren hjalp. Han mente jeg ikke hadde trengt denne medisinen all den tid jeg ikke hadde hatt dårlig almentilstand. Videre mente han at klumpene/kulene slett ikke var foruroligende store, selv om han selvsagt kjente dem. Han mente problemet ville løse seg ved hjelp av jevnlig pumping av brystet. Det har det ikke gjort, og nå er dette nesten to uker siden jeg var hos ham. Nå plages jeg litt mer enn før, ingen ting tyder på at jevnlig tømming av brystet hjelper så lenge jeg ikke lykkes i å fjerne de harde kulene og klumpene i brystet til tross for intens massasje (au!) og jeg er fortvilet.

Jeg har hørt at stafylokokker kan kapsles inn i brystet. Jeg hadde sår på brystvortene den første uken, og gutten min sugde også noen dager blod sammen med morsmelk da han var en uke gammel. Disse problemene oppsto da han var rundt seks uker gammel. Jeg antar dette kan ha en sammenheng... Fins det muligheter for at kulene/klumpene forsvinner av seg selv over noe tid all den tid de åpenbart ikke blir vesentlig større med tiden, eller må jeg påregne dette merarbeidet/store ubehaget helt til jeg slutter å amme..? Kan det tenkes at disse blir fylt med puss, eller må de stå svært lenge og bli store før så skjer...? Bør jeg på ny oppsøke lege?

Jeg vegrer meg for å oppsøke lege igjen all den tid jeg får inntrykk av at det ikke er mer å gjøre...

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38163-stafylokokker-i-melken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Maggi,

Det er slett ikke sjelden at det kan oppstå infeksjoner i brystet i ukene etter fødsel. Sprekker i brystvorten kan bidra til at bakterier får komme inn i vevet. Kanskje de vanligste bakterier er gule stafylokokker. De forårsaker som regel relativt hissige infeksjoner med smerter og gjerne feber, ømhet, og andre symptomer, bl.a. ofte allmensymptomer. De trenger helst behandling. Slik du beskriver dine symptomer kan man nesten se bort i fra at du har infeksjon med gule stafylokokker. De andre, ofte kalt hvite stafylokokker (det er en sekkebetegnelse av flere beslektede arter), er blant de vanligste bakterier vi har på huden, tarmen og andre steder. Man kan ikke se bort ifra at de kan forårsake infeksjon hvis de kommer til steder i kroppen de ikke hører hjemme ( f. eks. indre organer), men oftest er de vanlig forurensning, slik din lege antydet det, og jeg antar at det er slike bakterier som ble påvist. Vi finner slike hvite stafylokokker ganske ofte i melken, uten at det betyr noe særlig. Jeg ville tro at de ikke trenger behandling. Jeg synes også at forslaget fra den siste legen du besøkte var fornuftig. Hvis du har plager ville jeg oppsøke lege igjen, evt. en gynekolog, for å få en mulig annen vinklinng. Det skader ikke.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38163-stafylokokker-i-melken/#findComment-144672
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...