Gå til innhold

-Siv Jensen oppfordrer til alvorlig kriminalitet

Anbefalte innlegg

Det holder med å innføre de samme regler og rutiner som før vi ble medlem av Schengen - med grensekontroll og strengere krav for opphold i Norge.

Vi hadde ikke 10 meter høye gjerder her før Schengen avtalen heller Sør....

Ja, og alt de kriminelle behøver å gjøre er å vandre 300 meter i skogen, over grensen.

Fortsetter under...

Ja, det er skremmende hvordan folk tror at tilgang til et toalett (eller muligvis to) faktisk skal få folk til å reise fra Romania og Spania til Årvoll!

Det er et totalt fravær av enhver kontakt med virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Helt malapropos, men allikevel : jeg mener ikke å være spydig eller kverulerende eller noe som helst, men er oppriktig uvitende..Hvorfor sier man ikke sigøynere lengre? Er ikke alle romfolk sigøynere, er det noe med grupperinger og sånn, eller er det at det å si sigøyner blitt noe tilsvarende som å si "nigger" eller noe, uten at jeg har fått det med meg?

Tenkte du kanskje vet det? Blir glad for en oppklaring. Spurte akkurat mann, han visste det ikke han heller.

:)

Gjest zoot zoot

Helt malapropos, men allikevel : jeg mener ikke å være spydig eller kverulerende eller noe som helst, men er oppriktig uvitende..Hvorfor sier man ikke sigøynere lengre? Er ikke alle romfolk sigøynere, er det noe med grupperinger og sånn, eller er det at det å si sigøyner blitt noe tilsvarende som å si "nigger" eller noe, uten at jeg har fått det med meg?

Tenkte du kanskje vet det? Blir glad for en oppklaring. Spurte akkurat mann, han visste det ikke han heller.

''Hvorfor sier man ikke sigøynere lengre? ''

Det er ikke lenger PK å si det. Nå lurer jeg på hvor lang tid det tar før ordet "romfolk" heller ikke kan brukes...

Blir omtrent som eskimo, nå inuit, men vet ikke jeg heller.

Hei,

Fordi ordet "sigøyner" kommer fra det tyske (?) ordet/synonymet for "tyv". Ditto "gypsy". Så det går på "vanlig høflighet".

Ordet "sigøyner" er dog ganske innarbeidet, så det finnes en del som bare bruker det av gammel vane. Folk som deltar i debatten om romfolk vet selvsagt om dette, og når de bruker "sigøyner" så gjør de det vel vitende om at det er et "fy-ord" i hele Europa nå. (Bortsett fra Spania, hvor ordet er så forskjellig (gitano) at det blir brukt.)

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Fordi ordet "sigøyner" kommer fra det tyske (?) ordet/synonymet for "tyv". Ditto "gypsy". Så det går på "vanlig høflighet".

Ordet "sigøyner" er dog ganske innarbeidet, så det finnes en del som bare bruker det av gammel vane. Folk som deltar i debatten om romfolk vet selvsagt om dette, og når de bruker "sigøyner" så gjør de det vel vitende om at det er et "fy-ord" i hele Europa nå. (Bortsett fra Spania, hvor ordet er så forskjellig (gitano) at det blir brukt.)

Med vennlig hilsen

Takk. Da vet jeg det. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...