Gjest anders Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 Hei. Rett etter påsketider i år, ble jeg plutselig ofte svimmel. Hver gang jeg beveger på hodet, opp eller ned, frem eller tilbake, blir jeg veldig svimmel og kan miste balansen. Dette medfører att jeg ikke klarer å løpe, sykle etc... Få dager før symptomene kom, hadde jeg kommet hjem fra ferie med fly. Jeg har også en svak øresus på begge ører, men det har jeg hatt i snart to år. Samtidig har jeg fått ett annet problem. Dersom jeg legger hodet ned på skulderen ser jeg dobbelt. Men ser normalt når jeg har hodet i normal stilling. Jeg har tatt røntgen av hodet, både CT og MR og ingenting er funnet unormalt på disse. Jeg lurer på om dere vet om dette kan komme av noen slags skade eller betennelse i øret? Håper på ett svar da jeg har store problemer med dette. mvh Anders 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38202-svimmelhet-og-balanse-problemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 Muligens har du såkalt grus i balanseorganet. Svimmelheten skyldes at små kalkkorn overstimulerer følehårene i balanseorganet når man dreier på hodet. Det er typisk at svimmelheten avtar hvis man holder hodet stille slik at kalkornene faller til ro. Neste gang man beveger hodet kan imidlertid plagene melde seg på nytt. Man kan ved denne lidelsen som regel verken påvise nedsatt funksjon i balansernerven eller hørselsnerven. Ettersom virusinfeksjoner kan føre til at det dannes slike kalkkorn i balanseorganet, kan også denne lidelsen oppstå i forbindelse med en forkjølelse. Gammelt slaggstoff kan dessuten bli ristet løs av et kraftig dunk mot hodet. Det er likevel vanligst at symptomene dukker opp uten noen åpenbar forklaring. I likhet med virus på balansenerven forsvinner vanligvis symptomene av seg selv etterhvert. Dessverre hender det at de vender tilbake igjen etter en tid. Kvinner rammes omtrent dobbelt så hyppig som menn. I det annerkjente medisinske tidsskriftet British medical journal er tilstanden blitt omtalt ved noen anledninger. Det ble anbefalt at pasienten gjør bestemte hodebevegelser for å få gruset ut av balanseorganet. Denne behandlingen skal visstnok være til hjelp i over 80 prosent av tilfellene. Jeg vet naturligvis ikke om dette er forklaringen på dine plager - blant annet fordi du har vært plaget av svimmelhet så pass lenge. Mitt råd er at du spør legen din hva han mener. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38202-svimmelhet-og-balanse-problemer/#findComment-144716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.