Gjest (Anonymous) Skrevet 6. november 2001 Del Skrevet 6. november 2001 Jeg er gravid i 20. uke, og har (til tross for iherdige forsøk) ikke hatt vannkopper som barn (eller noen andre barnesykdommer, i alle fall ikke noen som har gitt seg synbare symptomer). Nå er naboens barn smittet av vannkopper. Og jeg har hørt at det kan være farlig for barnet dersom jeg skulle bli smittet. Hvor lenge er nabobarna smittebærere? Kan f. eks foreldrene være smittebærere uten å ha utbrudd? Hvordan forholder man seg dersom noen av barna i barnehagen hvor min sønn går, skulle bli smittet? Hvor skadelig er det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38206-smitte-av-vannkopper-ved-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tina t Skrevet 7. november 2001 Del Skrevet 7. november 2001 Hei, Nå er ikke jeg noen lege, men min datter da 1 år hadde vannkopper da jeg gikk gravid. Jeg fikk det også som voksen, men det skadet ikke mitt barn (sønn). Han er stor nå å det virker som han er i mors liv blitt imun mot vannkopper, har har vært sammen med barn som har hatt vannkopper men ikke fått det selv. Så jeg tror ikke at det kan være skadelig om du skulle få det nå. jeg kan tilføye at jeg fikk det i 9 mnd.av svangerskapet. mvh.Tina. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38206-smitte-av-vannkopper-ved-graviditet/#findComment-144889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 7. november 2001 Del Skrevet 7. november 2001 Minst 90 prosent av alle voksne har hatt vannkopper, og er således immune. Ikke sjelden har man hatt sykdommen uten å være klar over det. Immuniteten kan da påvises med en blodprøve. Hvis en gravid kvinne blir smitet av vannkopper for første gang, innebærer det som regel liten risiko for sykdom hos fosteret. Før 20 uke er risikoen mindre enn to prosent. Etter 20. uke og fram til de siste ukene før fødselen er det ingen risiko. Risikoen for deg og ditt foster er derfor trolig meget beskjeden. Hvis moren blir smittet de tre-fire ukene før nedkomst, kan barnet bli alvorlig sykt fordi moren ikke rekker å overføre antistoffer til fosteret før det blir født. Etter fødselen kan fosteret få en omfattende vannkoppeinfeksjon fordi det selv ikke har rukket å beskytte seg mot viruset. Dersom moren får utbrudd av vannkopper den siste uken før fødselen, er det vanlig å gi det nyfødte barnet tilskudd av antistoffer. Slikt tilskudd blir også gitt hvis barnet utsettes for vannkopper inntil en uke etter fødselen. Det samme gjelder for tidlig fødte barn selv om moren er immun mot vannkopper ettersom hun først overfører disse antistoffene mot slutten av graviditeten og et for tidlig født barn derfor ikke alltid rekker å motta dem. Det går gjerne 2-3 uker fra man er smittet med vannkopper til man blir syk. Man er smittsom fra to dager før utslettet dukker opp og cirka 4-5 dager etterpå. For en sikker vurdering av spørsmålene dine må du rådføre deg med legen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38206-smitte-av-vannkopper-ved-graviditet/#findComment-144932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.