Gå til innhold

Røyklukt, må jeg kaste sofaen


Gjest Sofaeier

Anbefalte innlegg

Gjest Sofaeier

Har arvet en helt strøken skinnsofa. Men det er et stort problem. Denne sofaen er knapt sittet i, men den har stått i en stue med to stor røykere. Den stinker rett og slett så ille at vi vurderer å kaste den.

Ingen orker å sitte i den for klærne stinker av røyk etterpå. Vi har ikke hatt den mer enn i en mnd, men mister snart lysten på hele sofaen.

Jeg har tidligere fått møbler som har stinket, og klart å få ut lukten etter en stund, men det har vært i stoff. Og da har jeg dyprenset gang på gang.

Jeg har nå prøvd alle triks jeg vet. Vasket med eddikvann, latt en skål med eddik stå i rommet. Sofaen har stått i gjennomtrekk og blitt luftet hele tiden.

Jeg har strødd på potetmel og støvsuget det opp etter noen timer( funker ikke på skinn fant jeg ut), vasket i salmaiakk og grønnsåpe.

Jeg har undersøkt der hvor de selger bil tilbehør, og de har en skinnrens, men den er parfymert. Vi har barn som ikke tåler parfyme og må ha noe som er helt uten godlukt.

Må vi bare gi opp? Eller finnes det noen gode råd mot røyklukt på skinn? Noen som vet hvor lang tid det tar før den slutter å stinke? Om enn noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha arvet en stoff-sofa av noen røykere en gang skal jeg aldri mer ta imot arvegods etter noen som har røkt mye i rommet møbelet (i stoff el. skinn) har vært oppbevart i. Min erfaring er at til tross for gjenntatte gangers vask og lufting så går ikke stanken bort. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Erfaringsmessig vil det alltid fortsette å lukte av sofaen. Røyklukt er umulig å få ut. Jeg ville kastet den.

Alternativ til å kaste sofaen er vel å selge den til røykere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig vil det alltid fortsette å lukte av sofaen. Røyklukt er umulig å få ut. Jeg ville kastet den.

''Erfaringsmessig vil det alltid fortsette å lukte av sofaen. Røyklukt er umulig å få ut. Jeg ville kastet den.''

Ingen grunn til å kaste den - averter den på "Gis bort" på finn.no og få med at den passer best for røykere siden det lukter røyk av den. Sannsynligvis er den hentet i løpet av en dag eller to. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyklukta får du neppe bort. Selv tremøbler må man gjerne male for å bli kvitt den. Jeg kjøpte en kommode på loppemarked for en stund siden. Selv etter tre strøk maling synes jeg fortsatt jeg kjenner svak røyklukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sangsol

Røyklukta får du neppe bort. Selv tremøbler må man gjerne male for å bli kvitt den. Jeg kjøpte en kommode på loppemarked for en stund siden. Selv etter tre strøk maling synes jeg fortsatt jeg kjenner svak røyklukt!

Fikk en pen sofapute hos en røyker. Den var pent innpakket i plast, og hadde bare vært oppbevart hos dem.

Åpnet plastposen, og røykstanken steg frem. Oppdaget også at puta var gulnet.

Utrolig hvordan røyken får "satt seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt rart, jeg trodde ikke skinnmøbler tok så lett lukt. Skulle tro lukten bare sitter i skinnet, og ikke i stoppen, for skinnet er vel ganske lufttett. Har du forsøkt luktfjerningsspray? Den fins i lukt-fri versjon. Før var det en som het X-it, vet ikke om den fins lenger. Jeg ville holdt ut litt til, nå er det jo ennå varmt nok til å lufte mye. Kanskje la den stå ute på gårsdsplassen en dag eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Det var litt rart, jeg trodde ikke skinnmøbler tok så lett lukt. Skulle tro lukten bare sitter i skinnet, og ikke i stoppen, for skinnet er vel ganske lufttett. Har du forsøkt luktfjerningsspray? Den fins i lukt-fri versjon. Før var det en som het X-it, vet ikke om den fins lenger. Jeg ville holdt ut litt til, nå er det jo ennå varmt nok til å lufte mye. Kanskje la den stå ute på gårsdsplassen en dag eller to?

Røyk setter seg utrolig godt i det meste. Fikk også noen gardiner fra en røyker. Hadde de på et luftig loft et år, før jeg kastet dem. Tror jeg vasket de også, uten hell. Maks uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en pen sofapute hos en røyker. Den var pent innpakket i plast, og hadde bare vært oppbevart hos dem.

Åpnet plastposen, og røykstanken steg frem. Oppdaget også at puta var gulnet.

Utrolig hvordan røyken får "satt seg".

Ja, det er helt merkelig. Jeg fikk en kjempefin kåpe av en røykende venninne. Hun hadde aldri brukt den, og bare hatt den hengende i et skap på soverommet, og der røkte hun aldri. Likevel, den stinket noe så innmari røyk at det ikke hjalp verken å vaske den eller rense den. Jeg måtte bare kaste den, for jeg orket ikke å ha den på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg kjøpte en brukt vaskemaskin av noen som røkte. De hadde vel neppe røkt på badet, men du så innrøkt den var. Hadde heldigvis eget vaskerom, men vaskemaskinen luktet i mange år.Jeg hadde ikke greid å hatt den på badet. Vasket selvsagt maskinen utvendig med sterkt såpevann, men lukta satt godt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Ja, det er helt merkelig. Jeg fikk en kjempefin kåpe av en røykende venninne. Hun hadde aldri brukt den, og bare hatt den hengende i et skap på soverommet, og der røkte hun aldri. Likevel, den stinket noe så innmari røyk at det ikke hjalp verken å vaske den eller rense den. Jeg måtte bare kaste den, for jeg orket ikke å ha den på meg!

Rart at ikke røykere selv merker at det de har (og de selv) stanker.

Eller kanskje ikke så rart likevel. De er vel bedøvd i nesa av stanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...