Gjest (Anonymous) Skrevet 7. november 2001 Del Skrevet 7. november 2001 Hei Jeg ammer en gutt på 4,5 mnd, og har akkurat oppdaget at jeg har småmark. Mannen min hadde dette tidligere i sommer, og jeg tok da en av pillene (vermox) før jeg leste pakningsvedlegget. Ringte legen når jeg leste det som stod om vermox og amming. Hun sa det ikke var så mye å gjøre når jeg allerede hadde tatt det, men at jeg skulle la være å ta pille nr to siden det ikke var jeg som hadde mark. Nå er det altså meg det gjelder, og jeg får helt FNATT av å tenke på det. Kan jeg ta Vermox selv om jeg ammer? Jeg merket ingenting på gutten forrige gang, og da var han jo mye yngre. Kan du også fortelle litt om hvilke forholdsregler vi kan ta for å unngå å bli smittet igjen (dette er EKKELT). Kan vi bli smittet av hunden vår? Hvor lang inkubasjonstid er det før man merker kløen? Prøver å finne ut om jeg kan ha spist noe. Er kjempetaknemlig for raskt svar Hilsen for anledningen anonym 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38250-til-lege-ang-vermox-og-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 7. november 2001 Del Skrevet 7. november 2001 I følge produsentens opplysninger gjelder følgende om Vermox og graviditet/amming: "Vermox har vist embryotoksisk (= fosterskadelige red.anm.) og teratogen (= fosterskadelige red.anm.) effekt ved enkeltdoser hos rotte og mus, men ikke hos kanin, hund, sau eller hest. Risiko ved bruk under graviditet og amming er ikke klarlagt." Småmark overføres ikke via katter og hunder. Dessverre kjenner jeg ikke inkubasjonstiden. Det viktigste tiltaket mot å bli smittet på nytt er at hele husstanden behandles samtidig mot småmark og at man gjennomfører kuren (som gjentas etter 1-2 uker) nøye i henhold til bruksanvisningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38250-til-lege-ang-vermox-og-amming/#findComment-144926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.