Gå til innhold

Redsel for demens


Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Anbefalte innlegg

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Jeg synes det ikke er skjelden at man treffer mennesker som er redde for at de har en begynnende demenssykdom allerede i 50-60 aars alderen. Omgivelsene synes ikke at det virker sansynlig mens den angjeldne naermest har tvangstanker rundt dette. Hvilket raad vil du gi "partene" i denne situasjonen. (beklager manglende norske bokstaver, jeg skriver fra ute i verden) Hilsen T.-Oe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anne Rita Øksengård, Lege

Kjære T.Oe,

Det er veldig mange grunner til at man kan føle at man har redusert hukommelse i perioder i livet. Dette trenger ikke nødvendigvis ha sammenheng med sykdom, men det er kjent at man f.eks i en stresset livssituasjon, ved depresjon og ved enkelte stoffskiftesykdommer ofte føler symptomer som likner begynnende demens. Dette er ofte symptomer som nedsatt hukommelse, redusert konsentrasjonsevne og svekket innlæringsevne. For mange kan dette medføre redsel for å bli dement, særlig hvis man har opplevet demens i nær familie. Generelt bør man rådføre seg med sin egen lege hvis man føler det på denne måten. Jeg håper dette er tilstrekkelig svar på ditt spørsmål.J

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...