Gå til innhold

Klamydia og smitte...


Gjest Superted

Anbefalte innlegg

Gjest Superted

Jeg har kommet i et lite dilemma som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Jeg har en flott kjæreste som jeg har vært sammen med i over ett år, og vi har det veldig bra sammen.

For en ukes tid siden var jeg på en fest, og det gikk som det gikk - jeg endte i seng med ei jente, og vi hadde sex.

I dag fant jeg ut hos en lege at jeg hadde klamydia, men ingen andre ulumskheter.

Dette må jeg jo fortelle til kjæresten min, slik at hun også kan teste seg (har hatt sex med henne etter one-night-standen...) Men jeg vil helst ikke fortelle henne om den andre jenta.

Spørsmålet mitt er da: Kan klamydia smitte på andre måter enn ved seksuell kontakt? Kan klamydia ligge og "ulme" lenge før den slår ut?

Hvis noe av dette er tilfelle, slipper jeg å fortelle henne om opplevelsen, og kan forklare det bort med noe annet, noe jeg så veeeeldig gjerne vil....

Hvis noen kan svare meg på dette, hadde det vært veldig fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som man reder - ligger man. Klamydia kan nok kun

overføres med SEX. Jeg synest at du skal fortelle

"din elskede" om dette, så får det bære eller briste.

Du har jo vært en drittsekk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør si det til henne. Du kan ikke leve på løgn, en gang vil sannheten komme fram i lyset. Du må stå for dine handlinger, det er ditt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå er du nok ikke ute, gutten min! Utro, og med DET beviset. Raskest mulig bør du fortelle dette til jenta di, for jenter kan bli sterile om de går for lenge med klamydia. Og JA, klamydia smitter KUN med sex! Så, hun har nok fattet hele pointet rimelig raskt.... Men du får vel bare hoppe i det, og ta din straff? Som Belarus sier, du har tross alt vært en drittsekk!

Med vennlig hilsen:),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinkig situasjon! Men du har et poeng (selv om det er lite). Klamydia kan hos noen finnes i lengre tid i kroppen uten at dette gir synlige symptomer. Dette gjelder særlig for jenter.

Det høres ut som om du nå vil skylde på en historie fra før dere ble sammen. Dette er i utgangspunktet er dårlig ide. Antagelig vil du dermed overføre ansvaret for klamydiaen til din kjæreste. Det blir masse bråk om fortiden o.l. og siden det ikke er sannheten dere vil krangle om vil det ikke noe bra ut av det.

Vil du fortsette med denne dama må du nok fortelle det som det er. Alt annet er dødfødt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en litt merkelig måte å vise at du er glad i kjæresten din da siden du hadde sex med en annen jente. Virker heller ikke som om du har dårlig samvittighet for det - kun for det at du har fått deg klamydia. Men nok om det ....

Du kan ha gått med smitten i lang tid - jeg trodde at en ikke kunne 'se' klamydia så kort tid som en uke etter smitte heller. Men det beste er nok å innrømme dine synder . Kjæresten din bør jo også sjekke seg - hvis ikke du evnt. har fått medisiner for begge. Så må dere bruke komdom til dere har vært på en ny kontroll etter kuren og har blitt erklært friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, klamydia smitter kun ved sex.

Tror ikke klamydia kan ligge og ulme lenge hos gutter, de får raskt symptomer, tror jeg. Jenter derimot får ikke så lett symptomer, men kan bli sterile om de er smittet. Derfor MÅ du be henne teste seg, uansett hva du oppgir som grunn.

Er hun derimot ikke smittet, tror jeg hun ganske raskt vil skjønne at du har vært utro, fordi dere ikke kan ha hatt sex regelmessig i et år UTEN at du har smittet henne, da dette smitter veldig lett (uten kondom vel og merke).

Tror forøvrig ikke dette forholdet deres er så bra som du mener, da hadde du ikke hoppet til køys med en annen jente så fort anledningen bød seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berthold Grunfeld, pBerthold Grünfeld

Ja, klamydia smitter kun ved sex.

Tror ikke klamydia kan ligge og ulme lenge hos gutter, de får raskt symptomer, tror jeg. Jenter derimot får ikke så lett symptomer, men kan bli sterile om de er smittet. Derfor MÅ du be henne teste seg, uansett hva du oppgir som grunn.

Er hun derimot ikke smittet, tror jeg hun ganske raskt vil skjønne at du har vært utro, fordi dere ikke kan ha hatt sex regelmessig i et år UTEN at du har smittet henne, da dette smitter veldig lett (uten kondom vel og merke).

Tror forøvrig ikke dette forholdet deres er så bra som du mener, da hadde du ikke hoppet til køys med en annen jente så fort anledningen bød seg.

Vi kommer tilbake til dette med klamydia. Det er lettes ikke sikkert at det bare smitter gjennom seksuell kontakt. Dessuten skal man ikke se bort fra at noen urettmessig får beskjed om klamydia og at det kan skyldes feilkilder.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Berthold Grünfeld

lege/psykiater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er: JA: Clamydia KAN jo ligge og ulme en liten tid, men du har tross alt vært sammen med jenta di OVER ET ÅR, og SÅÅÅ lenge ulmer det da ikke uansett!? Vær nå mann og stå for tåpskapen du har gjordt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kaller jeg å ordentlig drite på draget. Som man reder...

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...