Gå til innhold

Når fortelle det??


Gjest Julyred

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gravid i uke 7, og lurer på om jeg og min mann skal fortelle det til familiene våre at vi skal ha barn. Mine foreldre bor et godt stykke fra oss, og vi ser dem bare innimellom. Vi vil fortelle dem det personlig, og (dette høres kanskje litt dumt ut) vi har mye på programmet i høst, slik at det kan ikke bli hvilken som helst helg vi kan reise hjem til dem og fortelle det. Samtidig vil vi fortelle mine svigerforeldre det i samme omgang, for jeg vet at de kommer da til å ringe hverandre og snakke om begivenheten.... Jeg er veldig klar over at risikoen for spontanabort er stor(?) til 12. uke (mer eller mindre), og mange ville ventet til da og fortelle det. Jeg har ikke hatt noe problemer i det hele tatt med svangerskapet til nå, og har bare hatt noen få og milde symptomer på at jeg i det hele tatt er gravid. Jeg er ikke i noen risikosone heller (ikke diabetes, allergier eller noe annet, røyker ikke, har en sunn livsstil osv.) Mange ganger tenker jeg på hvor stor risk det egentlig er for at det skal gå "galt", men er det slik at som regel hører man om dette, slik at det virker som at det ofte går galt? Jeg håper jeg gjør meg noenlunde forstått - noen ganger har jeg litt vanskeligheter med å uttrykke meg....Jeg takker for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes du kan fortelle til dine nærmeste at du er gravid, gjerne umiddelbart. En god grunn til å fortelle dette, er selvfølgelig å dele gleden. Men, årsaken til at mange vil vente til uke 12, er at den verste abortrisikoen er over. Hvis man mot formodning skulle abortere, er det jo trist å gjøre det uten at noen er inneforstått med hva dere går gjennom. Dine nærmeste fostår helt sikkert at man ikke skal glede seg for tidlig, men det er likevel lov til å glede seg, planlegge, drømme osv. De aller fleste svangerskap ender jo med friske, fullbårne barn.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...