Gå til innhold

Henvisning til øyelege

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 8 år som har brukt briller siden han var 14 mnd og han har derfor gått jevnlig til kontroll. Nå er det imidlertid mer enn 1 år siden han var hos øyelegen, og da fikk vi beskjed om at vi må ha en ny henvisning fra fastlegen.(?) Det var ikke mulig for fastlegen å skrive ut en henvisning på grunnlag av det som står i journalen var neste beskjed. Gutten måtte undersøkes!

Saken er den at vi ikke under noen omstendighet får time hos fastlegen før han skal til øyelegen, noe som gjør at vi må vente i 4 uker før vi får ny time hos øyelege. Jeg betrakter det hele som flisespikkeri fra fastlegen sin side da dette kunne vært ordnet på en smidigere måte. Er systemet så firkantet eller er det bare jeg som overreagerer?

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38314-henvisning-til-%C3%B8yelege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Legen din har rett i at trygdekontoret krever at det foreligger henvisning før man skal til spesialist. Jeg har imidlertid inntrykk av at myndighetene vil lempe på dette kravet til glede for pasienter og leger da det, som du skriver, ofte er bortkastet tid for begge parter i en situasjon som du beskriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...