avkatt Skrevet 7. november 2001 Skrevet 7. november 2001 Hei Jeg har flere spørsmål til dere. Min mor på 66 år er nå under utredning og har så langt fått diagnosen aldersdemens. Vi bor i Akershus og må derfor forholde oss til Lørenskog (SIA), hun har vært det og tatt en del tester og vil ta en del til. Jeg har forstått det slik at det er organisert slik at hun følges opp av en nevrolog på rehab klinikken. Jeg har så vidt begynt å sette meg inn i dette feltet hvor mitt første spørsmål er følgende; er det riktig at min mor ville blitt fulgt opp av en annen avdeling i Oslo ? I så fall hvilken ? Videre vil jeg spørre om hun ikke har krav på å skifte sykehus etter den nye loven hvor man kan ønske andre behanlingssteder ? jeg har tatt det opp med fastlegen hennes hvor hun har sagt at vi ikke har anledning til å bli fulgt opp i Oslo, stemmer dette ? Da min mor i tilegg til å glemme får også mye hallusinasjoner ,må hun også til utredning på Blakkstad ved geriatisk avd. Vi syntes det er vanskelig at man må reise så langt, - ca 8 mil fra vårt hjemsted, dessuten synes jeg det virker mer riktig at hun hadde blitt fulgt opp på samme sted, hvordan ville dette blitt ivarettat i Oslo ? Videre lurer jeg også på om dere vet om arisept også vil hjelpe på hallusinasjoner og hvordan virker repsodil sammen med Arisept ? Mitt siste spørmål er, hvorfor er det så vanskelig å diagnosere alzheimer ? Til deres orientering har hun fått beskjed om at det er to blodkar som ligger trangt til i bakre hjernedel som kan virke på sirkulasjonen. Ellers vil jeg også bare få nevne at jeg er kjempefornøyd med hvilken service kompetansesenteret for aldersdemens har vist meg. Jeg takker for at slike sentra finns når man står oppe i slike vanskelig situasjoner. Hilsen datter 36 år. 0 Siter
Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr Skrevet 9. november 2001 Skrevet 9. november 2001 Etter mitt skjønn er det ikke slik at din mor må følges opp i Oslo. Det naturlige er, når diagnosen(e) er stilt, at hun følges opp av fastlegen og eventuelt av de hjemmebaserte tjenester i hjemstedskommunen. Det er også riktig at vi nå har fått fritt sykehusvalg, men da må det sendes søknad til et alternativt sykehus, som må ha kapasitet. Fylkeslegen eller kommuneadministrasjonen kan informere mer om dette. De alderspsykiatriske sengene på Ullevål er nedlagt, men det er en enhet knyttet til Gaustad sykehus, om de har plass for en pasient fra et annet fylke, da. Blakstad betjener jo primært Akershus. Det er klart at dette er tungvint for pårørende som bor langt unna, men på den annen side vet jeg at de er svært dyktige der ute. Aricept er ikke godkjent mot hallusinasjoner ved Alzheimers sykdom, og Repsodil kjenner jeg ikke til. "Gullstandarden" for å diagnostisere Alzheimers sykdom er funnene ved mikroskopisk undersøkelse av hjernevev. Det kan vi av etiske grunner ikke gjøre, og da blir Alzheimers sykdom en sannsynlighetsdiagnose hvor bl.a. sykdomsforløpet spiller en stor rolle. Hvis din mor har mye hallusinasjoner, kan det tenkes at hun har en spesiell variant, såkalt Lewy body demens. Fint at du er fornøyd med Kompetansesenter for demens og lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.