Gå til innhold

sykemelding rehabilitering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå vært sykemeldt i snart 52 uker pga angst og spenningshodepinehodepine.

Jeghar gått til samtaleterapi og bruker medisiner, samt går til psykomotorisk fysioterapi. Jeg har også forsøkt en rekke andre måter å bli bra på som ikke har hjulpet.

Sist jeg var hos min psykiater hadde det kommet brev fra trygdekontoret med spørsmål om utsikter til bedring.

Saksbehandler fra trygdekontoret hadde også ringt og poengtert at de ville være harde på å få folk ut i arbeid igjen...

Jeg hadde i timen før dette redegjort overfor min psykiater at pga praktiske årsaker med bla reisevei så var det sannsynlig at jeg ønsket å bytte behandler dvs gå over til en psykolog i nærheten av der jeg bor.

Vel, jeg vet ikke om psykiateren følte seg "snytt" pga dette eller hva dvs oppfattet det som om jeg var misfornøyd og ble ergelig for dette...

Min behandler har gitt tilbakemelding til trygekontoret om at jeg er såkalt friskmeldt for aetat

Jeg ble litt overrasket over ordet "friskmeldt" da jeg sa at jeg føler meg på ingen måte i form til å gå ut i jobb enda. Jeg fikk vite at jeg måtte nå snart begynne å tenke på dette, men at ordlyden ikke betydde at jeg skulle ut i jobb omgående. Jeg føler at jeg fortsatt er i en behandlingsperiode og skal fortsatt gå til fast behandling, skulle ikke dette være nok for å komme inn under såkalt rehabilitering? Og betyr dette at jeg vil bli nektet dette som følge av hva min psykiater har meddelt til trygdekontoret?

Jeg sliter med angst, kronisk hodepine og jeg er frustrert og redd for å bli fratatt muligheten for å bli frisk igjen. Jeg er såkalt inaktiv da jeg er arbeidsledig, men normalt skulle søkt på ledige stillinger. Hva slags rettigheter har jeg? er det kun psykiaterens meddelselse som trygdekontoret tar hensyn til?

Er blitt innkalt til samtale på trygekontoret for en samtale vet ikke hva dette innebærer.

Mitt poeng er jo at jeg ønsker å komme ut i jobb igjen, men jeg ønsker å være frisk. Jeg føler ellers at det vil være å narre en arbeidsgiver ved å skulle "spille" frisk.

Glemte å si at plagene er som følger av langvarig stressituasjon i jobbsammenheng (utbrent har jeg følt meg, riktignok en "diagnose" min psykiater ikke har støttet).

På forhånd tusen takk for svar!

Irene Grøneng
Skrevet

Når du har brukt opp sykepengerettighetene dine er det ingenting som heter friskmelding til aetat (det er en ordning som innebærer at du får sykepenger i inntil 12 uker mens du søker annet arbeid).

Spørsmålet om du er minst 50% arbeidsufør til enhver type arbeid eller ikke er en medisinsk vurdering, og psykiaterens ord veier nok tungt.

spørsmålet er dermed HVORFOR han kommer til den konklusjonen at du er frisk nok til å begynne i et eller annet arbeid..

Det ser du i legeerklæringen han har skrevet, og denne må evt en annen medisiner "underkjenne".

Du kan uansett søke yrkesrett attføring, om du får det blir igjen en medisinsk vurdering:

- har du en sykdom som gjør at du er varig minst 50% arbeidsufør eller

- har du en sykdom som gjør at du har fått vesentlige innskrenkede muligheter ved valg av yrke/arbeidsplass.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...