Gå til innhold

Eggstokkreft..?


Mummimor

Anbefalte innlegg

I noen uker har jeg hatt smerter nederst på høyre side av magen og korsryggen. Det er er nesten hele tiden, og jeg tror det er i eggstokk-området. For det meste bare "er det der", men noen ganger hogger det til og stikker skikkelig. Smertene i korsryggen gjør at jeg sliter med å rette meg opp fra sittende/liggende, det går jo, men må gå noen skritt litt krokete...

I tillegg har jeg verking i bekkenet, føler litt smerter nedover høyrebeinet. Føler også at magen min har blitt stor, jeg spiser ikke mer enn før. Blir fort mett, og føler meg oppblåst og "tjukk". Jeg er kvalm enkelte dager også.

Min mor hadde eggstokkreft i da hun var i 50-årene, og jeg er veldig bekymret for symptomene jeg har pga dette. Har bestilt legetime, men tenker knapt på noe annet så hvis noen har innspill hadde jeg blitt glad... Noen som har (hatt) eggstokkreft som kan fortelle hvordan de først mistenkte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym denne gang

Jeg har hatt svulst i livmorhalsen, men ikke i eggstokkene. Jeg hadde ingen smerter, men var plaget med mellomblødninger både etter samleie og uten. Min lege sa at dette var typiske symptomer, og at mange ikke har mye smerter.

Jeg har imidlertid hatt cyster (vannfylte godartede poser) på ekkstokkene, og da hadde jeg pussig nok mer ubehag. Ikke akkurat smerter, men murrende ubehag og knipende stikk innimellom. Ta deg en GU og få det undersøkt sånn at du slipper å gå og tenke mer på det.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsopplysning: jeg er 37 år.

Når det gjelder arvelig eggstokkreft, i hvilken alder oppstår dette vanligvis? Min mor var 55 år, men jeg vet ikke hvilken type hun hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm - har du tatt en graviditetstest? Eller er det fullstendig utelukket at det kan være mulig?

Har ikke testet meg, husker ikke helt, men tror ikke jeg har hatt sex denne syklusen faktisk... Mannen min er sterilisert dessuten.

Jeg skulle fått mensen for to dager siden, så jeg begynner nesten å lure... men sjansen for graviditet er forsvinnende liten og som sagt har jo symptomene vært her i ukesvis... Selv om mensen nå burde være rett rundt hjørnet har jeg ikke de vanlige magesmertene som jeg pleier å få ifbm dette, kun dette i høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym denne gang

Tilleggsopplysning: jeg er 37 år.

Når det gjelder arvelig eggstokkreft, i hvilken alder oppstår dette vanligvis? Min mor var 55 år, men jeg vet ikke hvilken type hun hadde.

Det varierer. Vi har også dette i familien, og både min oldemor og mormor døde da de var midt i 50-årene. Det er imidlertid lenge siden, og prognosene er svært gode for denne typen kreft - om det skulle vise seg å være det. Min mor var rundt 50 da hun foretok utskraping, mens jeg ikke var fylt 40 da jeg hadde min runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer. Vi har også dette i familien, og både min oldemor og mormor døde da de var midt i 50-årene. Det er imidlertid lenge siden, og prognosene er svært gode for denne typen kreft - om det skulle vise seg å være det. Min mor var rundt 50 da hun foretok utskraping, mens jeg ikke var fylt 40 da jeg hadde min runde.

Ut fra det jeg har lest så er det ikke så veldig gode prognoser ("Eggstokkreft er en alvorlig diagnose. Fem år etter diagnosen er ca. 40 % i live".

Man oppdager denne kreftformen sent pga de diffuse symptomene, det er det som gjør den såpass alvorlig. Min mor gikk det bra med, hun ble operert og erklært frisk.

Men uansett, takk for svar. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Vi har også dette i familien, og både min oldemor og mormor døde da de var midt i 50-årene. Det er imidlertid lenge siden, og prognosene er svært gode for denne typen kreft - om det skulle vise seg å være det. Min mor var rundt 50 da hun foretok utskraping, mens jeg ikke var fylt 40 da jeg hadde min runde.

Utskrapning er vel ikke en behandlingsform for eggstokkreft..???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym denne gang

Ut fra det jeg har lest så er det ikke så veldig gode prognoser ("Eggstokkreft er en alvorlig diagnose. Fem år etter diagnosen er ca. 40 % i live".

Man oppdager denne kreftformen sent pga de diffuse symptomene, det er det som gjør den såpass alvorlig. Min mor gikk det bra med, hun ble operert og erklært frisk.

Men uansett, takk for svar. :-)

Det stemmer at prognosene er dårlige dersom det blir oppdaget sent, men jeg regner med du går til GU jevnt ettersom dere har dette i familien? Min fastlege har kalt meg inn til GU hvert år, ikke hvert tredje, for å være i forkant. Dette anbefaler jeg deg å gjøre også, så slipper du å gå rundt og være engstelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym denne gang

Utskrapning er vel ikke en behandlingsform for eggstokkreft..???

Utskraping er forebyggende tiltak når man har oppdaget celledeling. Min mor utviklet mao kreft, men ville kunne gjort det om hun ikke hadde blitt behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utskraping er forebyggende tiltak når man har oppdaget celledeling. Min mor utviklet mao kreft, men ville kunne gjort det om hun ikke hadde blitt behandlet.

Høres rart ut, har lest mye om dette nå og det jeg har sett som behandlingsformer er kirurgi og cellegift. Utskrapning er jo noe man gjør i livmoren - livmor og eggstokker er ikke det samme..?

Jeg har hatt celledeling i livmorhalsen, men da var ikke utskrapning noe tema, selv om det er i underlivet det også...

Men hva vet vel jeg...? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym denne gang

Høres rart ut, har lest mye om dette nå og det jeg har sett som behandlingsformer er kirurgi og cellegift. Utskrapning er jo noe man gjør i livmoren - livmor og eggstokker er ikke det samme..?

Jeg har hatt celledeling i livmorhalsen, men da var ikke utskrapning noe tema, selv om det er i underlivet det også...

Men hva vet vel jeg...? ;-)

Som sagt har ingen i min familie hatt eggstokkkreft, men livmorhalskreft. Hva man gjør mht eggstokkkreft vet jeg ikke, men cellegift og strålebehandling er iallefall ikke tiltak man setter i gang før etter at kreftet har utviklet seg. Det beste er imidlertid å stoppe utviklingen tidlig, før man har utviklet kreft. Jeg anbefaler som sagt jevnlig GU :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt svulst i livmorhalsen, men ikke i eggstokkene. Jeg hadde ingen smerter, men var plaget med mellomblødninger både etter samleie og uten. Min lege sa at dette var typiske symptomer, og at mange ikke har mye smerter.

Jeg har imidlertid hatt cyster (vannfylte godartede poser) på ekkstokkene, og da hadde jeg pussig nok mer ubehag. Ikke akkurat smerter, men murrende ubehag og knipende stikk innimellom. Ta deg en GU og få det undersøkt sånn at du slipper å gå og tenke mer på det.

Lykke til! :)

Nå har jeg ikke lest om symptoner på eggstkkreft og husker ikke helt hva mamma døde av. Om det var eggstokk eller livmorkreft. Var bare 10 år da hun døde.

Men... du sier du har hatt cyster. Hvor store ble disse, eventuelt gikk de tilbake av seg selv?

Sist jeg var hos gyn, hadde cysten min gått tilbake av seg selv, men gyn kunne fortelle at når de ikke gjorde det, kunne smertene bli store og akutte og hun hadde opperert mange akutt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym denne gang

Nå har jeg ikke lest om symptoner på eggstkkreft og husker ikke helt hva mamma døde av. Om det var eggstokk eller livmorkreft. Var bare 10 år da hun døde.

Men... du sier du har hatt cyster. Hvor store ble disse, eventuelt gikk de tilbake av seg selv?

Sist jeg var hos gyn, hadde cysten min gått tilbake av seg selv, men gyn kunne fortelle at når de ikke gjorde det, kunne smertene bli store og akutte og hun hadde opperert mange akutt for dette.

Jeg har hatt cyster flere ganger og alle har gått tilbake av seg selv. En cyste er en vannfyllt blemme som kan tørke ut av seg selv, men som regel går det hull på dem sier gynekologen min. Smerten er veldig karakteristisk, så jeg har etterhvert blitt god på å gjenkjenne symptomene.

Mine har variert i størrelse men som regel har det vært små, dvs på str med en ert. Min lege presiserter at (godartede) cyster er helt ufarlige, og at de ikke har noe med kreft å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt cyster flere ganger og alle har gått tilbake av seg selv. En cyste er en vannfyllt blemme som kan tørke ut av seg selv, men som regel går det hull på dem sier gynekologen min. Smerten er veldig karakteristisk, så jeg har etterhvert blitt god på å gjenkjenne symptomene.

Mine har variert i størrelse men som regel har det vært små, dvs på str med en ert. Min lege presiserter at (godartede) cyster er helt ufarlige, og at de ikke har noe med kreft å gjøre :)

Har bare hatt det ei gang jeg, og den gikk tilbake av seg selv. Men, hun sa at om de ble store nok, så hendte det at de måtte opperese bort. Og av og til var smertene så sterke at det måtte skje akutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare hatt det ei gang jeg, og den gikk tilbake av seg selv. Men, hun sa at om de ble store nok, så hendte det at de måtte opperese bort. Og av og til var smertene så sterke at det måtte skje akutt.

Mine har ikke vært så vonde at jeg må ta smertestillende, men det føles uttrygt å gå med en kontinuerlig murring når underlivskreft har vært et gjentagende problem i nær familie. Jeg har ikke hørt om noen som har måttet operere som jeg kan huske, så la oss banke i bordet for at vi slipper å oppleve det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har ikke vært så vonde at jeg må ta smertestillende, men det føles uttrygt å gå med en kontinuerlig murring når underlivskreft har vært et gjentagende problem i nær familie. Jeg har ikke hørt om noen som har måttet operere som jeg kan huske, så la oss banke i bordet for at vi slipper å oppleve det :)

Bank i bordet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...