Gå til innhold

Strikkehjelp


EnolaGay

Anbefalte innlegg

Jeg lærer meg selv å strikke om dagen. Og har kommet igang, men så er det neste trinn, og hverken jeg eller mannen min greier å tyde hva oppskriften prøver å si..

Så derfor, dere strikkedamer, hva er det jeg faktisk skal gjøre når det står som følger;

"Ta 5 masker løs av, sett et merke rundt neste m = sidemerke, sett et merke rundt 1 m i andre siden = 129 m til hver del. Strikk mønster etter diagram B, på andre omgang felles jevnt fordelt 4 m. Strikk 10 omg. fell i sidene på neste omg slik; strikk 1 merkem, 2 r sm, strikk som før til 2 m før neste sidem, ta 1 m løs av, 1 r, trekk den løse m over, 1 r (=merkem), 2 r sm, strikk til 2 m før neste sidemerke, ta 1 m løs av, 1 r, trekk den løse m over = 4 m felt."

Det er som å lese bruksanvisningen på noe leamikk på arabisk.. *blingser* Jeg er totalt lost og skjønner ikke en maske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det tror jeg at jeg forstod, m er det samme som maske, jeg ville bare gjort nøyaktig som det står og sett hva som skjer.

Ja for du skal sikkert felle av for innsving eller arm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det tror jeg at jeg forstod, m er det samme som maske, jeg ville bare gjort nøyaktig som det står og sett hva som skjer.

Ja for du skal sikkert felle av for innsving eller arm.

Hmm...jeg tror jeg blir nødt til å ta hele fikleriet med meg til noen igrunnen..;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkehjelp

Jeg kan prøve å forklare, men det er vanskelig når man ikke har strikketøyet foran seg. Hva er det du lager? På rundpinne? Du må i hvertfall følge oppskriften nøyaktig trinn for trinn, ofte forstår man hva man skal gjøre når man kommer til det, selvom det er gresk når man leser gjennom oppskriften.

"Ta 5 masker løs av" : bare plukk av 5 masker og sett dem på neste pinne. "sett et merke rundt neste m = sidemerke": fest en tråd i en annen farge der, bare tre den igjennom, den skal du ta ut etterpå, det er for å vite hvor du er," sett et merke rundt 1 m i andre siden = 129 m til hver del" Tell opp 129 masker og fest tilsvarende tråd i den 130. Har du 265 masker nå? i så fall kan dette stemme. "Strikk mønster etter diagram B" Diagram B bør stå i oppskriften, merket av hvor du skal begynne (husk, man leser fra høyre til venstre, så arabisk-metaforen er ganske passende). Så begynner jeg å slite, for jeg vet ikke hvordan dette strikketøyet eller diagram B ser ut. Men "på andre omgang felles jevnt fordelt 4 m." Det betyr at du først strikker første "linja" i diagram B, i neste linje skal du altså felle, så diagram B kan umulig være et et mønster, her sliter jeg litt. Men felle jevnt betyr at når du har 2x130 masker, skal du strikke to masker sammen slik at de blir en ved ca maske nr 35/36 og 75/76 etter hver "sidetråd".

Har du kommet så langt er det lett: " Strikk 10 omg."Så verre, men det gjelder bare å ha tunga rett i munnen og lese nøye mens du holder på: " fell i sidene på neste omg slik; strikk 1 merkem": strikk den maska du festa den første tråden i som vanlig, "2 r sm" strikk de neste to sammen slik at de blir en maske, "strikk som før til 2 m før neste sidem" sidem er den neste tråden," ta 1 m løs av" bare hekt en maske over til den pinnen du strikker på uten å strikke den, "1 r": strikk én vanlig maske, "trekk den løse m over": hekt den løse masken som du ikke strikket (nr.2 på høyre pinne) over den første masken du nettopp strikket og over selve pinnen, "1 r (=merkem)": strikk den masken du har tråd i som vanlig, "2 r sm" strikk de to neste sammen slik at de blir en, "strikk til 2 m før neste sidemerke, ta 1 m løs av, 1 r, trekk den løse m over = 4 m felt.": Det samme som over, når du har kommet så langt klarer du denne.

Fortell meg hva dette er, da. jeg ser det ikke helt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Det eneste som er uklart er hvor merkemasken på motsatt side skal være. Om den også skal være 5 masker fra kanten. Resten er lett. Er det forkortelsene du ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å forklare, men det er vanskelig når man ikke har strikketøyet foran seg. Hva er det du lager? På rundpinne? Du må i hvertfall følge oppskriften nøyaktig trinn for trinn, ofte forstår man hva man skal gjøre når man kommer til det, selvom det er gresk når man leser gjennom oppskriften.

"Ta 5 masker løs av" : bare plukk av 5 masker og sett dem på neste pinne. "sett et merke rundt neste m = sidemerke": fest en tråd i en annen farge der, bare tre den igjennom, den skal du ta ut etterpå, det er for å vite hvor du er," sett et merke rundt 1 m i andre siden = 129 m til hver del" Tell opp 129 masker og fest tilsvarende tråd i den 130. Har du 265 masker nå? i så fall kan dette stemme. "Strikk mønster etter diagram B" Diagram B bør stå i oppskriften, merket av hvor du skal begynne (husk, man leser fra høyre til venstre, så arabisk-metaforen er ganske passende). Så begynner jeg å slite, for jeg vet ikke hvordan dette strikketøyet eller diagram B ser ut. Men "på andre omgang felles jevnt fordelt 4 m." Det betyr at du først strikker første "linja" i diagram B, i neste linje skal du altså felle, så diagram B kan umulig være et et mønster, her sliter jeg litt. Men felle jevnt betyr at når du har 2x130 masker, skal du strikke to masker sammen slik at de blir en ved ca maske nr 35/36 og 75/76 etter hver "sidetråd".

Har du kommet så langt er det lett: " Strikk 10 omg."Så verre, men det gjelder bare å ha tunga rett i munnen og lese nøye mens du holder på: " fell i sidene på neste omg slik; strikk 1 merkem": strikk den maska du festa den første tråden i som vanlig, "2 r sm" strikk de neste to sammen slik at de blir en maske, "strikk som før til 2 m før neste sidem" sidem er den neste tråden," ta 1 m løs av" bare hekt en maske over til den pinnen du strikker på uten å strikke den, "1 r": strikk én vanlig maske, "trekk den løse m over": hekt den løse masken som du ikke strikket (nr.2 på høyre pinne) over den første masken du nettopp strikket og over selve pinnen, "1 r (=merkem)": strikk den masken du har tråd i som vanlig, "2 r sm" strikk de to neste sammen slik at de blir en, "strikk til 2 m før neste sidemerke, ta 1 m løs av, 1 r, trekk den løse m over = 4 m felt.": Det samme som over, når du har kommet så langt klarer du denne.

Fortell meg hva dette er, da. jeg ser det ikke helt for meg.

Jeg bøyer meg i støvet.... Jøss.

http://www.sandnesgarn.no/hefter/norsk/1111-til-fjells-9041111 det er denne her modell 6 men jeg har valgt sennep, rustrød og brun.

Skal forsøke meg videre sånn du sa. :0) Så får jeg gnåle mer hvis jeg står fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste som er uklart er hvor merkemasken på motsatt side skal være. Om den også skal være 5 masker fra kanten. Resten er lett. Er det forkortelsene du ikke skjønner?

Jeg skjønte ikke noe som helst skal jeg være ærlig. Men det klarnet litt med Strikkehjelp sin forklaring. Jeg kommer i alle fall litt lenger! :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkehjelp

Jeg bøyer meg i støvet.... Jøss.

http://www.sandnesgarn.no/hefter/norsk/1111-til-fjells-9041111 det er denne her modell 6 men jeg har valgt sennep, rustrød og brun.

Skal forsøke meg videre sånn du sa. :0) Så får jeg gnåle mer hvis jeg står fast.

He he. Det er ikke så lenge siden jeg lærte det selv, og er nå mektig stolt av å skjønne disse kryptiske greiene, det er akkurat som å ha lært noter. Men strikking er "learning by doing", det er nesten umulig å lese seg til det i begynnelsen, så har du noen som kan vise deg er det mye enklere.

Litt av et prosjekt du har startet med! Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet.... Jøss.

http://www.sandnesgarn.no/hefter/norsk/1111-til-fjells-9041111 det er denne her modell 6 men jeg har valgt sennep, rustrød og brun.

Skal forsøke meg videre sånn du sa. :0) Så får jeg gnåle mer hvis jeg står fast.

Har du kommet så langt at du har satt ermene inn på pinnen sammen med resten?

Når det gjelder den fellingen i diagram B så tipper jeg at makeantallet du har da du starter med dette, ikke går opp med mønsterrapporten. Derfor justeres det ned fire masker for at mønsteret skal gå opp. Strikkehjelp har god forklaring på hvordan det gjøres.

Fin genser forresten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Jeg skjønte ikke noe som helst skal jeg være ærlig. Men det klarnet litt med Strikkehjelp sin forklaring. Jeg kommer i alle fall litt lenger! :0)

Det er en vanesak å tolke strikkemønstre :-)

Etter noen plagg går det meste av seg selv. Siden du har fått så god tolkning, så trenger ikke jeg å "oversette" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å forklare, men det er vanskelig når man ikke har strikketøyet foran seg. Hva er det du lager? På rundpinne? Du må i hvertfall følge oppskriften nøyaktig trinn for trinn, ofte forstår man hva man skal gjøre når man kommer til det, selvom det er gresk når man leser gjennom oppskriften.

"Ta 5 masker løs av" : bare plukk av 5 masker og sett dem på neste pinne. "sett et merke rundt neste m = sidemerke": fest en tråd i en annen farge der, bare tre den igjennom, den skal du ta ut etterpå, det er for å vite hvor du er," sett et merke rundt 1 m i andre siden = 129 m til hver del" Tell opp 129 masker og fest tilsvarende tråd i den 130. Har du 265 masker nå? i så fall kan dette stemme. "Strikk mønster etter diagram B" Diagram B bør stå i oppskriften, merket av hvor du skal begynne (husk, man leser fra høyre til venstre, så arabisk-metaforen er ganske passende). Så begynner jeg å slite, for jeg vet ikke hvordan dette strikketøyet eller diagram B ser ut. Men "på andre omgang felles jevnt fordelt 4 m." Det betyr at du først strikker første "linja" i diagram B, i neste linje skal du altså felle, så diagram B kan umulig være et et mønster, her sliter jeg litt. Men felle jevnt betyr at når du har 2x130 masker, skal du strikke to masker sammen slik at de blir en ved ca maske nr 35/36 og 75/76 etter hver "sidetråd".

Har du kommet så langt er det lett: " Strikk 10 omg."Så verre, men det gjelder bare å ha tunga rett i munnen og lese nøye mens du holder på: " fell i sidene på neste omg slik; strikk 1 merkem": strikk den maska du festa den første tråden i som vanlig, "2 r sm" strikk de neste to sammen slik at de blir en maske, "strikk som før til 2 m før neste sidem" sidem er den neste tråden," ta 1 m løs av" bare hekt en maske over til den pinnen du strikker på uten å strikke den, "1 r": strikk én vanlig maske, "trekk den løse m over": hekt den løse masken som du ikke strikket (nr.2 på høyre pinne) over den første masken du nettopp strikket og over selve pinnen, "1 r (=merkem)": strikk den masken du har tråd i som vanlig, "2 r sm" strikk de to neste sammen slik at de blir en, "strikk til 2 m før neste sidemerke, ta 1 m løs av, 1 r, trekk den løse m over = 4 m felt.": Det samme som over, når du har kommet så langt klarer du denne.

Fortell meg hva dette er, da. jeg ser det ikke helt for meg.

strikk 1 merkem": strikk den maska du festa den første tråden i som vanlig, "2 r sm" strikk de neste to sammen slik at de blir en maske, "strikk som før til 2 m før neste sidem" sidem er den neste tråden," ta 1 m løs av" bare hekt en maske over til den pinnen du strikker på uten å strikke den, "1 r": strikk én vanlig maske, "trekk den løse m over": hekt den løse masken som du ikke strikket (nr.2 på høyre pinne) over den første masken du nettopp strikket og over selve pinnen, "1 r (=merkem)": strikk den masken du har tråd i som vanlig, "2 r sm" strikk de to neste sammen slik at de blir en, "strikk til 2 m før neste sidemerke, ta 1 m løs av, 1 r, trekk den løse m over = 4 m felt.":

Skal vi seeee... Nå skal jeg begynne her. Og da er jeg blank igjen...Hensikten er å felle masker..? Nå er jo merkemaskene ti rader lenger ned.. skal jeg flytte dem opp først?

Gosj altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

strikk 1 merkem": strikk den maska du festa den første tråden i som vanlig, "2 r sm" strikk de neste to sammen slik at de blir en maske, "strikk som før til 2 m før neste sidem" sidem er den neste tråden," ta 1 m løs av" bare hekt en maske over til den pinnen du strikker på uten å strikke den, "1 r": strikk én vanlig maske, "trekk den løse m over": hekt den løse masken som du ikke strikket (nr.2 på høyre pinne) over den første masken du nettopp strikket og over selve pinnen, "1 r (=merkem)": strikk den masken du har tråd i som vanlig, "2 r sm" strikk de to neste sammen slik at de blir en, "strikk til 2 m før neste sidemerke, ta 1 m løs av, 1 r, trekk den løse m over = 4 m felt.":

Skal vi seeee... Nå skal jeg begynne her. Og da er jeg blank igjen...Hensikten er å felle masker..? Nå er jo merkemaskene ti rader lenger ned.. skal jeg flytte dem opp først?

Gosj altså.

Du flytter den løse tråden du merket masken med opp, ja. Den nye merkemasken er rett over den forrige. Så strikker du den masken på vanlig måte, og følger oppskiften videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du flytter den løse tråden du merket masken med opp, ja. Den nye merkemasken er rett over den forrige. Så strikker du den masken på vanlig måte, og følger oppskiften videre.

Ok... men jeg skjønte ikke stort av det allikevel.. hvis poenget er å felle av et visst antall masker på et visst antall runder, så synes jeg det var en unødvendig vanskelig måte å si det på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Strikkehjelp

Ok... men jeg skjønte ikke stort av det allikevel.. hvis poenget er å felle av et visst antall masker på et visst antall runder, så synes jeg det var en unødvendig vanskelig måte å si det på..

Det er hensikten ja: å felle foran og bak disse "merkemaskene(også kalt sidem)". Språket er sånn, det er ikke meningen uinnvidde skal forstå koden :) det står bare hva du skal gjøre, ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hensikten ja: å felle foran og bak disse "merkemaskene(også kalt sidem)". Språket er sånn, det er ikke meningen uinnvidde skal forstå koden :) det står bare hva du skal gjøre, ikke hvorfor.

I see... fantastisk. Jeg googlet og fant en video på "løs av og trekk over" greia. Det var så enkelt at den som skrev oppskriften MÅ være utdannet i forsvaret... (Det SVENSKE forsvaret!) *sniff*

Og da fatta jeg poenget. Kommer fint videre nå! Tusen hjertelig for hjelp! :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kanskje til hjelp?

Skal ikke si det for sikkert men tror jeg forstår det. Strikkeoppskrifter kan være ganske kryptiske før man blir vant til det. Regner med at du strikker på rundpinne?

”Ta fem masker løst av” – flytt fem masker over på neste pinne uten å strikke dem.

”Sett et merke rundt neste maske = sidemaske” – finnes egne maskmørker men jeg pleier bare å bruke en garntråd i en annen farge. Denne merkingen gjør at du hele tiden vet hvor siden på det strikker er. Så ermene kommer jevnt på hver sin side hvis det er en genser for eksempel.

” Sett et merke rundt 1 m i andre siden = 129 m til hver del” – tell 129 masker og sett et tilsvarende merke etter den 130 masken.

Hvis jeg har forstått oppskriften riktig skal du nå ha 265 masker totalt?

"Strikk mønster etter diagram B" – husk at diagram leses fra høyre. Jeg pleier å kopiere og evt. forstørre diagrammet og stryke over etter hvert som jeg er ferdig med omgangene for ikke å gå i surr.

"På andre omgang felles jevnt fordelt fire masker" – å felle to masker betyr å strikke to masker sammen. Du feller jevnt ved å felle to masker mellom hvert sidemerke, for eksempel de to første maskene etter sidemerket og to sammen etter 65 masker. Gjenta etter neste sidemerke.

" fell i sidene på neste omgang slik; strikk 1 merkem ”Strikk den første masken vanlig for så å strikke de to neste sammen (som ved fellingen).

"strikk som før til 2 masker før neste sidemaske" – strikk som vanlig til 2 masker før sidemerket.

”Ta en maske løst av, 1 rett, trekk den løse masken over, 1 rett (=1 merkemaske)” – ta en maske over på høyrepinne uten å strikke den, strikk neste maske og trekk masken du ikke strikket over masken du strikket (en annen måte å felle på enn å strikke maskene sammen)

” 2 rett sammen, strikk til 2 masker før neste sidemerke, ta 1 maske løst av, trekk den løse over = 4 masker felt) – strikk de to neste maskene sammen og strikk til 2 masker før sidemerket. Ta en maske løst av, strikk neste maske og trekk den løse masken over den strikkede masken (som over)

Lykke,lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...