Gjest mnm Skrevet 8. november 2001 Del Skrevet 8. november 2001 Hei Høres sikkert merkelig ut, men min sønn på to og et halvt år er ikke plaget hele tiden. Kun nå han er forkjølet. Fikk en ubehagelig opplevelse her i sommer. Da var han ganske tett. Startet opp med medisiner igjen som ikke hadde vært i bruk på en stund. Da fikk han iritasjons hoste. fikk hosteannfall vært åttende sekund. Ja jeg telte. Det endte med legevakt tur, og legen sa slutt med medisiner litt for det er den som irriterer. Nå lurer jeg skal han bruke flutide vær dag året rundt, eller holder det med når jeg merker symptomer til forkjølelse? Sist han var dårlig måtte vi på legevakta igjen, og da måtte han sitte i en sånn pustemaskin. Begynner han å bli værre? Legen sa at hjemmemedisinen ikke ville virke for han var for tett,de ville ikke nå helt ned i lungene. Han har fast lege, men han var borte på den tiden. Hva med røyk? Vi begge røyker men ute, eller inne på et rom på kvelden hvor han alldri er. Har skikkelig dårlig samvittighet over dette. Han er jo ike et kronisk astma barn, bare periodevis. Jeg er lik. Er dette arvelig? Uff litt langt og rotete kanskje men det er så mye man lurer på. Syns ikke jeg får skikkelig svar fra legen heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38369-astma-av-og-til/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Astma er en sykdom som kommer og går. Den er definert som en kronisk betennelsestilstand i lungene. Den gir symptomer av og til. Derfor er nok gutten din "syk" bare av og til, han har heldigvis gode perioder innimellom. Så slik er astma. Mange astmatikere blir særlig dårlig når de er forkjølet. Det kommer av at luftveiene som fra før er irritert, reagerer i denne situasjon med å bli enda mer irritert. Så mange astmatikere kan ha en tung periode når de er forkjølet. For det første bør du få et behandlingsskjema fra din faste barnelege. Hvorfor du blir bedt om å stoppe medisinering, vet jeg ikke. Prinsippet i inhalasjonsbehandling ( Flutide) er at den skal brukes daglig året rundt, fordi den forebygger nye anfall og behandler de irriterte slimhinnene. Så dette må du spørre din egen lege om. Hvis gutten hoster så mye at han ikke får inn medisinen, bør han kanskje ta medisinen på en annen måte enn den han nå bruker. Nesten all astmamedisin kan gis på flere måter. At han måtte bruke forstøverapparat på legevakten er ikke så rart. Apparatet gir større doser, og er lett å gi til en liten gutt. Han får i seg masse medisin raskt. Selvsagt har jeg mange kommentarer for røyken, men skal spare dere for det så lenge dere sparer gutten. Passiv røyking er like farlig som aktiv røyking på barn, viser det seg. Så hold røyken langt unna. Som nevnt innledningsvis er astma en kronisk sykdom. Den bare gir ikke symptomer hele tiden. Astma er også en sykdom som kan gå i arv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38369-astma-av-og-til/#findComment-145684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.