Gå til innhold

Øm nederst i magen.


Gjest Sarasota

Anbefalte innlegg

Hei Jeg er en kvinne på 32 år, som er plaget med ømhet i nederste del av magen og over mot høyre side(livmor og over i høyre eggstokk?) . Dette har vedvart 4-5 mnd i varierende grad og lurer på om dette kan ha sammenheng med at jeg i denne perioden og fortsatt tar cerazette minipiller? Jeg har tatt en graviditetstest og sjekket at jeg ikke er gravid. Jeg har ny seksualpartner og opplever ubehag/ trykk i magen/støtsmerter ved samleie, noe jeg tidligere aldri har opplevd. Min nye kjæreste er bedre utstyrt enn tidligere kjærester. Dette har kanskje også en innvirkning. Jeg har født to barn, den yngste i begynnelsen av 2010, og var ikke på etterkontroll etter denne fødselen. Har ikke hatt noen gynekologisk undersøkelse senere heller. Har heller ikke undersøkt meg for kjønnsykdommer, selv om jeg har hatt flere seksualpartnere. Tidligere har jeg også hatt flere spontanaborter, og en ex-u som ikke ble opperert. Jeg har bestillt meg time for gu hos fastlegen, men det er en og en halv måneds ventetid så spør om råd her i ventetiden. Hva kan denne ømheten være/ komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være (men behøver ikke !) symptomer på den godartede sykdom endometriose hvor det finnes vev som likner på livmorslimhinnen (fra innsiden av livmoren) ute i bukhulen. Det kan gi smerter ved samleie og ved menstruasjon, men du har kanskje ikke blødninger med Cerazette? Man kan bare påvise tilstanden ved kikkhullsoperasjon. I noen tilfeller kan man operere, andre ganger gir man hormonbehandling, f.eks. p-pille og helst uten pause så blødingene stoppes. Du vil nok få henvisning til gynekolog fra din fastlege, men du kan foreslå fastlegen at du bruker p-piller i mellomtiden, f.eks. Microgynon som du kan ta uten pause.

Du finner mye om endometriose på nettet, f.eks. http://www.endometriose.no/

Men det er bare et forslag til hva som kan være årsaken. Uansett tror jeg ikke at det er noe farlig på gang.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...