Gå til innhold

Samordning av uførepensjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hustru ufør fra tidligere. Jeg ufør etter en trafikk ulykke Pensjonen vår blir samordnet.

Hvordan vil dette samordningsbeløpet bli i fremtiden? Vil samordningsgapet øke etter som pensjonene øker i takt med reguleringen av Grunnbeløpet?

Spørsmålet er interessant i den erstatningssak som skal reise mot forsikringsselskapet.

Samordning må dekkes som inntektstap av forsikringsselskapet. Idag utgjør dette kanskje 12000 kr i året.

Vil dette da øke til et vesentlig høyere beløp, gjennom økningen av grunnbeløpet.

Hmm det ble litt kronglete?

Fortsetter under...

Irene Grøneng
Skrevet

Er det dette med at dere hver får redusert grunnpensjonen fra 100% til 75% av grunnbeløpet når den andre har egen pensjon du tenker på?

I så fall endres dette i takt med grunnbeløpsendringene - altså forskjellen er konstant 25% av G.

Fremtidige regelendringer skal jeg ikke begi meg ut på å spå ;-)

Skrevet

Er det dette med at dere hver får redusert grunnpensjonen fra 100% til 75% av grunnbeløpet når den andre har egen pensjon du tenker på?

I så fall endres dette i takt med grunnbeløpsendringene - altså forskjellen er konstant 25% av G.

Fremtidige regelendringer skal jeg ikke begi meg ut på å spå ;-)

Ja det må være dette.

Det vil si at jeg kan kreve dette samordningstapet dekket av forsikringselskapet. Forsikringsselskapet skal jo dekke min tapte arbeidsinntekt utover det jeg mottar i trygd. Hadde jeg fortsatt jobbet så hadde min hustru mottatt full pensjon. Når jeg så ble ufør etter en trafikk ulykke så "straffes" hun med at trygden hennes reduseres som følge av samordning. Noen må betale denne forskjellen og her vil det være naturlig å kreve at forsikringselskapet må dekke dette tapet. Vi som familie skal jo ha den samme inntekt som om jeg var i arbeid.

Dette betyr videre at dette "samordningstapet" må reguleres etter forventet økning i folketrygdens grunnbeløp.

I dag utgjør en slik samordning litt over 1000 kr i måneden og om 10 år så vil det kanskje være det dobbelte. Altså får min advokat en liten oppgave å stipulere forventet økning i folketrygdens grunnbeløp.

Jeg var mest interessert i om man kan se samordningen i forhold til folketrygdens grunnbeløp og det tolker jeg dithen at det er korrekt.

Takk for et avklarende svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...