Gå til innhold

første menstruasjon og bading


Gjest Emsen

Anbefalte innlegg

Min fjortenårige datter hadde for en knapp måned siden sin første menstruasjon. Den varte fem dager, var nok sparsom og blanding av blod/brunt, og forløp helt uten plager. Nå skal vi til syden en uke, der bading for henne står særdeles sentralt. Jeg håper at menstruasjonen ikke kommer helt regelmessig allerede nå, for da vil hun ha menstruasjon under nesten hele oppholdet. Nå lurer jeg på hva vi gjør dersom hun er så uheldig at hun får menstruasjon mens vi er i spania...hun har aldri brukt tampong før, og jeg tror hun vil oppleve det ubehagelig å bruke. Men - hvis ferien kan reddes på denne måten, så vil hun nok føle at hun bare må. Er det greit å bade i leilighetens bassenger med tampong? Hva med å bade i havet med tampong? Er det ene bedre enn det andre for hennes helse? I begge disse tilfellene - må tampong i så fall byttes umiddelbart etter badet, eller kan den sitte på det normale antall timer? Dersom det kun kommer littegranne blod, evt bare brunt, er det bedre (eller i hvert fall mulig) å bade i havet uten tampong, eller vil risikoen for infeksjon øke når tampong ikke brukes? kort sagt - jeg er ute etter hvilke vurderinger jeg kan gjøre når jeg eventuelt må ta badeavgjørelser i ferien :-). Lurer også på om vi tar en sjanse når det gjelder bading, tenker da på infeksjoner, og hvor stor risikoen eventuelt er. Og gjerne en vurdering på om det er en grei risiko å ta, helhetlig vurdert :-) Hvorvidt vi egentlig burde ha brukt tabletter for å utsette menstruasjon er vel også en tanke, men jeg er litt skeptisk siden hun er så ung og vi ikke vet noe om syklusen hennes enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er som du sier - umulig å vite når neste mens kommer, det er ikke så mange som er helt regelmessige de første syklusene, og dere vet jo heller ikke om hennes syklus etterhvert vil være på 23 eller 38 dager eller noe midt i mellom som er mest vanlig.

Derfor ville det heller ikke være noe vitis i å ta tabletter som skal utsette mensen, da er man avhengig av å vite når forventet mens er. Og slike tabletter kan ofte lage mer kluss enn nytte for de helt unge.

Jeg ville tatt med forskjellige typer bind, og de aller minste tmpongene, i kofferten.

Så ville jeg kjøpt et pa ekstra bikinier / badedrakter, slik at hun har nok å bytte på. Og noen små shortser, som er greie å sole seg i selv om man har bind på.

Så ville jeg satset på at hun blør like lite som sist, og badet uten tampong/ bind, og skiftet bukse med en gang hun kommer opp.

Blør hun mye, får hun heller prøve med tampong. Men å bade med tampong er en infeksjonsrisiko, så da må tampongen av umiddelbart etter hun kommer opp.

Tror man bassenget eller havet der man er ikke holder god badevannssstandard, ville jeg ikke badet med tampong.

Å bade uten tampong er ikke større risiko for infeksjon.

Blør hun en del ville jeg holdt meg i havet, både for egen og andres hygienefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre er dere for sent ut for med tabletter å ha kontroll over syklus og mulighet for å hindre blødning under ferien. En svak p-pille brukt i en måneds tid vil ikke påvirke kroppen ut over brukstiden, men den metode er utelukket da oppstart skulle ha vært ved forrige menstruasjon. (Man kan også utsette med hormontabletter og oppstart 5-7 dager før ventet menstruasjon, men det er for usikkert da man ikke helt vet når neste menstruasjon kommer.)

Så da er det bare å håpe at det ikke blir blødning under ferien. Ofte er det lenger mellom menstruasjonene i starten.

Med hensyn til tampong er største problemet om hun i det hele tatt kan bruke dem. Det kan være vanskelig før det har vært samleie. Forsøk med tampong av merket Tampax i minste størrelse med innføringshylse, smør med litt vaselin og se om det går å lirke den inn.

Med hensyn til bading i basseng har vi ikke gode studier om det er farlig, men jeg tror at dere kan ta det helt avslappet. I basseng er det klor for å drepe bakterier, og havet er salt. Det er ikke kjent at ‘vanlige bakterier’ kan påføre kvinner underlivsinfeksjon. Underlivet er et område hvor det er en naturlig beskyttelse mot infeksjon. Tenk på jentebabyer med en bleie fylt med avføring rik på ulike bakterier, det skader ikke. Om en tampong i det hele tatt beskytter, er vel heller tvilsomt, den kan jo suge ekstra vann inn i skjeden. Den bør logisk fjernes rett etter badet. Det praktiske med en tampong er å unngå at det kommer blod i truse/badedrakt. Da kanskje et truseinnlegg kan gjøre samme nytte.

Mine vurderinger er altså ikke faglig dokumentert, men litt sunn fornuft. Ta det med ro, ikke tenk på infeksjon, men bare på å unngå det ubehagelige at hun blør igjennom så det blir synlig blod.

Jeg håper at dere får en fin ferie, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...