Gå til innhold

Flere spørsmål om svangerskapspermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har svart meg veldig bra på mine spørsmål om svangerskapspermisjon tidligere, og nå har jeg noen flere. Håper du kan svare nå også.

Jobber nå ca 90 prosent i bedriften (kjemisk industri). Akkurat nå er det en liten markedskrise og selv om jeg har unngått permittering/oppsigelse, så kan man aldri vite.

Dersom jeg blir gravid etter å ha fått permitteringsvarsel, er blitt permittert eller er i oppsigelsestiden, har jeg da krav på svangerskapspermisjon? Og ved oppsigelse er det noen forskjell om jeg sier opp selv eller blir oppsagt av bedriften?

Jeg søker nå andre jobber, og kan muligens få permisjon fra jobben min dersom jeg får et lærervikariat f.eks. Dersom jeg blir gravid mens jeg har permisjon, kan jeg da få svangerskapspermisjon fra den dagen jeg skulle ha vert i jobb igjen ( f.eks fra skoleårets slutt)?

Dersom jeg nå blir gravid og går ut i svangerskapspermisjon, kan jeg da ta en annen jobb (lærervikariat f.eks) uten å informere arbeidsgiver? At jeg må avtale med trygdekontoret er selvsagt, men kan arbeidsgiver lage problemer? Siden man taper feriepenger på denne ordningen, så er det jo fristende å jobbe litt mens man likevel går hjemme.

På forhånd takk. Det er godt å slippe å gå på trygdekontoret med "what if" problemstillinger!

Mvh

Irene Grøneng
Skrevet

Retten til permisjoner er hjemlet i arbeidsmiljøloven eller arbeidsavtale/tariffavtale.

folketrygdloven regulerer hvor mye du får i fødselspenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...