Gå til innhold

Angst - Kjære NHD


Gjest liten og redd

Anbefalte innlegg

Gjest liten og redd

Jeg er så fortvilet..vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har sosial angst. Får helt panikk av å være i butikken eller posten eller ute blandt folk. Får vondt i kroppen og blir svimmel..legen spurte hva det verste som kunne skje var - og det er å svime av...Jeg vet at det ikke er noen krise..men det kjennes sånn..Så jeg lar vær med å gå ut. Når jeg skal handle setter jeg opp nøyaktig hva jeg skal ha så jeg slipper å lete i butikken for da kommer svimmelheten. Jeg fikk 2 ukers sykemelding og Seroxat. Nå skal jeg på jobben igjen..jeg greier det ikke. Jeg har små mål hver dag - en tur på gratneri - en tur på Mc.Donalds :-) eller en tur på posten..og det går...ok - jeg er svimmel og får hjertebank, men jeg greier det.....har en ting hver dag. Hjemme er den eneste plassen jeg er "trygg"..men nå kommer litt av den samme panikken hjemme også når jeg får folk, og det er slitsomt.

Sliter veldig med stiv nakke og fysioen mener svimmelhet kommer av dette...men jeg er bare svimmel ute aldri hjemme....har skikkelig vondt i hodet og vet dette er nok på grunn av nakken..men klarer likevell å overbevise meg om at jeg har kreft eller svulst på hjernen....så på toppen av all sosial angst er jeg livende redd for sykdom.

Jeg sliter med maten (ja - nå får du hele leksa). Hver gang jeg skal spise - og da særlig med andre kjennes det ut som om maten skal sette seg fast i halsen og jeg vil kveles. Får panikk og greier ikke spise mer. Dette skjer også når jeg e ralene....kameraten min var innom her en dag og sa jeg var tynnere for hver gang han så meg. Jeg fatter det ikke....ris eller spagetti setter seg fast.

Jeg er voksen - har alt tilrettelagt rundt meg og burde leve livet, men det er for mey dritt.

Jeg snakker endel med venner om dette og det gjør godt - men jeg trenger noen som kan si at dette kommer jeg meg utav - at dette går over.

Og jobben..jeg greier ikke gå tilbake enda...vil være litt bedre / greie litt mer først. Sover 12 timer hver natt istede for 5-6 timer, og er likevell stuptrøtt. Griner for ingenting og selv det å rydde ut av vaskemaskinen er en kjempeopgave..

Jeg skal til legen imorra for da har jeg vært på Seroxat 14 dager..og jobb etter helga...men jeg er ikke klar. Skal jeg si det?

Og vær så snill....si dette går over.

Klem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg skal si det du ønsker: Det går over.

Men det tar mer tid enn 2 uker, og sannsynligvis trenger du mer enn Seroxat, og du er godt i gang.

Etter 4-6 uker på Seroxat vil du føle deg bedre. Du bør også få samtalebehandling i form av kognitiv terapi.

En alvorlig sosial fobi tar det 8-12 måneder å behandle. Du bør bruke Seroxat hele denne tiden + et år til.

Kan du be om gradert sykmelding?

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten og redd

Jeg skal si det du ønsker: Det går over.

Men det tar mer tid enn 2 uker, og sannsynligvis trenger du mer enn Seroxat, og du er godt i gang.

Etter 4-6 uker på Seroxat vil du føle deg bedre. Du bør også få samtalebehandling i form av kognitiv terapi.

En alvorlig sosial fobi tar det 8-12 måneder å behandle. Du bør bruke Seroxat hele denne tiden + et år til.

Kan du be om gradert sykmelding?

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Nå spør jeg sikkert veldig dumt - men hva er gradert sykemelding?

Og hvor lenge bruker man ha bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Nå spør jeg sikkert veldig dumt - men hva er gradert sykemelding?

Og hvor lenge bruker man ha bivirkninger?

Spørsmålet ditt er ikke dumt, men en god påminnelse til meg om å uttrykke meg tydeligere.

Gradert sykemelding er at en blir sykemeldt for en del av arbeidstiden - f.eks. 50%.

Dette brukes etter min mening alt for lite. Det er "skummelt" å gi angstpasienter lange perioder med hel (100%) sykmelding. Det kan ofte være vanskelig å komme tilbake igjen, og da har en gjort pas. en bjørnetjeneste.

Mange greier å holde kontakt/være på jobben noen timer hver dag. Dette kan en nyttigggjre seg ved delvis sykemelding i en eller annen prosent (%).

De fleste bivirkninger forsvinner etter noen uker, men kan komme kortvarig tilbake ved doseøkning. Noen bivirkninger kan hos enkelte vare hele behandlingsperioden.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...