Gå til innhold

Hjelp jeg er blitt trygdesvindler!

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)
Skrevet

Jeg er ei jente på 23 år som går på yrkesretta attføring. Jeg var en dag i en barnehage, og fant ut att det egentlig ikke passet til meg i det hele tatt. Dette ga jeg beskjed om til saksbehandleren min på Aetat. Jeg har siden prøvd å finne meg en ny hospiteringsplass og det har vært mye fram og tilbake. Men for noen dager siden traff jeg på han som hadde med økonomien min å gjøre. Han sa jeg hadde fått utbetalt ca. 20 000 i husholdnigsutgifter som jeg egentlig hadde rett på så lenge jeg ikke var i tiltak. Nå snakka han om att de kom til å stoppe disse utbetalingene og kanskje kreve dem tilbake. Kan de virkelig gjøre det? Jeg har omtrent 9000 å leve for i månden, og jeg trenger virkelig penger nå før jul.

Jeg synest dette er veldig urettferdig fordi jeg ga beskjed til Aetat att jeg ikke fortsatte i jobben. Jeg visste heller ikke att jeg ikke hadde rett på disse husholdningspengene. Forhåpentlig så kommer jeg i gang med ett nytt tiltak i neste uke..

Skrevet

Når det gjelder ytelser fra Aetat så har du fått utdelt brosjyremateriell e.l. hvor det står i detalj hva som er kravene til de enkelte ytelsene og hva som er dine forpliktelser.

Hvis du ikke har lest det grundig nok (som vel de færreste gjør) så er det ditt problem...

Statlige etater som gir ut slike ytelser har vært gjennom alle mulige former for både svindel og feilutbetaling som følge av misforståelser - og de har endret reglene slik at det knapt nok er rom for virkelige misforståelser lenger.

Irene Grøneng
Skrevet

Aetat skal behandle saken som en feilutbetalingssak, men om og eventuelt hvor mye de kan kreve deg for blir en vurderingssak.

Spørsmålet er hvem som er årsak til feilen (du eller aetat). er det aetat får vi så spørsmålet om du har vert i _aktsom_god tro. Altså må man vurdere hva du har blitt informert om (hvilke brosjyrer du har fått, hva står der, kan det misforstås, hva stod i vedtakene du fikk, hvilke informasjon har du gitt og hvilken informasjon har du fått). Det er ikke fullt så enkelt som singularity vil ha det til.

Dersom Aetat har gjort feil og du burde forstått at det var feil, er utgangspunktet at du skal betale tilbake halvparten. Dersom du ikke hadde grunn til å forstå at det var en feil skal du ikke betale tilbake noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...