Gå til innhold

Doktor, hva er dette?

Anbefalte innlegg

Gjest nn i dag

Er en jente på 21 år. Hadde litt atopisk eksem da jeg var liten som det ser ut som om jeg får litt tilbakefall av når vinteren kommer. Samtidig som jeg får dette rundt denne tiden, blir også brystvortene mine veldig tørre og får små sår. Særlig den ene.

Ser nesten litt betent ut, for den væsker litt. Har dette sammenheng med eksemen? Samboeren min er veldig glad i å suge på dem, kan dette være grunnen?? Hvorfor blir de isåfall bare såre på høsten/vinteren? Dette bekymrer meg litt, så håper du har noe svar? Smører nå brystvortene med Locobase og noen ganger litt hydrokortison 1% salve...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38478-doktor-hva-er-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Atopisk eksem er, som du sikker har erfart, kjennetegnet av at huden har lavere innehold av fuktighet enn normalt. Huden bruker gjerne fett og andre substanser til å binde fuktighet. En atopiker har for lite av disse stoffene.

Når luften er tørr om høsten og vinteren fordamper mer væske fra huden. Samboeren din fjerner nok også litt fett etc. fra huden når han kjærtegner brystene dine. Samlet kan det hos den som i utgangspunktet har hud med lavt fuktighetsinnhold føre til sår og sprukken hud eventuelt med tilløp til infeksjon. Locobase er ofte et bra middel ved tørr hud.

For en sikker vurdering må du rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38478-doktor-hva-er-dette/#findComment-145645
Del på andre sider

• 3 år senere...

Atopisk eksem er, som du sikker har erfart, kjennetegnet av at huden har lavere innehold av fuktighet enn normalt. Huden bruker gjerne fett og andre substanser til å binde fuktighet. En atopiker har for lite av disse stoffene.

Når luften er tørr om høsten og vinteren fordamper mer væske fra huden. Samboeren din fjerner nok også litt fett etc. fra huden når han kjærtegner brystene dine. Samlet kan det hos den som i utgangspunktet har hud med lavt fuktighetsinnhold føre til sår og sprukken hud eventuelt med tilløp til infeksjon. Locobase er ofte et bra middel ved tørr hud.

For en sikker vurdering må du rådføre deg med legen din.

A-Creme virker godt og lindrende på (meget) tørr hud, men man kan også bruke feks hæl og fotbalsam, som er mye tykkere enn A-Cremen. Fotbalsamene kan brukes over hele kroppen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38478-doktor-hva-er-dette/#findComment-1219061
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...