Gå til innhold

Barnehage-Kontantstøtte

Anbefalte innlegg

Jeg har sønnen min i barnehage 2 dager i uken, og vil derved få redusert kontantstøtten ganske mye.

Jeg bruker ikke barnehagen mer enn ca 12 timer i uken, og burde derved få 60 % kontantstøtte.

Men barnehagen har åpningstid fra 7 til 17, altså 10 timer hver dag, og 2 barnehagedager blir derfor 20 timer! Og på trygdekontoret sier de at kontantstøtten skal utregnes etter åpningstider.

Hvor står det noe om dette? Har ikke funnet den loven ennå! Og hva om jeg får en skriftlig avtale med barnehagen om at jeg ikke skal ha barnet der mer enn 12 timer i uken? Jeg syns det er vanvittig urettferdig system, det må da være mulig å regne dette ut fra faktisk oppholdtid i bhg og ikke etter åpningstider!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38488-barnehage-kontantst%C3%B8tte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.lovdata.no/all/tl-19980626-041-003.html

(Kopier hele linken, så virker den.)

Barnehagen fastsetter avtalt oppholdstid, og både du og Trygdekontoret skal vite hva den regner som din avtalte oppholdstid. Den beregnes i antall timer og vanligvis etter åpningstiden. Barnehagen kan jo normalt ikke selge den tiden som blir "til overs" ved at ungene ikke er der helt fra dørene åpnes til de stenges.

F.eks. hvis man har 40 % plass i form av to dager pr. uke, blir avtalt oppholdstid vanligvis (2 dager) X (antall timer barnehagen er åpen pr. dag) = f.eks. 2 X 9 = 18 timer, uansett hvor lenge ungen faktisk er i barnehagen de to dagene. Man får da 40% kontantstøtte (se linken).

Irene Grøneng

http://www.lovdata.no/all/tl-19980626-041-003.html

(Kopier hele linken, så virker den.)

Barnehagen fastsetter avtalt oppholdstid, og både du og Trygdekontoret skal vite hva den regner som din avtalte oppholdstid. Den beregnes i antall timer og vanligvis etter åpningstiden. Barnehagen kan jo normalt ikke selge den tiden som blir "til overs" ved at ungene ikke er der helt fra dørene åpnes til de stenges.

F.eks. hvis man har 40 % plass i form av to dager pr. uke, blir avtalt oppholdstid vanligvis (2 dager) X (antall timer barnehagen er åpen pr. dag) = f.eks. 2 X 9 = 18 timer, uansett hvor lenge ungen faktisk er i barnehagen de to dagene. Man får da 40% kontantstøtte (se linken).

Dersom du inngår en skriftlig avtale med barnehagen om 12 timer pr uke er det denne avtalen som skal legges til grunn og IKKE oppholdstiden.

Oppholdstiden brukes bare der det ikke er inngått annen avtale SKRIFTLIG. Den skriftlige avtalen må innebære at du faktisk ikke har lov å komme tidligere eller hente senere enn innenfor avtalen.

Dersom du inngår en skriftlig avtale med barnehagen om 12 timer pr uke er det denne avtalen som skal legges til grunn og IKKE oppholdstiden.

Oppholdstiden brukes bare der det ikke er inngått annen avtale SKRIFTLIG. Den skriftlige avtalen må innebære at du faktisk ikke har lov å komme tidligere eller hente senere enn innenfor avtalen.

Ja, hvis man avtaler skriftlig et antall timer, så er det jo dette timeantallet som blir avtalt oppholdstid. Slik avtale får man som regel bare hvis barnet har deltidsplass i form av korte dager (ikke et antall dager pr. uke).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...