Gå til innhold

Irriterende innslag om slanking


christiane

Anbefalte innlegg

Det er rett og slett irriterende med alle innslagene her, hvor enkelte lister opp høyde og vekt for å få slanketips.

Tror nok mange blir forvirret pga av navnet VEKT- og spiseforstyrrelser! Hva med å sløyfe det første?

Personlig så er det noen innslag her som har hjulpet meg, mange av dere er veldig flinke til å sette ord på følelser, følelser som jeg selv har men som jeg ikke har klart å sette ord på. Noen av innleggene har rørt meg til tårer, dette er livsviktige ting vi snakker om her og da blir det DUMT å lese om de som skriver her fordi de lurer på hvor mange kcal en banan inneholder eller lignende. Det samme gjelder de som lurer på om BMI er for høy eller for lav.

SF er ett sant helvete og vi trenger den støtten og forståelsen vi kan få fra hverandre.

Christiane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lonely

ENIG!!!

Da jeg først fant denne siden ble jeg glad for at jeg endelig hadde funnet noen som forsto meg...Endelig var det noen som delte de samme tankene og følelsene som de jeg har slitt med lenge. Det jeg derimot IKKE trenger å høre, er hvor mye hver enkelt veier, har gått eller når de spydde sist!!! Jeg har det nemlig like jævlig om jeg går opp eller ned noen kg, for det er nemlig ikke der problemet ligger! Når det kommer til stykket så stikker nok alt dypere enn det...Så det jeg ønsker meg mest fra denne siden er noen oppmuntrende ord på en dårlig dag, noen og dele gleden over å føle meg glad med, ja, i det hele tatt: mennesker som forstår og som jeg kan dele tankene mine med!

Skriv gjerne mer hvis du vil snakke :)

Klemmer fra ei som også er lei alt maset om vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan forstå at du syns det er irriteranes, men det er då heller ikkje mange innslag her det står om slanketips. Og alle takler sin sf forskjelig, så viss nokon har lyst å veta kor mykje kcal den og den matvaren inneheld, så er det heilt greit for meg. Men det hadde kanskje våre lika lett for dei som vil veta det og dei hadde kjøpt ei kcal bok. Og viss nokon oppgjer vekt så kan det og vera bra, særlig viss dei ikkje ser det sjølv at dei er tynnne, men då for høyra frå andre at dei er det. At andre oppgjer bmi, har ihvertfall ingen innvirkning på meg, me er då tross alt sjølv ansvarlig for vårt eige liv. Håper du ikkje syns dette var kritikk, men me vil vel alltid vera nokon som er uenige på dette området.

Klem frå Carolina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silja T

Jeg synes folk skal slutte å irritere seg så forferdelig over innleggene om vekt, slanking osv. Mengden innlegg som kritiserer vekt-innleggene er mye større enn mengden av de sistnevnte jo! Kan dere ikke bare innse at det alltid kommer til å være slike innlegg her, så vi slipper at hvert tredje innlegg er klage-innlegg?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest biblio

Dette er blitt ett problem etter at forumet "Vekt og slanking" BLE SLÅTT SAMMEN med forum for spiseforstyrrelser. Men vi slankere har nemlig også rett til å være her, det er derfor forumet ikke bare heter SF, men også Vekt - ok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er blitt ett problem etter at forumet "Vekt og slanking" BLE SLÅTT SAMMEN med forum for spiseforstyrrelser. Men vi slankere har nemlig også rett til å være her, det er derfor forumet ikke bare heter SF, men også Vekt - ok ?

Forumene ble ikke slått sammen! Mat og vekt ble tatt _bort_, men er nå tilbake igjen. (http://www.doktoronline.no/forum/21/)

Forumet her ble omdøpt til Vekt- og spiseforstyrrelser (vektforstyrrelser og spiseforstyrrelser), og _ikke_ Vekt og spiseforstyrrelser. En stor forskjell. Regulære slankere uten slike forstyrrelser hører _ikke_ hjemme i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg skjønner det nå !

Forumene ble ikke slått sammen! Mat og vekt ble tatt _bort_, men er nå tilbake igjen. (http://www.doktoronline.no/forum/21/)

Forumet her ble omdøpt til Vekt- og spiseforstyrrelser (vektforstyrrelser og spiseforstyrrelser), og _ikke_ Vekt og spiseforstyrrelser. En stor forskjell. Regulære slankere uten slike forstyrrelser hører _ikke_ hjemme i dette forumet.

Okei da forstår jeg hvorfor irritasjonen er tilstede ! Var ikke klar over at slankerene hadde fått eget forum, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG!!!

Da jeg først fant denne siden ble jeg glad for at jeg endelig hadde funnet noen som forsto meg...Endelig var det noen som delte de samme tankene og følelsene som de jeg har slitt med lenge. Det jeg derimot IKKE trenger å høre, er hvor mye hver enkelt veier, har gått eller når de spydde sist!!! Jeg har det nemlig like jævlig om jeg går opp eller ned noen kg, for det er nemlig ikke der problemet ligger! Når det kommer til stykket så stikker nok alt dypere enn det...Så det jeg ønsker meg mest fra denne siden er noen oppmuntrende ord på en dårlig dag, noen og dele gleden over å føle meg glad med, ja, i det hele tatt: mennesker som forstår og som jeg kan dele tankene mine med!

Skriv gjerne mer hvis du vil snakke :)

Klemmer fra ei som også er lei alt maset om vekt...

Hei lonely!

jeg er litt ening og litt uenig i hva du sier om slankeforumet for det er folk som er misfornøyd med seg selv som liker at de har noen som er på samme veien som dem, så føler de seg ikke alene!

jeg vet selv ikke hvordan det er å ha sf- men jeg hadde en venninne som hadde det og hun hadde det ikke så godt- men hun kom seg igjennom det og jeg håper også du gjør det!

hvis du vil prate så er det bare å si ifra til meg for jeg har litt erfaring og jeg kan kanske enkelt si at jeg er villig til å hjelpe!!

kos og klem helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette ting litt på spissen, så vil jeg si at det å spørre om slankeråd i dette forumet er like dumt som å gå på ett AA (anonyme alkoholikere) for å få oppskrifter på drinker!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Kjære Christina.Dette er et forum for spiseforstyrrelser. Likevel er det for mange et vektproblem som fører til at de utvikler en spiseforstyrrelse, derfor ser vi ikke at vi kan utelukke vekt/vektproblem. De som sliter med en spiseforstyrrelse er som regel overopptatt av mat, vekt, kropp og forhold til andre mennesker. Det vil være et vidt spekter av mennesker som på en eller annen måte err eller blir konfrontert med spiseforstyrrelser og vi håper at vi gjennom dette forumet kan nå så mange som mulig. For mange vil BMI være noe de ikke vet noe om , for andre tror de at de vet og andre vet osv. Dette skal forøvrig ikke være noe slankepanel, med slanketips. Håper du finner støtte og forståelse for det som du opplever er viktig for deg, så vil andre forhåpentlig finne støtte, få råd osv. for det som er viktig for dem.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

ENIG!!!

Da jeg først fant denne siden ble jeg glad for at jeg endelig hadde funnet noen som forsto meg...Endelig var det noen som delte de samme tankene og følelsene som de jeg har slitt med lenge. Det jeg derimot IKKE trenger å høre, er hvor mye hver enkelt veier, har gått eller når de spydde sist!!! Jeg har det nemlig like jævlig om jeg går opp eller ned noen kg, for det er nemlig ikke der problemet ligger! Når det kommer til stykket så stikker nok alt dypere enn det...Så det jeg ønsker meg mest fra denne siden er noen oppmuntrende ord på en dårlig dag, noen og dele gleden over å føle meg glad med, ja, i det hele tatt: mennesker som forstår og som jeg kan dele tankene mine med!

Skriv gjerne mer hvis du vil snakke :)

Klemmer fra ei som også er lei alt maset om vekt...

Kjære Lonely. Dette skal ikke være noe slankepanel med slanketips. Det er tenkt å være et forum for et vidt spekter av mennesker som lurer på forskjellige ting rundt det vide begepet spiseforstyrrelse. For veldig mange er det et vektproblem som fører til eller har ført til spiseforstyrrelsen og vi ser det derfor som en del av sf for veldig mange. Andre ser at de sliter i sitt forhold til mat, kropp, vekt og andre mennesker, mens andre opplever at tanker og følelser er det dominerende. Vi håper vi kan møte så mange som mulig i det akkurat de sliter med. Mange opplever de samme tanker og følelser som du beskriver så det er sikkert mange som kan forstå deg og dele tankene sine med deg!

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Dette er blitt ett problem etter at forumet "Vekt og slanking" BLE SLÅTT SAMMEN med forum for spiseforstyrrelser. Men vi slankere har nemlig også rett til å være her, det er derfor forumet ikke bare heter SF, men også Vekt - ok ?

Kjære biblio. Dette er i utgangspunkt et forum for spiseforstyrrelser. Vi har likevel valgt å kalle det Vekt -og Spiseforstyrrelser da det for svært mange er et vektproblem som fører til spiseforstyrrelsen. Det er mange som sliter med sitt forhold til mat, vekt, kropp og andre mennesker og som lurer om de har en spiseforstyrrelse. Andre har hatt en eller annen form for spiseforstyrrelse i årevis og opplever f.eks. at ordet vekt er tabu. Vi ønsker å møte alle kategorier i dette forumet.Det som vi imidlertid ikke ønsker og som vi gjentatte ganger har påpekt er forøvrig at dette IKKE skal være et slankepanel med slanketips.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei lonely!

jeg er litt ening og litt uenig i hva du sier om slankeforumet for det er folk som er misfornøyd med seg selv som liker at de har noen som er på samme veien som dem, så føler de seg ikke alene!

jeg vet selv ikke hvordan det er å ha sf- men jeg hadde en venninne som hadde det og hun hadde det ikke så godt- men hun kom seg igjennom det og jeg håper også du gjør det!

hvis du vil prate så er det bare å si ifra til meg for jeg har litt erfaring og jeg kan kanske enkelt si at jeg er villig til å hjelpe!!

kos og klem helle

Tror kanskje jeg trenger råd fra en som deg nå, Helle...Derfor er jeg veldig glad for at du svarte på innlegget mitt!

Har hatt sf mer eller mindre siden jeg var 15 (er 19 nå) men i perioder har jeg vært helt "frisk". Jeg har spist normalt, men tankene har hele tiden vært de samme. Problemet mitt nå er at det siste året har jeg slitt veldig, og dette har ført til at jeg har mistet min beste venninne. Vi har vært venninner i mange år og er så godt som halve hverandre. Men hun takler ikke min sf! Hun har trekt seg mer og mer unna og nå har vi nesten ikke kontakt lenger. En gang sa hun til og med at hun blir kvalm og ikke klarer å spise når jeg er i nærheten! Dette sårer veldig, men på en måte forstår jeg henne... Hun vet ikke hvordan hun skal gå fram, men jeg vil ikke miste henne!!! Reagerte du noen gang på denne måten ovenfor din venninne? Trenger å høre hvordan du hadde det, slik at jeg kanskje kan snakke med henne og få henne til å forstå...

Håper på svar, orker ikke å være alene lenger...

*Klemmer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg trenger råd fra en som deg nå, Helle...Derfor er jeg veldig glad for at du svarte på innlegget mitt!

Har hatt sf mer eller mindre siden jeg var 15 (er 19 nå) men i perioder har jeg vært helt "frisk". Jeg har spist normalt, men tankene har hele tiden vært de samme. Problemet mitt nå er at det siste året har jeg slitt veldig, og dette har ført til at jeg har mistet min beste venninne. Vi har vært venninner i mange år og er så godt som halve hverandre. Men hun takler ikke min sf! Hun har trekt seg mer og mer unna og nå har vi nesten ikke kontakt lenger. En gang sa hun til og med at hun blir kvalm og ikke klarer å spise når jeg er i nærheten! Dette sårer veldig, men på en måte forstår jeg henne... Hun vet ikke hvordan hun skal gå fram, men jeg vil ikke miste henne!!! Reagerte du noen gang på denne måten ovenfor din venninne? Trenger å høre hvordan du hadde det, slik at jeg kanskje kan snakke med henne og få henne til å forstå...

Håper på svar, orker ikke å være alene lenger...

*Klemmer*

Halloisen!!

Det venninna de sa er helt dust, spør du meg!!!

Når venninna mi var på sitt værste så sa jeg ikke slike ting som jeg visste ville såre... jeg tror kanskje venninna de er redd for hun vet kanskje ikke helt hva som skjer med deg, alle trekker seg litt unna når de er usikre på ting.

Det du kan prøve er å prate med henne og først og fremst si hva sf er for det er mange som ikke vet det.

og kanskje si hva hun kan gjøre for å hjelpe, feks når jeg fikk vite at venninna mi led av sf så ble jeg også litt redd med en gang for man leser om det i ukeblader og aviser men man tror aldri at det kan ramme deg selv eller nærme venner.

Sånn som meg selv, alle tok avstand fra meg fordi jeg hadde epelipsi og fikk anfall, folk er redd for hva som var galt med meg, hvis de var nær meg trodde de kanskje at de kunne bli smittet.

jeg tror at venninna de også føler det slik på en måte.

Et godt råd: prat med henne få henne til å forstå, hvis hun ikke aksepterer det så kanskje hun ikke er en god venn for gode venner skal stå igjennom tykt og tynt sammen.

Prat med henne og skriv til meg så jeg får vite hvordan det går, men bare hvis du vil!

LYKKE TIL :o)

håper det går bra!!

Mange sommer klemmer fra helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Sundgot Schneider, lege

Tror kanskje jeg trenger råd fra en som deg nå, Helle...Derfor er jeg veldig glad for at du svarte på innlegget mitt!

Har hatt sf mer eller mindre siden jeg var 15 (er 19 nå) men i perioder har jeg vært helt "frisk". Jeg har spist normalt, men tankene har hele tiden vært de samme. Problemet mitt nå er at det siste året har jeg slitt veldig, og dette har ført til at jeg har mistet min beste venninne. Vi har vært venninner i mange år og er så godt som halve hverandre. Men hun takler ikke min sf! Hun har trekt seg mer og mer unna og nå har vi nesten ikke kontakt lenger. En gang sa hun til og med at hun blir kvalm og ikke klarer å spise når jeg er i nærheten! Dette sårer veldig, men på en måte forstår jeg henne... Hun vet ikke hvordan hun skal gå fram, men jeg vil ikke miste henne!!! Reagerte du noen gang på denne måten ovenfor din venninne? Trenger å høre hvordan du hadde det, slik at jeg kanskje kan snakke med henne og få henne til å forstå...

Håper på svar, orker ikke å være alene lenger...

*Klemmer*

Kjære lonely. Du har hatt en god venninne i mange år ,men nå kan det se ut som om det kanskje er blitt litt for mye for henne. Det som er viktig er at venner og venninner ikke er fagpersoner og ofte kan føle at de ikke strekker til. Din venninne har sikkert vært veldig glad i de periodene du har vært "frisk" og kanskje følt at hun har "sviktet" når du igjen har hatt dine vanskelige perioder. Lurer på om du noen gang har snakket med henne om hvordan denne tiden med din sf har vært for henne? Venninner vil så fryktelig gjerne gjøre ting godt. Det at hun nå trekker seg unna kan være at hun blir redd, føler for stort ansvar for deg, ikke strekker til, føler seg litt skyldig osv. Er din venninne den eneste som vet om det? Bærer hun på en hemmelighet sammen med deg? Har du andre nære personer som vet det, hvor du kan søke hjelp og støtte? Foreldre, søsken, helsesøster, helsestasjon for ungdom, helsesentert hos en lege. Når du har slitt så lenge synes jeg det er flott at du har "friske" perioder innimellom. Lurer på hvor du er med din sf, ønsker du hjelp noen å snakke med kan du ta kontakt med noen av de jeg har nevt over . Det viktigste er vel kanskje å ta en skikkelig prat med din venninne.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...