Gå til innhold

Hei igjen NHD:)


Gjest Ærkerivalen

Anbefalte innlegg

Gjest Ærkerivalen

Jeg lurer på noen ting?: "Hvordan skiller du traumer( type Komplex) vs Adhd? Tenker ikke du at det er et hav av feildiagnoser ute og går her? Er du av den oppfatningen at barn bør få Ritalin og hva vet du om langtidseffektene av medisinering med ritalin?(Noe forskning nevner personlighetsendring her.. Hva er din biologiske forklaring på Adhd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

'''"Hvordan skiller du traumer( type Komplex) vs Adhd? Tenker ikke du at det er et hav av feildiagnoser ute og går her? Er du av den oppfatningen at barn bør få Ritalin og hva vet du om langtidseffektene av medisinering med ritalin?(Noe forskning nevner personlighetsendring her.. Hva er din biologiske forklaring på Adhd?''

Jeg synes ikke dette er vanskelig å skille. Symptomene er ulike, og enda lettere er det om en bruker standardiserte intervjuer som f. eks Diva 2. Jeg tror ikke det blir mye feildiagnoser om en gjør dette skikkelig.

Jeg synes barn som sannsynligvis har ADHD skal prøve ut Ritalin. Deretter skal det gjøres en skikkelig evaluering. De som har hatt nytte av det skal fortsette. Det bedrer prognosen på alle måter: Mindre utvikling av antisosial pf, ca halvering av rusmisbruk som voksen, lang bedre oppnåelser/funksjon i skole og arbeidsliv.

De nevrobiologiske forklariner er for komplisert til at jeg orker å skrive om det her, men du finner dette ved å søke f. eks i Pubmed og/eller Google scholar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...