Gå til innhold

Alkohol


Gjest Promille

Anbefalte innlegg

Takk for svaret ditt. Det jeg lurer på også - NÅR er det et problem? Altså, han er snill og rolig, aldri noe "problem". Jeg føler det er i mitt hode problemene kan være i ferd med å bygge seg opp. Lager jeg storm i et vannglass, spør jeg meg selv. Jeg tror ikke han ønsker å "komme ut av det" - det finnes ikke noe "det". Om du skjønner. Jeg skjønner hva du mener, men må bare si (spørre om) dette likevel.

Det er ett problem når han ikke klarer å slutte uten problemer. Men alkoholikere kan drikke i 30 år uten at de skjønner at de har ett problem.

Jeg vet om en som drakk 3 liter vin daglig i tillegg til at han brukte tabletter. Men tror du at han selv så på dette som ett problem? Nei, han mente fortsatt at han kunne slutte når som helst og det han sa var at han VILLE drikke, men at han hadde full kontroll, det hadde han selvsagt ikke, noe han ikke innså selv.

Måten å se dette på som alkoholiker er ikke uvanlig, selv om de rundt har skjønt og sett det i mange, mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Det er vel lov å kjøpe øl uten å rapportere det til vennene sine? Har han gjort noe som gjør at dere har grunn til å overvåke forbruket hans?''

Er helt enig med deg der, og mener heller ikke å overvåke. Det var tilfeldig fortalt meg, noe som gav meg en ekkel følelse. Han er min kommende samboer, derfor ønsker jeg å vurdere om dette _kan_ bli et problem. Overvåke er ikke min stil, det er følelser rundt dette som er tema.

''Men hvis dere merker at alkoholen blir viktigere enn andre aktiviteter, synes jeg dere kan ta en prat med ham. Uten å moralisere. Hvordan reagerer han f.eks. hvis dere finner på noe en helg som ikke er forenlig med å være full?''

Ingen helg er uten alkohol - den er med på teltturer, hytte, hjemme osv,osv. Om det er en "anledning" eller ikke. Det at han også drikker utenom helg og ukedager jeg vet om, bekymrer meg noe. Jeg vet at det ikke er "min sak", og å moralisere kommer ikke på tale fra min side, men følelsen er der.

En ting til:

''Jeg vet at det ikke er "min sak", og å moralisere kommer ikke på tale fra min side, men følelsen er der.''

Det er selvfølgelig "din sak" på en helt annen måte, når dere vurderer å flytte sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Betyr det at det vanlivis ikke er noe problem å drikke seg full opptil 3 ganger i uken, fast?

Jeg synes ikke det er mye å drikke tre ganger i uka, men jeg er i likhet med Elextra usikker på hva du mener med full.

Jeg synes også det er en vesentlig faktor hvorvidt det er barn inne i bildet eller ikke.

Jeg kan drikke et glass vin eller to til middag midt i uka både en og to dager. Noe mer i helger der ungene ikke er hos meg. Så kan det gå flere uker uten at jeg rører alkohol, uten at jeg egentlig tenker over det.

Men å være overstadig beruset tre faste dager i uka mener jeg også at er for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter ord på hva jeg tenker. Dette er min kommende samboer og jeg kan ikke unngå følelsen av at det kan være lurt å utsette det å flytte sammen.

Takk for ditt meget gode svar.

''Dette er min kommende samboer og jeg kan ikke unngå følelsen av at det kan være lurt å utsette det å flytte sammen.''

Jeg hadde IKKE flyttet sammen med en mann som drikker så mye flere ganger i uka at han blir full. Never.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er vel lov å kjøpe øl uten å rapportere det til vennene sine? Har han gjort noe som gjør at dere har grunn til å overvåke forbruket hans?''

Er helt enig med deg der, og mener heller ikke å overvåke. Det var tilfeldig fortalt meg, noe som gav meg en ekkel følelse. Han er min kommende samboer, derfor ønsker jeg å vurdere om dette _kan_ bli et problem. Overvåke er ikke min stil, det er følelser rundt dette som er tema.

''Men hvis dere merker at alkoholen blir viktigere enn andre aktiviteter, synes jeg dere kan ta en prat med ham. Uten å moralisere. Hvordan reagerer han f.eks. hvis dere finner på noe en helg som ikke er forenlig med å være full?''

Ingen helg er uten alkohol - den er med på teltturer, hytte, hjemme osv,osv. Om det er en "anledning" eller ikke. Det at han også drikker utenom helg og ukedager jeg vet om, bekymrer meg noe. Jeg vet at det ikke er "min sak", og å moralisere kommer ikke på tale fra min side, men følelsen er der.

''Ingen helg er uten alkohol - den er med på teltturer, hytte, hjemme osv,osv. Om det er en "anledning" eller ikke.''

Jeg har aldri skjønt det der med at det MÅ drikkes til enhver anledning eller ikke-anledning og nå kjenner jeg at jeg er veldig glad for at jeg har en partner som ikke drikker noe særlig alkohol. Totalavholds er ingen av oss, men vi drikker så sjeldent at andre sikkert tror vi er det. :o) Vi koser oss utmerket godt uten alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir heldigvis aldri noe monster, han er en flott/snill, rolig og god mann selv når han er beruset.

Takk for svaret ditt, jeg vil helt klart tenke mere på dette.

Det er så vanskelig å forstå hva du legger i ordet beruset. Hvor mye drikker han når han drikker? En til to øl? To glass vin? Han blir neppe beruset av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det er ett problem og jeg hadde aldri i verden inngått noe partnerskap med en slik person, jeg kjenner altfor godt til dette problemet og vet hvor mye de sliter med å komme seg ut av det og hvor få det er som lykkes. Det er faktisk bare 10 % av de som får hjelp som klarer å komme seg ut av slike problemer.

Hvor har du det fra at det kun er 10% av de som går til behandling som klarer å slutte å drikke. Jeg har en del venner som er tørrlagte alkoholikere og har vært det i åresvis. Jeg er meget tvilende til denne påstanden. Mener du kun i Norge? Så vidt jeg har forstått har mange andre land mye bedre behandlingstilbud og langt bedre resultater.

Det slår meg at du kan tilhøre en gruppe på 10% som er rask til å definere alkoholforbruk som problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ingen helg er uten alkohol - den er med på teltturer, hytte, hjemme osv,osv. Om det er en "anledning" eller ikke.''

Jeg har aldri skjønt det der med at det MÅ drikkes til enhver anledning eller ikke-anledning og nå kjenner jeg at jeg er veldig glad for at jeg har en partner som ikke drikker noe særlig alkohol. Totalavholds er ingen av oss, men vi drikker så sjeldent at andre sikkert tror vi er det. :o) Vi koser oss utmerket godt uten alkohol.

Da har du ikke skjønt hva alkoholproblem er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at det kun er 10% av de som går til behandling som klarer å slutte å drikke. Jeg har en del venner som er tørrlagte alkoholikere og har vært det i åresvis. Jeg er meget tvilende til denne påstanden. Mener du kun i Norge? Så vidt jeg har forstått har mange andre land mye bedre behandlingstilbud og langt bedre resultater.

Det slår meg at du kan tilhøre en gruppe på 10% som er rask til å definere alkoholforbruk som problem.

10 % kommer i fra Akan og behandlingsinstitusjoner.

Hva som foregår på dette feltet i andre land vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mulig jeg er litt sent ute med å svare. Men jeg drakk gradvis mer og mer da jeg var i 20-årene. Det begynte med uskyldig moro i studenttiden, og eskalerte veldig over et par år etter at jeg var uteksaminert. Jeg begynte med å drikke en 6-pack halvlitere i ukedagene, og ren flatfyll en dag i helgen. Derfra gikk det til annenhver dag flatfyll på det verste. Og da snakker vi ca 14-16 halvlitere(noen ganger mer), annenhver kveld i ca ett års tid. Det blir jo 3-4 ganger per uke. Og ja, det var et stort problem for meg. Og pga angsten og fyllenervene jeg hadde, var jeg kronisk syk, og ute av stand til å jobbe. Jeg hadde angst, blackouts, skjelvinger og ekstrem svette pga drikkingen. Jeg kom ut av det gjennom et dagopphold på en klinikk:) Men har du en kjæreste som drikker så mye, burde varsellampene blinke.



Anonymous poster hash: 0e9ae...e2e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Noe som betyr at han har drukket enda en dag denne uken, uten å si noe.''

Det er vel lov å kjøpe øl uten å rapportere det til vennene sine? Har han gjort noe som gjør at dere har grunn til å overvåke forbruket hans?

Hvis du omtaler en mann som ikke har familie det går ut over, som passer jobben sin og har orden på økonomien, synes jeg ikke dere har noe med om han drikker seg full (hjemme hos seg selv uten at det plager noen) fredag eller lørdag og i tillegg tar seg en øl til middag en av ukedagene.

Men hvis dere merker at alkoholen blir viktigere enn andre aktiviteter, synes jeg dere kan ta en prat med ham. Uten å moralisere. Hvordan reagerer han f.eks. hvis dere finner på noe en helg som ikke er forenlig med å være full?

Hei!

 

Det er et godt svar.

 

Jeg kjente i dag at det luktet alkohol... av min fysikkforeleser, han som svarer sent og tidlig og er blitt min nesten beste venn.

 

Han skittne, som ikke har 1 dag fravær på sikkert  50 år på jobb, litt overdrevet men ikke så mye.

 

Det om man setter sin ansvar for barn, familie, ektefelle, altså sitt daglige ansvar først, sier mye om problem.

 

Hva ansvar har min gamle venn på nesten 75 år, som tenker klare tanker selv med en vinflaske i seg,?

 

Det blir vel som med meg, Må jeg så må jeg, og da går jeg til alle avtaler og uten problem, om noen skar meg med en kniv, så ville avtalen stå der, prinsippene, organiseringen.,

 

For noen er alkoholen blitt en avslappende venn i en komplissert hverdag, så lenge man gjør sitt arbeide, og ikke bidrar til avtaloebrudd er det vel Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er et godt svar.

 

Jeg kjente i dag at det luktet alkohol... av min fysikkforeleser, han som svarer sent og tidlig og er blitt min nesten beste venn.

 

Han skittne, som ikke har 1 dag fravær på sikkert  50 år på jobb, litt overdrevet men ikke så mye.

 

Det om man setter sin ansvar for barn, familie, ektefelle, altså sitt daglige ansvar først, sier mye om problem.

 

Hva ansvar har min gamle venn på nesten 75 år, som tenker klare tanker selv med en vinflaske i seg,?

 

Det blir vel som med meg, Må jeg så må jeg, og da går jeg til alle avtaler og uten problem, om noen skar meg med en kniv, så ville avtalen stå der, prinsippene, organiseringen.,

 

For noen er alkoholen blitt en avslappende venn i en komplissert hverdag, så lenge man gjør sitt arbeide, og ikke bidrar til avtaloebrudd er det vel Ok.

 

Denne vennen på 75 år har nok et aldri så lite problem likevel. Det at man skjøtter arbeidet sitt, sier ingenting om dette -utenom at han sikkert er jævlig sliten. Og alt han håper på er kanskje en stakkars sjel som bryr seg. Eller så har han resignert, og gitt sitt liv til flasken. Hvilket er trist, uansett.

 

Anonymous poster hash: 0e9ae...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...