Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en ny peisovn. Problemet er at det soter så innmarri på dørene med en gang vi tenner opp, så man ser tilslutt ikke flammene. Fyrer med åpen dør de første minuttene, har også en lufteluke i stua åpen. Veden er knusktørr, bruker briketter + noen aviser for å fyre opp. Hva gjør vi galt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385209-soter-p%C3%A5-ovnsd%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt ut avisene iallefall. De soter noe voldsomt!

Det du derimot kan bruke avisene til med stort hell, er å væte dem litt, og så tørke over glasset i ovnsdøra mellom hver gang du fyrer. Det gjør jeg.

Det er ikke så stress som det kanskje høres ut, og det gjør at sotet, for noe sot blir det alltid, ikke får brent seg så godt fast.

Lykke til!

Ferskenblomst

Som AAA sier: Kutt ut avisene. Det er også viktig hva slags briketter du bruker, har jeg funnet ut. Nå bruker jeg kun de som er hvite og innpakket i et plastlignende materiale. De brenner godt og lenge. De som er brune og ser ut som papp er dårlige er min erfaring. Legg ikke på kubber med en gang. Tennbriketter, småpinner, tynnne vedkubber på toppen og åpen dør, for å få god trekk. Det har nok også noe å si hvor gammel ovnen din er. Jeg oppdaget at jeg hadde mer sot på min gamle ovn enn i den nye som er mer rentbrennende. Men noe sot vil det jo alltid bli da, uansett.

Som AAA sier: Kutt ut avisene. Det er også viktig hva slags briketter du bruker, har jeg funnet ut. Nå bruker jeg kun de som er hvite og innpakket i et plastlignende materiale. De brenner godt og lenge. De som er brune og ser ut som papp er dårlige er min erfaring. Legg ikke på kubber med en gang. Tennbriketter, småpinner, tynnne vedkubber på toppen og åpen dør, for å få god trekk. Det har nok også noe å si hvor gammel ovnen din er. Jeg oppdaget at jeg hadde mer sot på min gamle ovn enn i den nye som er mer rentbrennende. Men noe sot vil det jo alltid bli da, uansett.

Har helt ny ovn så problemet ligger ikke der. Hvor får du tak i disse brikettene og hva heter de? Vi har brukt de brune papplignende, og de er dårlige synes jeg.

Forresten, har dere noen kobling direkte fra ovnen og ut i friluft (foruten pipa) så dere får bedre trekk? Hos oss er den kun koblet til pipa, men har som sagt døra åpen først + lufteluka åpen

Kutt ut avisene iallefall. De soter noe voldsomt!

Det du derimot kan bruke avisene til med stort hell, er å væte dem litt, og så tørke over glasset i ovnsdøra mellom hver gang du fyrer. Det gjør jeg.

Det er ikke så stress som det kanskje høres ut, og det gjør at sotet, for noe sot blir det alltid, ikke får brent seg så godt fast.

Lykke til!

Har prøvd det, men det fungerte mye bedre med et spraymiddel vi kjøpte på en ovnsbutikk. Da bare "renner" soten av

Annonse

Er du sikker på at innstillingene av "spjelet" er korrekt?

Jeg ville ikke hatt ovnsdøren åpen og heller ikke brukt papir, kun opptenningsbriketter, f,eks, http://www.cleanflame.eu/produkt/?article_id=90&lang_id= og litt ved.

Jepp, de er korrekte

Jeg synes de hvite brikkettene er elendige. Kjøper de brune fra Europris.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...