Sakura Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars Hva språk kan du og forstår? jeg kan og forstår: Svensk, Dansk, Engelsk. Hva språk vil du lære deg? jeg vil lære meg Fransk og Spansk. 0 Siter
Sakura Skrevet 23. mars Forfatter Skrevet 23. mars Krisebærblomsten skrev (38 minutter siden): Hva språk kan du og forstår? jeg kan og forstår: Svensk, Dansk, Engelsk. Hva språk vil du lære deg? jeg vil lære meg Fransk og Spansk. Hva er de finnes språkene i verden? jeg synes Svensk, Fransk, Spansk. 0 Siter
Lillemus Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars Krisebærblomsten skrev (57 minutter siden): Hva språk kan du og forstår? jeg kan og forstår: Svensk, Dansk, Engelsk. Hva språk vil du lære deg? jeg vil lære meg Fransk og Spansk. Svensk og Engelsk kan jeg, jeg forstår litt enkel tysk og om en danske anstrenger seg for å snakke rolig og tydelig, så skal jeg vel forstå det også. 😀 1 Siter
påskelilje Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars Jeg snakker og forstår norsk, engelsk, svensk og fransk. Forstår dansk, og klarer meg overraskende godt på enkel tysk 😅 Kan forstå litt italiensk og spansk og russisk også 🤩 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars Je parle couramment le Français et l'Anglais Anonymkode: 3e2fd...e3e 2 Siter
Sakura Skrevet 23. mars Forfatter Skrevet 23. mars Krisebærblomsten skrev (4 timer siden): Hva er de finnes språkene i verden? jeg synes Svensk, Fransk, Spansk. Jeg forstår og snakker Norsk så klart. 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars Svorsk engelsk og norsk. Forstår dansker også så lenge de snakker rolig og dropper disse eiendommelige tallordene fjers og treas og fems. 1 Siter
Babette Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars Worrisome_plenty skrev (29 minutter siden): Svorsk engelsk og norsk. Forstår dansker også så lenge de snakker rolig og dropper disse eiendommelige tallordene fjers og treas og fems. Det er veldig enkelt: Tress betyr tre snes, dvs. 60. Halv tress er 50. Samme system videre - firs er 80 (4 snes), halv fjers er 70. Halv fems er 90, men 100 er 100. Har aldri hørt dem si fems. 1 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars Babette skrev (1 minutt siden): Det er veldig enkelt: Tress betyr tre snes, dvs. 60. Halv tress er 50. Samme system videre - firs er 80 (4 snes), halv fjers er 70. Halv fems er 90, men 100 er 100. Har aldri hørt dem si fems. Hvorfor sier de ikke heller tallet?🤣 1 Siter
påskelilje Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars Worrisome_plenty skrev (34 minutter siden): Hvorfor sier de ikke heller tallet?🤣 Som Babette sier, er det et logisk system, som bygger på tjuere (snes) i stedet for tiere, som hos oss. De fleste dansker tenker nok ikke over dette i det daglige, slik at det vi kaller seksti, kaller de tres. Og det vi kaller nitti, kaller de halvveis. Tviler på at alle i Norge alltid tenker at femti betyr fem tiere 😝 På fransk er det et liknende system etter sekstini. Da sier de seksti-ti etc opp til seksti-nitten (79). Åtti kaller de "fire tjuere", og så teller de oppover til "fire tjuere-nitten" (99), og så "hundre" 😄 2 Siter
påskelilje Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars påskelilje skrev (4 timer siden): Jeg snakker og forstår norsk, engelsk, svensk og fransk. Forstår dansk, og klarer meg overraskende godt på enkel tysk 😅 Kan forstå litt italiensk og spansk og russisk også 🤩 Jeg fikk litt dårlig samvittighet i kveld, skrøyt nok på meg litt mer enn det som er reelt, angående russisk. Jeg kan riktignok lese russisk, men har nok ikke mer enn rundt tjue ord som ordforråd 😵😂 Men det er jo gøy å lese ordene da, særlig når det er lånord, sånn at de likner på engelsk/fransk/italiensk etc! 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.