Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva språk kan du og forstår? jeg kan og forstår: Svensk, Dansk, Engelsk. Hva språk vil du lære deg? jeg vil lære meg Fransk og Spansk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krisebærblomsten skrev (38 minutter siden):

Hva språk kan du og forstår? jeg kan og forstår: Svensk, Dansk, Engelsk. Hva språk vil du lære deg? jeg vil lære meg Fransk og Spansk. 

Hva er de finnes språkene i verden? jeg synes Svensk, Fransk, Spansk. 

Lillemus
Skrevet
Krisebærblomsten skrev (57 minutter siden):

Svensk og Engelsk kan jeg, jeg forstår litt enkel tysk og om en danske anstrenger seg for å snakke rolig og tydelig, så skal jeg vel forstå det også. 😀

påskelilje
Skrevet

Jeg snakker og forstår norsk, engelsk, svensk og fransk. Forstår dansk, og klarer meg overraskende godt på enkel tysk 😅 Kan forstå litt italiensk og spansk og russisk også 🤩

AnonymBruker
Skrevet

Je parle couramment le Français et l'Anglais 

Anonymkode: 3e2fd...e3e

Skrevet
Krisebærblomsten skrev (4 timer siden):

Hva er de finnes språkene i verden? jeg synes Svensk, Fransk, Spansk. 

Jeg forstår og snakker Norsk så klart. 

Worrisome_plenty
Skrevet

Svorsk engelsk og norsk. Forstår dansker også så lenge de snakker rolig og dropper disse eiendommelige tallordene fjers og treas og fems.

Skrevet
Worrisome_plenty skrev (29 minutter siden):

Svorsk engelsk og norsk. Forstår dansker også så lenge de snakker rolig og dropper disse eiendommelige tallordene fjers og treas og fems.

Det er veldig enkelt: Tress betyr tre snes, dvs. 60. Halv tress er 50. Samme system videre - firs er 80 (4 snes), halv fjers er 70. Halv fems er 90, men 100 er 100. Har aldri hørt dem si fems.

Worrisome_plenty
Skrevet
Babette skrev (1 minutt siden):

Det er veldig enkelt: Tress betyr tre snes, dvs. 60. Halv tress er 50. Samme system videre - firs er 80 (4 snes), halv fjers er 70. Halv fems er 90, men 100 er 100. Har aldri hørt dem si fems.

Hvorfor sier de ikke heller tallet?🤣

påskelilje
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (34 minutter siden):

Hvorfor sier de ikke heller tallet?🤣

Som Babette sier,  er det et logisk system, som bygger på tjuere (snes) i stedet for tiere, som hos oss. De fleste dansker tenker nok ikke over dette i det daglige, slik at det vi kaller seksti, kaller de tres. Og det vi kaller nitti, kaller de halvveis. Tviler på at alle i Norge alltid tenker at femti betyr fem tiere 😝

På fransk er det et liknende system etter sekstini. Da sier de seksti-ti etc opp til seksti-nitten (79). Åtti kaller de "fire tjuere", og så teller de oppover til "fire tjuere-nitten" (99), og så "hundre" 😄

påskelilje
Skrevet
påskelilje skrev (4 timer siden):

Jeg snakker og forstår norsk, engelsk, svensk og fransk. Forstår dansk, og klarer meg overraskende godt på enkel tysk 😅 Kan forstå litt italiensk og spansk og russisk også 🤩

Jeg fikk litt dårlig samvittighet i kveld, skrøyt nok på meg litt mer enn det som er reelt, angående russisk. Jeg kan riktignok lese russisk,  men har nok ikke mer enn rundt tjue ord som ordforråd 😵😂 Men det er jo gøy å lese ordene da, særlig når det er lånord, sånn at de likner på engelsk/fransk/italiensk etc!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...