Gå til innhold

Anmeldelse - avhør

Anbefalte innlegg

Gjest germimate
Skrevet

Når en person blir anmeldt - må en regne med å måtte inn til avhør da?

noen som vet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den som blir anmeldt må selvsagt få forklare seg. Det kalles avhør.

Gjest germimate
Skrevet

Joda. men andre - vitner? Er politiet som anmelder.

Skrevet

Joda. men andre - vitner? Er politiet som anmelder.

Hvis politiet anmelder kan de selvfølgelig kalle inn vitner etter som de føler behov for. Den som blir anmeldt får selvfølgelig forklare seg slik NHD skrev.

Det er mange useriøse anmeldelser som blir henlagt som bl.a. da jeg ble anmeldt til politiet av en bileier etter at sønnen hans hadde kjørt på meg. Forsikringsselskapet var aldri i tvil at jeg hadde retten på min side. Den andre bilen kjørte i full fart inn i en rundkjøring hvor jeg holdt på å kjøre ut.

Skrevet

Kommer an på hva det er snakk om, og hvorvidt politiet har tenkt å gå videre med saken ut i fra dens stilling.

Gjest germimate
Skrevet

Kommer an på hva det er snakk om, og hvorvidt politiet har tenkt å gå videre med saken ut i fra dens stilling.

Ok. Takk for svarene deres.

Skrevet

Hvis politiet anmelder kan de selvfølgelig kalle inn vitner etter som de føler behov for. Den som blir anmeldt får selvfølgelig forklare seg slik NHD skrev.

Det er mange useriøse anmeldelser som blir henlagt som bl.a. da jeg ble anmeldt til politiet av en bileier etter at sønnen hans hadde kjørt på meg. Forsikringsselskapet var aldri i tvil at jeg hadde retten på min side. Den andre bilen kjørte i full fart inn i en rundkjøring hvor jeg holdt på å kjøre ut.

Blir helt redd jeg når jeg hører at slik dumskap finnes.

Gjest germimate
Skrevet

Jeg lurer på noe. Når politiet velger å anmelde saken uten å ha snakket med oss om det - gjør de det på vegne av oss, eller gjør de det på vegne av seg selv?

I dette tilfellet var personen truende mot meg, fysisk voldelig mot en av mine kolleger samt også mot politiet og bilen deres.

Skrevet

Jeg lurer på noe. Når politiet velger å anmelde saken uten å ha snakket med oss om det - gjør de det på vegne av oss, eller gjør de det på vegne av seg selv?

I dette tilfellet var personen truende mot meg, fysisk voldelig mot en av mine kolleger samt også mot politiet og bilen deres.

I dette tilfellet på vegne av seg selv, da forholdet neppe er alvorlig nok til å kreve offentlig påtale.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis politiet mener at dette er så alvorlig og/eller så viktig for allmennheten, kan de reise "Offentlig påtale".

Eksempel: Ingen enkeltpersoner trenger å anmelde drap. Det blir reist offentlig påtale.

I etterforskningen av kriminelle handlinger kan ingen annen enn mistenktes nærmeste familie nekte å være vitne.

Gjest germimate
Skrevet

I dette tilfellet på vegne av seg selv, da forholdet neppe er alvorlig nok til å kreve offentlig påtale.

Ok. Takk :)

Gjest germimate
Skrevet

Hvis politiet mener at dette er så alvorlig og/eller så viktig for allmennheten, kan de reise "Offentlig påtale".

Eksempel: Ingen enkeltpersoner trenger å anmelde drap. Det blir reist offentlig påtale.

I etterforskningen av kriminelle handlinger kan ingen annen enn mistenktes nærmeste familie nekte å være vitne.

Tusen takk for svar. Da har jeg faktisk lært litt mer enn jeg tenkte også, for jeg googlet "offentlig påtale" og fant denne veldig oversiktlige, enkelt og godt forklarte siden:

http://no.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5talemyndighet

Skrevet

Hvis politiet ikke vil gå videre, kan du spørre advokaten din om muligheten til privat søksmål. Straffeprosessloven åpner for at fornærmede kan få gjennom strafferettsak uten at påtalemakten starter. Og du bør også spørre om erstatningssak (det vurderes aldri av politiet, og de kan ikke stoppe en erstatningssak.)

Gjest germimate
Skrevet

Hvis politiet hadde ønsket et avhør (riktig ord?) av meg og min kollega - da skulle vi vel begynt å høre fra politiet nå (etter noen dager)? Eller er det tidlig?

Skrevet

Hvis politiet hadde ønsket et avhør (riktig ord?) av meg og min kollega - da skulle vi vel begynt å høre fra politiet nå (etter noen dager)? Eller er det tidlig?

Noen dager?! Saker ligger på skrivebordet i månedsvis før det innkalles til avhør mange steder...

Gjest germimate
Skrevet

Noen dager?! Saker ligger på skrivebordet i månedsvis før det innkalles til avhør mange steder...

Ok. Takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...