Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fyller sønnen min 19 år og vi skal ha lammestek til middag. Middagen begynner kl 18, men lammelåret har allerede nådd en temperatur på 73 grader! Og klokken er ikke mer enn 16... Hjelp, hva gjør jeg nå?

Fortsetter under...

Skrevet

skru ned til den temperaturen du vil at det skal ha og la den langsteke på slutten? F.eks ned til 70.

Skrevet

skru ned til den temperaturen du vil at det skal ha og la den langsteke på slutten? F.eks ned til 70.

Da prøver jeg da. Takk for tipset!

Skrevet

Da prøver jeg da. Takk for tipset!

Håper det har gått bra, men hvor lenge hadde du tenkt å ha lammesteken i ovnen? Har du stekt den på liten varme?

Det er ikke noe problem å skru ned varmen og kun holde steken varm.

Gjest Elextra
Skrevet

Lammelår skal helst stekes til det har en kjernetemperatur på 65 grader. Tror nok dette kjøttet blir ganske så overstekt, ja... eller hvordan ble det?

Skrevet

Lammelår skal helst stekes til det har en kjernetemperatur på 65 grader. Tror nok dette kjøttet blir ganske så overstekt, ja... eller hvordan ble det?

Det ble helt perfekt! Jeg satte ned temp til 70 grader og skrudde opp igjen til 170 gr en halvtime før middagen skulle være på bordet.

Annonse

Skrevet

Håper det har gått bra, men hvor lenge hadde du tenkt å ha lammesteken i ovnen? Har du stekt den på liten varme?

Det er ikke noe problem å skru ned varmen og kun holde steken varm.

Det gikk veldig bra. Måltiden ble en suksess.

Gjest glutenfri
Skrevet

Det ble helt perfekt! Jeg satte ned temp til 70 grader og skrudde opp igjen til 170 gr en halvtime før middagen skulle være på bordet.

Definisjoner av perfekt. Hehe. Hadde låret allerede vært oppe i en temperatur på 73 grader kan vel lite gjøres for å få det mindre stekt igjen ;-) Men nå er jeg usedvanlig glad i rått kjøtt, da.

Gjest Elextra
Skrevet

:)

Skrevet

Definisjoner av perfekt. Hehe. Hadde låret allerede vært oppe i en temperatur på 73 grader kan vel lite gjøres for å få det mindre stekt igjen ;-) Men nå er jeg usedvanlig glad i rått kjøtt, da.

Et lammelår på 73 grader har nok rosa farge som er det riktige for lam. Rått lammekjøtt er ikke noe godt. Biff er noe helt annet.

Gjest glutenfri
Skrevet

Et lammelår på 73 grader har nok rosa farge som er det riktige for lam. Rått lammekjøtt er ikke noe godt. Biff er noe helt annet.

Smaken er som baken. Noen vil ha det mere rødt enn rosa på lam også. Men jeg vet jo jeg tar ut lammet mitt tidligere enn mange andre. Det fine med steker (av alle slag) er at noen kan spise det ytterste og andre kan spise det innerste :)

Skrevet

puh!

glad det funka!

Skrevet

Så bra det gikk vel! Kanskje termometeret rett og slett ikke var i midten, slik at det viste temperaturen litt lenger ute i kjøttet også?

Lammesteik kan også stekes laaaaangsomt på svakt varme (f.eks i mange timer mens man er ute og går skitur..), da kan man få ei steik som er jevn rosa tvers gjennom...uten å måtte bekymre seg noe om at den skal bli stående for lenge..namm. :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...