Frøya og Frøya Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 Er på husjakt og har funnet et hus fra 1880 som trenger seriøst med rehabilitering. Drenering, etterisolering, nytt kjøkken, to nye bad/toalett, innrede loft, reparasjon av rør, flere kurser (heter det det??), det er automatsikringer, bytte en del vinduer, bytte noe kledning, endre på romløsninger. Huset er på 130 m2 Vi vil leie folk til de store tingene. Maling, tapetsering ol tar vi selv. Vi håper å komme unna med å bruke 1,3 millioner på oppgradering av boligen og ikke gå for de dyreste alternativene. Ville du gått i gang med dette?? Er det realistisk å klare det med 1,3 mill? 0 Siter
mrxx Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 Dette hadde jeg aldri verden startet på, det høres ut som om det er altfor mye jobb og kommer til å slite dere ut, i tillegg vet dere ikke om budsjettetet holder og hvilke overraskelser som kan komme. Bo på en byggeplass i lang tid er heller ikke noe å trakte etter. I tillegg har dere fortsatt ett hus som er svært gammelt med alt det trekkfulle som det stort sett medfører i frohold til ett nyere hus. Jeg hadde heller brukt penga for kjøpet og oppussingen til å kjøpt noe langt nyere og bedre. 0 Siter
Sør Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 Det der er et høyrisioprosjekt. Dere risikerer å oppdage strukturelle feil og/eller mangler, som gjør at det koster mye mer. For eksempel, drenering betyr at man må grave langs grunnmuren, og da kan man oppdage mye "rart". Man kan ikke bare "dekke det til igjen", uten å gjøre noe. Samme med etterisolering, osv. Bad koster gjerne et par hundre tusen "stykket", og det vil helle mot "dyrt" fordi i et eldre hus er det ikke så stabilt, så man må vanntette til en høy standard. Nye rør og nytt elektisk anlegg er ikke nødvendigvis så komplisert, men det er fryktelig mange timers arbeid med å trekke kabler og rør. Jeg kan ikke si noe om hvor mye det vil koste, og det er mulig at 1,3 mill er nok, men jeg kan si at sannsynligvis vil det svinge ganske mye avhengig av hva som blir avdekket. Med vennlig hilsen 0 Siter
Frøya og Frøya Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Skrevet 28. oktober 2012 Dette hadde jeg aldri verden startet på, det høres ut som om det er altfor mye jobb og kommer til å slite dere ut, i tillegg vet dere ikke om budsjettetet holder og hvilke overraskelser som kan komme. Bo på en byggeplass i lang tid er heller ikke noe å trakte etter. I tillegg har dere fortsatt ett hus som er svært gammelt med alt det trekkfulle som det stort sett medfører i frohold til ett nyere hus. Jeg hadde heller brukt penga for kjøpet og oppussingen til å kjøpt noe langt nyere og bedre. Vanskelige valg.. Beliggenheten er fantastisk og huset vil bli veldig flott. Men tenk om vi går tom for penger og energi og står igjen med et uferdig hus... 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 1,3 mill? Nja... Jeg ville ikke blitt overrasket om det kom seg på bortimot 2... I tillegg til en vanvittig mengde jobb! Tror nok dere skal være nesten usannsynlig tente, inspirerte og engasjerte (og ikke ha barn, fritidsinteresser som krever noe som helst eller noe slikt utenom...!) for å orke, men dersom dere virkelig vil så slå til! Jeg hadde ikke gjort det. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 Det vil antakelig være langt rimeligere å sette opp et nytt hus av tilsvarende størrelse enn en full rehabilitering av et så gammelt hus, ettersom slik rehabilitering vil kreve mye håndarbeid og uendelig stort antall håndverkertimer. Med andre ord tviler jeg på at 1,3 mill. kommer til å holde. Å gå i gang med slikt om en har begrenset budsjett og ikke har formening om hvor mye som må gjøres og til hvilken pris virker hasardiøst. 0 Siter
mrxx Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 Vanskelige valg.. Beliggenheten er fantastisk og huset vil bli veldig flott. Men tenk om vi går tom for penger og energi og står igjen med et uferdig hus... Ja ikke sant og det tror jeg at det er en overhengende fare for dessverre. Slike prosjekter er nest utømmelig. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 Vanskelige valg.. Beliggenheten er fantastisk og huset vil bli veldig flott. Men tenk om vi går tom for penger og energi og står igjen med et uferdig hus... ''Men tenk om vi går tom for penger og energi og står igjen med et uferdig hus...'' Da er det bare å ringe Sinnasnekker'n. :-) 0 Siter
Mandolaika Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 Det prosjektet der hadde jeg aldri tatt sjansen på, hverken tidsmessig eller økonomisk. 0 Siter
fineline Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 Vanskelige valg.. Beliggenheten er fantastisk og huset vil bli veldig flott. Men tenk om vi går tom for penger og energi og står igjen med et uferdig hus... For å være annerledes enn de andre som har svart i tråden -jeg hadde gått for det hvis jeg hadde lyst på huset. Hvis dere går lei midt i prosessen kan dere selge det halvferdig. Jeg har ingen mening om hva slik oppussing vil koste. 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 Ekteskapskiller! Finn på noe mer fornuftig og bruke fritiden på :-) 0 Siter
AAA Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 Nei, for å være helt ærlig, det er ikke realistisk. Tror dere må plusse på godt over 500000 til. Og det tar tid, mer enn hva dere har beregnet tipper jeg. Skygg unna! 0 Siter
Frøya og Frøya Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Skrevet 28. oktober 2012 For å være annerledes enn de andre som har svart i tråden -jeg hadde gått for det hvis jeg hadde lyst på huset. Hvis dere går lei midt i prosessen kan dere selge det halvferdig. Jeg har ingen mening om hva slik oppussing vil koste. Vi skal ha med fagmann for å vurdere huset og prosjektet. Har ikke tenkt å sette i gang uten at noen med mer kunnskap enn oss har sett på det. Elsker gamle hus :-) De fleste av husene som ellers er til salgs i området vi vil bo i er typiske kjedelige husbankhus. Men vi er nok veldig positive og en smule urealistiske og romantiske i vurderingene våres ;-) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 ''Ville du gått i gang med dette?? '' Aldri i livet! ''Er det realistisk å klare det med 1,3 mill? '' Nei. 0 Siter
Gjest Annve Skrevet 28. oktober 2012 Skrevet 28. oktober 2012 Kjenner noen som kjøpte et gammelt hus til 500 000, for 15 år siden. De har brukt alle feriepenger, og hver krone de har til overs på huset. De har lånt 1 million, og brukt nesten all fritid på huset i disse årene. De solgte huset i fjor, og satt igjen med 600. 000 kr når restgjelden var betalt. Et annet par jeg kjenner kjøpte et hus for 1 mill som var i topp stand for tolv år siden, solgte i år og og satt igjen med 600.000 kr når gjelden var betalt. Jeg vet uten tvil hvilket alternativ jeg hadde valgt. 0 Siter
flisa Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Få en byggmester til å se på det, og be han gi deg en FAST-pris på prosjektet 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Få en byggmester til å se på det, og be han gi deg en FAST-pris på prosjektet ''Få en byggmester til å se på det, og be han gi deg en FAST-pris på prosjektet '' Helt enig i at man bør få med seg en byggmester for å anslå hva det vil koste, men tror ikke du finner den byggmester som er villig til å gi en ubetinget fastpris på et slikt prosjekt. Fastprisen må i så fall bygge på en masse forutsetninger om at det ikke dukker opp noe uforutsett - hvilket det jo alltid gjør! 0 Siter
fineline Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Vi skal ha med fagmann for å vurdere huset og prosjektet. Har ikke tenkt å sette i gang uten at noen med mer kunnskap enn oss har sett på det. Elsker gamle hus :-) De fleste av husene som ellers er til salgs i området vi vil bo i er typiske kjedelige husbankhus. Men vi er nok veldig positive og en smule urealistiske og romantiske i vurderingene våres ;-) Privat har jeg mer sansen for gamle hus enn nye også og derfor forstår jeg dere. Det er ikke kun penger og fornuft det er snakk om når det kommer til å velge hus til å bo i. Men, selvfølgelig må dette være innenfor rimelige grenser. Lykke til! 0 Siter
fineline Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Kjenner noen som kjøpte et gammelt hus til 500 000, for 15 år siden. De har brukt alle feriepenger, og hver krone de har til overs på huset. De har lånt 1 million, og brukt nesten all fritid på huset i disse årene. De solgte huset i fjor, og satt igjen med 600. 000 kr når restgjelden var betalt. Et annet par jeg kjenner kjøpte et hus for 1 mill som var i topp stand for tolv år siden, solgte i år og og satt igjen med 600.000 kr når gjelden var betalt. Jeg vet uten tvil hvilket alternativ jeg hadde valgt. Det er ikke lett å forstå de eksemplene når man ikke kjenner til økonomien til de du snakker om her. At de satt igjen med like mye sier meg ingenting. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.