Gjest Tidligere spiseforstyrret Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg er født på 80-tallet og husker selv med skrekk og gru hvor vanskelig det var å bli veiet på skolen. Jeg var på ingen måte overvektig, men veide et par kg mer enn de andre stankelbeinene av noen jenter i klassen min. Og det var tydelig, allerede da at det var status å veie minst mulig. Vi ble ikke veid inne i klasserommet som jeg vet ble gjort bare et par år før, men vi ble tilkalt inn til helsesøster en og en og det første medelevene spurte om da vi kom tilbake var hva vi veide. Jeg tenker at det sikkert ikke er mindre vanskelig for barn å måtte bli veid offentlig i dag. Kanskje enda verre med tanke på at målet med veiingen i større grad i dag er å kartlegge økende overvekt blant barn. Forstår jo at dette må gjøres, men mener de kunne gjort det på langt mer human måte. Feks kunne de tatt veingen på helsekontroll utenom skoletid. Eller rett og slett at helsesøster lar være å si resultatet på selve helsekontrollen. Så blir det ikke så fokus på vekt resultatet der og da. Hva er deres tanker rundt det å veie barn med fokus poå overvekt på barneskolen? 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Mine to går nå i 7. og 9. klasse og såvidt jeg vet har de ikke blitt veid på skolen noen gang. Men jeg husker vi ble veid på ungdomsskolen, det alle jentene gjorde for å veie så lite som mulig var å la være spise kveldsmat kvelden før + at vi ikke spiste før etter veiingen på veiedagen. *hehe* Jeg var vel omtrent som deg tenker jeg, ikke overvektig, men ikke av de spinkle heller. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt problemet, men så har jeg ikke selv vært i nærheten av overvektig noen gang, og har slanke barn. 0 Siter
Gjest Tidligere spiseforstyrret Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg må innrømme at jeg aldri har skjønt problemet, men så har jeg ikke selv vært i nærheten av overvektig noen gang, og har slanke barn. Nei det er klart det ikke noe problem for de tynne/slanke. For dem er jo veingen bare positiv og kan gi dem status og gjør at de "vinner" i en slik situasjon. Klarer du heller ikke å leve deg inn i situasjonen at det ville kunne føles litt vanskelig om du var den minst slanke av jentene i klassen? 0 Siter
Gjest Tidligere spiseforstyrret Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Mine to går nå i 7. og 9. klasse og såvidt jeg vet har de ikke blitt veid på skolen noen gang. Men jeg husker vi ble veid på ungdomsskolen, det alle jentene gjorde for å veie så lite som mulig var å la være spise kveldsmat kvelden før + at vi ikke spiste før etter veiingen på veiedagen. *hehe* Jeg var vel omtrent som deg tenker jeg, ikke overvektig, men ikke av de spinkle heller. At jentene i klassen gikk inn i ett rituale som gikk ut på å spise minst mulig døgnet før veiingen sier jo litt.... 0 Siter
Mandolaika Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Nei det er klart det ikke noe problem for de tynne/slanke. For dem er jo veingen bare positiv og kan gi dem status og gjør at de "vinner" i en slik situasjon. Klarer du heller ikke å leve deg inn i situasjonen at det ville kunne føles litt vanskelig om du var den minst slanke av jentene i klassen? ''Nei det er klart det ikke noe problem for de tynne/slanke. For dem er jo veingen bare positiv og kan gi dem status og gjør at de "vinner" i en slik situasjon.'' Jeg har vært veldig tynn og ble mobbet for det, så det ga meg overhodet 8ingen status eller følelse av å vinne! ''Klarer du heller ikke å leve deg inn i situasjonen at det ville kunne føles litt vanskelig om du var den minst slanke av jentene i klassen?'' Jo, jeg skjønner at det ikke er kult. 0 Siter
fineline Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Mine to går nå i 7. og 9. klasse og såvidt jeg vet har de ikke blitt veid på skolen noen gang. Men jeg husker vi ble veid på ungdomsskolen, det alle jentene gjorde for å veie så lite som mulig var å la være spise kveldsmat kvelden før + at vi ikke spiste før etter veiingen på veiedagen. *hehe* Jeg var vel omtrent som deg tenker jeg, ikke overvektig, men ikke av de spinkle heller. Og dette synes du er morsomt? Synes du det er morsomt også at det er et økende problem i 'finere' kretser at barn er underernærte siden foreldrene er hysterisk opptatt av at de ikke skal vei for mye? 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Og dette synes du er morsomt? Synes du det er morsomt også at det er et økende problem i 'finere' kretser at barn er underernærte siden foreldrene er hysterisk opptatt av at de ikke skal vei for mye? ''Og dette synes du er morsomt?'' Har jeg ikke lov til å synes det var komisk det vi gjorde i min klasse på ungdomsskolen? Det var aldri snakk om vekt og sånt såvidt jeg kan huske, bare ved dette tilfelle da veiing sto på timeplanen - det ble veldig sjeldent diskutert ellers. ''Synes du det er morsomt også at det er et økende problem i 'finere' kretser at barn er underernærte siden foreldrene er hysterisk opptatt av at de ikke skal vei for mye?'' Det er jo helt sykt og barnevernet bør jo inn i bildet om det virkelig er tilfelle. Selv har jeg et normalvektig og et undervektig barn og gjør det jeg kan for å få i sistnevnte kalorier. 0 Siter
Lillemus Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 At jentene i klassen gikk inn i ett rituale som gikk ut på å spise minst mulig døgnet før veiingen sier jo litt.... ''At jentene i klassen gikk inn i ett rituale som gikk ut på å spise minst mulig døgnet før veiingen sier jo litt....'' Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi gjorde det, det var aldri snakk om slanking og vekt ellers. Bortsett fra en av jentene som jeg vet prøvde å slanke seg, men det var aldri noe tema egentlig. 0 Siter
Gjest Tidligere spiseforstyrret Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''Nei det er klart det ikke noe problem for de tynne/slanke. For dem er jo veingen bare positiv og kan gi dem status og gjør at de "vinner" i en slik situasjon.'' Jeg har vært veldig tynn og ble mobbet for det, så det ga meg overhodet 8ingen status eller følelse av å vinne! ''Klarer du heller ikke å leve deg inn i situasjonen at det ville kunne føles litt vanskelig om du var den minst slanke av jentene i klassen?'' Jo, jeg skjønner at det ikke er kult. Synes bare det var lite empatisk av deg å si "at du aldri har skjønt problemet" bare fordi fokuset på vekten ikke angikk deg i den grad. Selv om du var undervektig og det sikkert ikke var så morsomt å skille seg ut på denne måten heller, så ble du neppe diskriminert fordi du veide et par kg mindre enn gjennomsnittet. Det har aldri vært sammenlignbart å være overvektig og undervektig (selv om mange undervektige påstår det). Det handler om hva samfunnet finner lav- og høy status ift vekt.. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg ser man kan reservere seg mot veiingen på et skjema fra helsesøster. For mine er det helt ok, men jeg vet om barn det er helt uaktuelt å sette på vekta på ungdomsskolen... 0 Siter
Mandolaika Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Synes bare det var lite empatisk av deg å si "at du aldri har skjønt problemet" bare fordi fokuset på vekten ikke angikk deg i den grad. Selv om du var undervektig og det sikkert ikke var så morsomt å skille seg ut på denne måten heller, så ble du neppe diskriminert fordi du veide et par kg mindre enn gjennomsnittet. Det har aldri vært sammenlignbart å være overvektig og undervektig (selv om mange undervektige påstår det). Det handler om hva samfunnet finner lav- og høy status ift vekt.. ''Selv om du var undervektig og det sikkert ikke var så morsomt å skille seg ut på denne måten heller, så ble du neppe diskriminert fordi du veide et par kg mindre enn gjennomsnittet.'' Litt lite empatisk av deg også, jeg ble mobbet pga. jeg var sent utviklet (fordi jeg var så tynn og spinkel). Blir man egentlig diskriminert fordi man veier et par kilo mer enn andre da, eller er det en selv som føler det? 0 Siter
Gjest Tidligere spiseforstyrret Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''At jentene i klassen gikk inn i ett rituale som gikk ut på å spise minst mulig døgnet før veiingen sier jo litt....'' Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi gjorde det, det var aldri snakk om slanking og vekt ellers. Bortsett fra en av jentene som jeg vet prøvde å slanke seg, men det var aldri noe tema egentlig. ''Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi gjorde det'' Det er jo helt åpenlyst at det ble gjort for å veie minst mulig. Men sikkert et par normal/undervektige som gjorde det kun fordi "alle andre" gjorde det.. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg veiing på den måten og på det grunnlaget er stigmatiserende og sløsing med ressurser, resultatet kan også være misvisende (fett eller muskler, samme BMI). Man kan lett SE på en person om han eller hun er over-, under- eller normalvektig. Under en oppfølging av den enkelte som trenger justering av sin kroppsvekt er det selvfølgelig en helt annen sak. 0 Siter
Gjest Tidligere spiseforstyrret Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''Selv om du var undervektig og det sikkert ikke var så morsomt å skille seg ut på denne måten heller, så ble du neppe diskriminert fordi du veide et par kg mindre enn gjennomsnittet.'' Litt lite empatisk av deg også, jeg ble mobbet pga. jeg var sent utviklet (fordi jeg var så tynn og spinkel). Blir man egentlig diskriminert fordi man veier et par kilo mer enn andre da, eller er det en selv som føler det? Jeg fikk kommentarer på at jeg var et par kg mer og det ble ofte brukt i situasjoner med uenigheter/krangel. Det er helt sykt, for når jeg ser bilder tilbake fra den tiden var jeg virkelig ikke overvektig! På ungdomsskolen utviklet jeg spiseforstyrrelser og ble undervektig. Ble mobbet for dette også, men det føltes ikke vondt fordi jeg innerst inne visste det var status å være tynn og tenkte at mange av de som kommenterte det sikkert var misunnelig. 0 Siter
Gjest Tidligere spiseforstyrret Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg veiing på den måten og på det grunnlaget er stigmatiserende og sløsing med ressurser, resultatet kan også være misvisende (fett eller muskler, samme BMI). Man kan lett SE på en person om han eller hun er over-, under- eller normalvektig. Under en oppfølging av den enkelte som trenger justering av sin kroppsvekt er det selvfølgelig en helt annen sak. Bra svar! 0 Siter
laban Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Er det Barnevekst-prosjektet eller de nye anbefalingene fra Helsedirektoratet om veiing på 3. og 8. klassetrinn du tenker på? Det er to helt forskjellige ting. Barnevekstundersøkelsen er et forskningsprosjekt for å framskaffe faktagrunnlag på barns vekst i Norge. Vi har ingen tall fra de siste årene, fordi man sluttet å måle og veie skolebarn. Det er bare et begrenset utvalg skoler som er med i prosjektet. Skolene er valgt ut etter antall elever, hvor i landet de ligger osv., for å få et representativt utvalg. Vekten (og høyden og livvidden, som også måles) blir ikke oppgitt til barnet, men foreldrene kan kontakte helsesøster etterpå, hvis de vil vite tallene. Det er alltid helt frivillig å delta i et forskningsprosjekt, og foreldrene får masse informasjon på forhånd. www.fhi.no/barnevekst Jeg synes Barnevekstprosjektet er fornuftig, fordi det får fakta på bordet. Både i media og andre steder synses det altfor mye om overvekt, bl.a. underslås det ofte at mange barn, spesielt små jenter, er undervektige. Den landsomfattende veiingen i 3. og 8. klasse er også frivillig, foreldrene må gi samtykke. Men det er klart at det ikke gjør saken særlig mye bedre å være den eneste som ikke bli veid, hvis man er synlig overvektig. Noen helsesøstre har nektet å følge Helsedirektoratets anbefaling om å gjeninnføre veiing, dersom de ikke samtidig får mulighet til å gi barna ordentlig oppfølging. Det synspunktet har jeg stor forståelse for. Det skal mer til enn en kaloritabell for å hjelpe barn som er ordenlig under- eller overvektige. Mange helsesøstre har ikke kompetanse på annet enn å måle, veie og sammenlikne med en idealkurve. 0 Siter
Gjest Tidligere spiseforstyrret Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Er det Barnevekst-prosjektet eller de nye anbefalingene fra Helsedirektoratet om veiing på 3. og 8. klassetrinn du tenker på? Det er to helt forskjellige ting. Barnevekstundersøkelsen er et forskningsprosjekt for å framskaffe faktagrunnlag på barns vekst i Norge. Vi har ingen tall fra de siste årene, fordi man sluttet å måle og veie skolebarn. Det er bare et begrenset utvalg skoler som er med i prosjektet. Skolene er valgt ut etter antall elever, hvor i landet de ligger osv., for å få et representativt utvalg. Vekten (og høyden og livvidden, som også måles) blir ikke oppgitt til barnet, men foreldrene kan kontakte helsesøster etterpå, hvis de vil vite tallene. Det er alltid helt frivillig å delta i et forskningsprosjekt, og foreldrene får masse informasjon på forhånd. www.fhi.no/barnevekst Jeg synes Barnevekstprosjektet er fornuftig, fordi det får fakta på bordet. Både i media og andre steder synses det altfor mye om overvekt, bl.a. underslås det ofte at mange barn, spesielt små jenter, er undervektige. Den landsomfattende veiingen i 3. og 8. klasse er også frivillig, foreldrene må gi samtykke. Men det er klart at det ikke gjør saken særlig mye bedre å være den eneste som ikke bli veid, hvis man er synlig overvektig. Noen helsesøstre har nektet å følge Helsedirektoratets anbefaling om å gjeninnføre veiing, dersom de ikke samtidig får mulighet til å gi barna ordentlig oppfølging. Det synspunktet har jeg stor forståelse for. Det skal mer til enn en kaloritabell for å hjelpe barn som er ordenlig under- eller overvektige. Mange helsesøstre har ikke kompetanse på annet enn å måle, veie og sammenlikne med en idealkurve. Nei dette er ikke det samme. 0 Siter
Babette Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 Synes bare det var lite empatisk av deg å si "at du aldri har skjønt problemet" bare fordi fokuset på vekten ikke angikk deg i den grad. Selv om du var undervektig og det sikkert ikke var så morsomt å skille seg ut på denne måten heller, så ble du neppe diskriminert fordi du veide et par kg mindre enn gjennomsnittet. Det har aldri vært sammenlignbart å være overvektig og undervektig (selv om mange undervektige påstår det). Det handler om hva samfunnet finner lav- og høy status ift vekt.. ''Det har aldri vært sammenlignbart å være overvektig og undervektig (selv om mange undervektige påstår det). '' Dette er jeg helt enig med deg i. For en stund siden hadde vi en kakesammenkomst på jobben. Før vi satte oss, ble jeg stående sammen med to kolleger som var bekymret for de mange anledningene der man er "nødt" til å spise kake. Begge prøver å gå ned i vekt. Jeg sa da at man kan jo ta et bittelite stykke. Da sa den ene at "du er for tynn til å være med i denne samtalen". Men hun sa det med snille øyne, og jeg ble ikke det minste fornærmet. Tenk om hun hadde sagt at jeg var for tykk til å delta i samtalen? Det hadde jo vært sårende på en ganske annen måte. Så jeg er helt enig med deg i at det gir høy status å være tynn, med mindre man er sykelig mager. Jeg har i alle år fått kommentarer om hvor tynn jeg har vært, men jeg har aldri oppfattet det som mobbing. Ikke er det stygt ment heller. Når det gjelder veiing i skolen, var dette vanlig i mine skoledager. Men jeg kan ikke huske at vi sammenlignet resultater eller at det var noe tema i det hele tatt. 0 Siter
Gjest ikke gøy i det hele tatt Skrevet 29. oktober 2012 Skrevet 29. oktober 2012 ''Selv om du var undervektig og det sikkert ikke var så morsomt å skille seg ut på denne måten heller, så ble du neppe diskriminert fordi du veide et par kg mindre enn gjennomsnittet.'' Litt lite empatisk av deg også, jeg ble mobbet pga. jeg var sent utviklet (fordi jeg var så tynn og spinkel). Blir man egentlig diskriminert fordi man veier et par kilo mer enn andre da, eller er det en selv som føler det? ''Blir man egentlig diskriminert fordi man veier et par kilo mer enn andre da, eller er det en selv som føler det?'' Ja, i aller høyeste grad. Det er helt utrolig hvordan folk kan behandle deg fordi du er tykk, dessverre. Ikke mye respekt å hente da nei. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.