Gå til innhold

Har du uavhengig stilling?

Anbefalte innlegg

Gjest Når informere sjefen?

Er det noen her som har såkalt "uavhengig stilling"?

Det har jeg. Det vil si at jeg skal gjøre en jobb innen min stillings prosent og får ikke overtidsbetalt. Ellers har vi fleksibel arbeidstid der jeg jobber.

Jeg passer på å "føre timer" for meg selv i tilfelle spørsmål om dokumentasjon en gang. Dette gjør jeg også for å holde en slags kontroll for meg selv om jeg arbeider "nok".

Jeg har lang reisevei og arbeider ca en dag i uken på hjemmekontor etter avtale ved ansettelse. Fungerer utmerket.

Dere andre som har uavhengig stilling - hva rapporterer dere til leder?

Er jeg syk ringer jeg selvfølgelig og gir beskjed om det (men har aldri vært det i den jobben), eller hvis jeg har sykt barn. (Som regel jobber jeg endel hjemmefra hvis jeg har sykt barn)

Dette er vel kanskje en selvfølge?

Men gir dere beskjed om legetimer, tannlegetimer ol? At dere avspaserer noen timer? Bytter dag for hjemmekontor? Har jeg et møte den dagen jeg skulle hatt hjemmekontor så bytter jeg hjemmekontor. Jeg sørger selvfølgelig for å alltid ha en oppdatert kalender.

Jeg har ikke pleid å gjøre dette, gi beskjed om slikt, siden jeg jo tross alt styrer min egen arbeidstid. Men kan leder "kreve" at jeg gjør det?

Kan jeg i så fall "kreve" å ikke ha en uavgengig stilling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385285-har-du-uavhengig-stilling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Hva rapporterer dere til leder? Er jeg syk (...) eller hvis jeg har sykt barn (...) ringer jeg selvfølgelig og gir beskjed om det (Som regel jobber jeg endel hjemmefra hvis jeg har sykt barn) Dette er vel kanskje en selvfølge?'' Vi melder sykdom inn sentralt via nett, men i tillegg varsler jeg sykdom samme dag via telefon eller mail. Jeg pleier også å sende en mail om jeg jobber hjemmefra, sånn at kontoret kan videresende henvendelser fra kontortelefon til mobil. ''Men gir dere beskjed om legetimer, tannlegetimer ol? At dere avspaserer noen timer? Bytter dag for hjemmekontor? Har jeg et møte den dagen jeg skulle hatt hjemmekontor så bytter jeg hjemmekontor. Jeg sørger selvfølgelig for å alltid ha en oppdatert kalender'' Jeg deler kalender med leder, så h*n har alltid mulighet til å se hvor jeg er til enhver tid. Jeg informerer ikke ytterligere om møter, bortsett fra når jeg reiser over lengre tid og ut av byen/ landet. ''Jeg har ikke pleid å gjøre dette, gi beskjed om slikt, siden jeg jo tross alt styrer min egen arbeidstid. Men kan leder "kreve" at jeg gjør det? Kan jeg i så fall "kreve" å ikke ha en uavgengig stilling?'' Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. I forrige avsnitt sa du at du deler kalender, mens her sier du at du ikke har pleid å varsle siden du styrer din egen tid? Betyr det at du ikke fører opp alle gjøremål i kalender?

Hva leder eller du kan kreve her vet jeg ikke, det avhenger først og fremst av hvilken avtale du har med arbeidsgiver. Hos oss er vi ansatt med 37,5 t arbeidsuke og noen av oss fører timer på prosjekt. Noen av oss har stor frihet til hvor og når vi utfører deler av arbeidet, men denne friheten er tillitsbasert og jeg ser det som en selvfølge at jeg synliggjør min innsats.

''Hva rapporterer dere til leder? Er jeg syk (...) eller hvis jeg har sykt barn (...) ringer jeg selvfølgelig og gir beskjed om det (Som regel jobber jeg endel hjemmefra hvis jeg har sykt barn) Dette er vel kanskje en selvfølge?'' Vi melder sykdom inn sentralt via nett, men i tillegg varsler jeg sykdom samme dag via telefon eller mail. Jeg pleier også å sende en mail om jeg jobber hjemmefra, sånn at kontoret kan videresende henvendelser fra kontortelefon til mobil. ''Men gir dere beskjed om legetimer, tannlegetimer ol? At dere avspaserer noen timer? Bytter dag for hjemmekontor? Har jeg et møte den dagen jeg skulle hatt hjemmekontor så bytter jeg hjemmekontor. Jeg sørger selvfølgelig for å alltid ha en oppdatert kalender'' Jeg deler kalender med leder, så h*n har alltid mulighet til å se hvor jeg er til enhver tid. Jeg informerer ikke ytterligere om møter, bortsett fra når jeg reiser over lengre tid og ut av byen/ landet. ''Jeg har ikke pleid å gjøre dette, gi beskjed om slikt, siden jeg jo tross alt styrer min egen arbeidstid. Men kan leder "kreve" at jeg gjør det? Kan jeg i så fall "kreve" å ikke ha en uavgengig stilling?'' Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. I forrige avsnitt sa du at du deler kalender, mens her sier du at du ikke har pleid å varsle siden du styrer din egen tid? Betyr det at du ikke fører opp alle gjøremål i kalender?

Hva leder eller du kan kreve her vet jeg ikke, det avhenger først og fremst av hvilken avtale du har med arbeidsgiver. Hos oss er vi ansatt med 37,5 t arbeidsuke og noen av oss fører timer på prosjekt. Noen av oss har stor frihet til hvor og når vi utfører deler av arbeidet, men denne friheten er tillitsbasert og jeg ser det som en selvfølge at jeg synliggjør min innsats.

Jeg holder alltid kalenderen oppdatert men lurte altså på om jeg bør varsle sjefen i tillegg. Altså gi beskjed om evt tannlege, bytte av dag for hjemmekontor etc.

Jeg holder alltid kalenderen oppdatert men lurte altså på om jeg bør varsle sjefen i tillegg. Altså gi beskjed om evt tannlege, bytte av dag for hjemmekontor etc.

Skjønner. Dersom jeg ikke er utilgjengelig hele dagen pleier ikke jeg å gi særskilt beskjed om avtaler som tar en time nei, men som sagt sender jeg mail/ ringe dersom jeg tar uplanlagt hjemmekontordag eller er syk :)

Jeg har uavhengig stilling. Vi har åpen kalender for hverandre på samme enhet, så alle kan følge med der.

Ellers så sier jeg i fra om legetimer eller at jeg kommer senere hvis det passer seg slik. Men jeg leter ikke opp lederen for å si i fra så lenge det står i kalenderen min.

Skal jeg avspassere eller ta meg en feriedag så sier jeg i fra.

Annonse

Jeg har uavhengig stilling. Vi har åpen kalender for hverandre på samme enhet, så alle kan følge med der.

Ellers så sier jeg i fra om legetimer eller at jeg kommer senere hvis det passer seg slik. Men jeg leter ikke opp lederen for å si i fra så lenge det står i kalenderen min.

Skal jeg avspassere eller ta meg en feriedag så sier jeg i fra.

Sånn har jeg det også. Skriver inn alt jeg vet om i åpen kalender, men ofte må jeg ta ting på sparket. Da skriver jeg det bare inn i min egen avtalebok i tilfelle det blir spørsmål om det senere. Jeg prøver i den grad det er mulig å ha en fast dag i uka for hjemmekontor, men hvis jeg må bytte endrer jeg det så snart jeg kan i den åpne kalenderen.

Sånn har jeg det også. Skriver inn alt jeg vet om i åpen kalender, men ofte må jeg ta ting på sparket. Da skriver jeg det bare inn i min egen avtalebok i tilfelle det blir spørsmål om det senere. Jeg prøver i den grad det er mulig å ha en fast dag i uka for hjemmekontor, men hvis jeg må bytte endrer jeg det så snart jeg kan i den åpne kalenderen.

Ok - men du sier ikke fra til sjefen i tillegg? Ang hjemmekontor bytting?

Hjemmekontor kan jeg velge å ha, men jeg har aldri benyttet meg av det, greit å sitte på jobb og gjøre det jeg skal.

Skal jeg bare ut en tur eller ta meg ett par timer fri så sier jeg ikke i fra, men skriver det inn i kalenderen, men det er mest fordi sentralbordet skal vite at jeg ikke er tilgjengelig på telefonen.

Ingen andre som følger stort med på det.

Har det veldig fritt:-)

Ok - men du sier ikke fra til sjefen i tillegg? Ang hjemmekontor bytting?

Nei, men jeg har egentlig lite med moderskipet å gjøre i det daglige, og vi har en avtale om at jeg står fritt til å disponere tiden min som jeg vil. Jeg sier fra bare hvis det er noen som MÅ vite at jeg ikke er i lokalene våre.

Kanskje du skal ta en liten prat med sjefen om disse tingene, så slipper du å være redd for å gjøre noe galt:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...