Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg røyker mellom 5-10 sigaretter pr dag. I de siste månedene har jeg vært veldig mye tett i nesa. Jeg har vært hos legen med dette og han sier at jeg har allergiske tendenser (hva nå det er?).

Videre har jeg også begynt å hoste endel, jeg hoster ikke mye slim, men litt av og til. Det kjennes av og til som om jeg har litt vondt i brystet. Men i flg. legen min så er dette stress.

Jeg har også kuler under armene, og på halsen, men igjen i flg. legen så er ikke disse farlige.

Og tunga mi kjennes også litt rar, som om jeg har et belegg som ikke går bort.

Jeg er selvfølgelig redd for lungekreft/røykelunger. Men også for disse kulene på halsen som kommer og går.

Etterhvert som tiden går, og jeg har vært hos legen med dette, blir jeg mer og mer redd.

Problemet mitt er at de gangene jeg er hos legen så føler jeg meg som en hypokonder, noe jeg ikke tror jeg egentlig ikke er. Jeg kan ikke komme meg fort nok ut fra kontoret hans.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38563-engstelig-r%C3%B8yker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Angående selve røykingen, så er skader av dette avhengig av antall røyk pr. dag over hvor mange år du har røykt, egen alder for røykestart ( jo tidligere jo værre!). Vi regner f eks 20 sig/dag over 20 år for mye.

Tett i nesen kan du godt bli av å røyke. Det samme gjelder hosting og sliming. Du vil også oppnå noe av dette ved å oppholde deg på sterkt forurensede plasser over tid.

Allergi-tendens vil si at du reagerer på et eller annet i omgivelsene f eks med sliming - hvitt, gjennomsiktig slim. Litt vondt i brystet av og til er ofte muskelrelatert, som godt kan komme fra stress, men også fra det at du bruker nye muskler på ett eller annet. Hoste, f eks. Belegget på tungen kan komme fra røyking.

Ofte er hovner lymfekjertlene på halsen forårsaket av en eller annen slags infeksjon. Det går oftest over raskt. Hvis du er i sterkt tvil - hvis de er vonde f eks- så oppsøk legen på nytt eller finn en annen lege.

Apropos hypokondri, så er det bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite. Og legen syns sikkert det er deilig å konstatere at du er frisk - om du nå har spurt en gang for mye.

For å redusere mange av plagene dine, så vil jeg anbefale deg følgende bombe - å slutte røykingen. 10-15 sig/dgl er mye. Det er meget godt dokumentert hvor skadelig denne gesjeften er. Nå finnes det heldigvis mange gode hjelpemidler som tabletter, tyggis og plaster. Bruk hva du vil, bare du begynner et sted. Kurs er også å anbefale. Spør deg frem, og snakk med legen din om gode råd. Og så har vi røyketelefonen, da!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38563-engstelig-r%C3%B8yker/#findComment-145864
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...