Gjest Mehosh Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Hei Jeg startet eget foretak i februar mnd i år. Før det te var jeg fast ansatt i en bedrift. De siste 3 årene har jeg hatt god inntekt, og det siste året over 500`. I år har jeg tjent i overkant av 400`. (Brutto). Vi planlegger å starte prosessen med prøverørs rett over nyttår, men jeg er meget usikker på hva jeg har krav på av svangerskapspenger etter fødselen. Pr dags dato har jeg ikke tegnet forsikring. Dette pga jeg misforsto informasjonen jeg fikk da foretaket ble etablert. Er det for sent å tegne forsikring nå? Bør jeg ha hatt en spes. forsikring gjennom folketrygden en viss periode før termindato, eller evt før påbegynt svangerskap? Håper du kan hjelpe meg da jeg nå er i et lite dilemma. Har planer om å arbeide 100% under hele svangerskapet, og også opptil 60-70% etter fødselen. (har god mulighet til dette pga fleksibiliteten)Men, det kan selvfølgelig være omstendigheter som gjør at jeg ikke har mulighet til å arbeide, derfor ønsker jeg gjerne å være mere informert om hva jeg kan gjøre, hva jeg har krav på osv. Dette ble et laaangt innlegg, men jeg prøver å være så konkret som mulig. Når jeg går gjennom de ulike paragrafene hos folketrygden på internett er det vanskelig å forstå hva en som er i min situasjon bør gjøre. Håper dere kan gi meg et svar så fort som mulig. Kanskje burde jeg utsette prosessen? På forhånd tusen hjertelig takk ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38575-eget-foretak-hvilke-rettigheter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 14. november 2001 Del Skrevet 14. november 2001 Når du er selvstendig næringsdrivende har du rett på sykepenger fra 15.sykedag med 65% av inntektsgrunnlaget. Fødselspenger 65% fra 1.dag. Tegner du forsikring hos trygdekontoret (100% fra 15.dag) kan du få sykepenger med 100% fra 15 dag og fødselspenger fra 1.dag. Dette anbefales. Forutsetningen for å få fødselspengene med under forsikringen er at den er tegnet minst 10 mndr før FØDSEL. Inntektsgrunnlaget. regnes vansligvis av gjennomsnittsinntekt siste 3 ferdiglignede år, man 6 ganger grunnbeløpet (ca 308 000). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38575-eget-foretak-hvilke-rettigheter/#findComment-145984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 14. november 2001 Del Skrevet 14. november 2001 Når du er selvstendig næringsdrivende har du rett på sykepenger fra 15.sykedag med 65% av inntektsgrunnlaget. Fødselspenger 65% fra 1.dag. Tegner du forsikring hos trygdekontoret (100% fra 15.dag) kan du få sykepenger med 100% fra 15 dag og fødselspenger fra 1.dag. Dette anbefales. Forutsetningen for å få fødselspengene med under forsikringen er at den er tegnet minst 10 mndr før FØDSEL. Inntektsgrunnlaget. regnes vansligvis av gjennomsnittsinntekt siste 3 ferdiglignede år, max 6 ganger grunnbeløpet (ca 308 000). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38575-eget-foretak-hvilke-rettigheter/#findComment-145985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.